Atiki1 Startet 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2017 Noen som kjenner til problemet med at ledeskinnene henger seg opp? Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 29.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2017 Helt vanlig. De kokser seg fast og du får ikke regulert ladetrykk. Kjør motoren slik at disse beveger seg regelmessig. Sitér dette innlegget Link to post
Atiki1 Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Det er dobbelinstallasjon fra 2011 i en Fairline Phantom 32. 1979mod. Tror du det vil hjelpe med variasjoner 1500 - 3000 ubelastet (i frigear)? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Det er ALT for høyt turtall uten belastning. De er vel forøvrig sperret på 12-1500 tror jeg... Nå må du først løse problemet. Det er mulig det løser seg ved kjøring i belastning, men en rens er nok på plass. Obs, hvis de ikke løsner fort så skal du ikke kjøre på med mye belastning. Det kan skade mer. Jeg tror "ulyden" mener at du i fremtiden må ikke kjøre alt for lenge i kosefart, men gjerne inn i området der turbo er aktiv i perioder. I tillegg er det viktig også å "kjøre ned" motorene før du skrur de av etter lenger tid i høy fart, og ikke rett inn til brygga med glødende turbo. Bruk gjerne de siste 10 minuttene av turen på lav fart for å kjøle ned spetakkelet. Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ulyden Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Korrekt det caos sier. Å ruse motoren uten belastning er bortkastet. Kjør den slik at du får opp ladetrykket og actuator beveger dyseringen. Da er det mindre sansynlighet for at de setter seg fast. Å varm kjøre motoren før belastning er like viktig som å kaldkjøre motoren før den blir stoppet. Gods temperaturer på flere hundre grader er vanlig ved høy belastning. Stoppes motoren når den er så varm risikerer man at kjølevann koker og olje kokser. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Er det riktig å anta at siden D3 motorene er godt innpakket i isolasjon så vil de holde bedre på varmen g vil dermed ha større behov for nedkjøring ? (sammenliknet med motorer uten isolasjonspakket turbo) Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Tror ikke denne motoren er spesiell. Eksos temperaturer på 600 grader inn på turbo er ikke uvanlig samt svært høye forbrennings temperaurer gjør at gods i topp og eksos manifoild kan bli svært varme. Reduseres last til tomgang blir eksos temperaturene bare et par hundre og etter noen minutter er mye av varmen i godset kjølt bort. Stopper du motoren momentant stopper kjølevanns sirkulasjon. På større motorer er det ikke uvanlig med etterkjølings pumpe om motoren må stoppes uventet. På nyere biler med start stop automatikk er vannpumpen gjerne eletrisk av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Atiki1 Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Takk for nyttige innspill alle sammen. Jeg har en tendens enten å kjøre i kosefart under 1500 omd. Ellers i transport strekk ligger jeg som oftest på 3000 omd i Ca 20 kn. Og da blir det gjerne statisk i 1 til 2 timer. Forstår vel nå at jeg bør variere noe mer. ? Takk for hjelpen. Så får jeg se hvordan det går utover sessongen. Erik R ?⚓️ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.