Lazyjack Startet 29.Juli.2017 Del på Facebook Startet 29.Juli.2017 Vurderer å investere i en PEB ifm. Atlanterhavskryssing. Tenker på en som kan festes til flytevest og som har AIS sender og som også sender på de internasjonale nødfrekvenser. Har sett på denne men er interessert i tips fra noen med kunnskap om slikt utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Husk at en AIS sart i beste fall har en rekkevidde som en håndholdt VHF. Den vil derfor i hovedsak fungere for å gi posisjon til moderskipet ved MOB. Jeg har selv en PLB , som også har fordeler ved at de kan brukes på fjellet f.eks. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 PLB skal du ha. Feks denne https://seatronic.no/gme-mt410-plb-med-gps jeg har hatt en sånn noen år. Aldri brukt den AIS SARTen har bare 2-3nm rekkevidde. I vestene våre har vi rescueme mob1. Programmert til å løse ut alarm og dsc ombord hos oss Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 Ais høres ekstremt nyttig ut ved MOB. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 29.Juli.2017 Del på Facebook Svart 29.Juli.2017 AIS er kjekt inntil moderfartøyet er så langt unna at det ikke lenger mottar signalet ditt, og signalet når ikke så veldig langt fra havoverflaten hvor du befinner deg etter å ha falt over bord. Den sender bare med 1W styrke, hvis jeg husker korrekt. Signalering til satellitt er mer å stole på hvis det kan bli litt avstand fra deg til moderfartøyet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Krimart Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Det er flere som jobber med en kombinert AIS og satelitt og PLB, så hvis det ikke er hast ville jeg ventet litt. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Artikkel i Yachting World: http://www.yachtingworld.com/reviews/gear-reviews/pip-hares-choice-epirbs-plbs-man-overboard-aids-just-save-life-2 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 12 hours ago, Bitteliten said: PLB skal du ha. Feks denne https://seatronic.no/gme-mt410-plb-med-gps jeg har hatt en sånn noen år. Aldri brukt den AIS SARTen har bare 2-3nm rekkevidde. I vestene våre har vi rescueme mob1. Programmert til å løse ut alarm og dsc ombord hos oss Hadde håpet det fantes utstyr som var både AIS SART og PLB men så vidt jeg skjønner finnes ikke dette i dag. Jeg synes det virker som 24 timer batteritid på en PLB er lite med tanke på hvor lang tid en leteaksjon vik kunne ta. På den annen side holder kanskje gjennomsnittskvinnen/mannen ikke ut lenger likevel uten overlevelsesdrakt. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Nå har vi en stor produsent av slikt utstyr her i landet, hvorfor ikke en telefon til de? Burde avklare det meste. Tiden det vises til er kanskje minimumstiden utstyret er garantert ifølge internasjonale krav for skipsfarten? Vil tro temperatur er noe produsent må ta høyde for. Vi vet jo hvor mye kortere levetiden til batteriene på mobil og kamera er når det skal brukes ute ved lav temperatur. http://jotron.no/ Redigert 30.Juli.2017 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Lazyjack skrev for 2 timer siden: Hadde håpet det fantes utstyr som var både AIS SART og PLB men så vidt jeg skjønner finnes ikke Jeg synes det virker som 24 timer batteritid på en PLB er lite med tanke på hvor lang tid en leteaksjon vik kunne ta. På den annen side holder kanskje gjennomsnittskvinnen/mannen ikke ut lenger likevel uten overlevelsesdrakt. Lite poeng med AIS SART og PLB i samme enhet. Om man er i nærheten av AIS rekkevidde trenger man ikke PLB. En PLB drar i gang et stort apparat. PLB har GPS og sender nødmelding inkludert din posisjon via satelitt. Dermed slipper man tiden det normalt tar å søke vidt i en SAR operasjon. Man kan gå rett på. Om man er utenfor flyrekkevidde på 24timer får man heller velge en EPIRB som har 48 timers sendetid. Vi har EPIRB fastmontert ombord ved utgangen. PLBen har jeg i lomma om jeg seiler alene. Redigert 30.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 John Kretschmer skriver i "Sailing a serious ocean", at man bør ha med en EPIRB med minimum 48 timers batterikapasitet i tillegg til minst en PLB, en Spot e.l. som kan trackes, og som kan sende enkle tekstmeldinger, en satelittelefon med forhåndsprogrammerte nummer til personer og organisasjoner man kan benytte i tilfelle uhellet er ute, samt en håndholdt VHF. Dette for å kunne krysse åpent hav, og ikke for den kystnære seilingen som de fleste driver med. Fordelen med en satellittelefon eller en Spot er at man kan be om hjelp uten nødvendigvis å sende ut en melding via 406 MHz (frekvensen til EPIRB og PLB). De siste vil sette i gang tiltak hvor ingen vet nødvendigheten av hjelp hvis det er de alene som utløses. Hjelpen du får er basert på verst tenkelige tilfelle. Skulle du f.eks få en personskade som ikke er livstruende, men hvor du ønsker hjelp til f.eks. evakuering av en av de du har ombord er kanskje ikke det å aktivere EPIRB/PLB det optimale. Hvis du aktiverer både EPIRB og PLB for en kort stund før du slår av PLB'en vil det ikke kunne være tvil om at du er i en alvorlig situasjon hvor du ber om hjelp, og ved dobbel aktivering utelukker du også muligheten for at noen lurer på om den ene eller den andre er utløst ved et uhell, eller feil på utstyret. Da kan du også aktivere PLB'en når du antar at EPIRB har sluttet å sende pga. tomt batteri. Jeg arbeider i redningstjenesten, og vet at alt utstyret jeg her nevner ikke nødvendigvis vil berge deg eller de du har ombord, men det er en pålitelig måte å få varslet om problemer, og mest sannsynlig er det din billett hjem. Selv kjøpte jeg en EPIRB for en del år siden (før PLB kom på markedet). Jeg seiler mest innaskjærs, og sjeldent mere enn 50 nautiske mil ut fra land. Til det formålet bør en PLB være tilstrekkelig, og skulle jeg falle overbord når jeg seiler alene ser jeg PLB'en som mere aktuell enn EPIRB'en så nå har jeg både EPIRB og PLB. PLB'en har jo den fordel at den kan legges i en lomme, henges rundt halsen, festes på vesten, eller bli med i sekken når jeg drar på fjelltur. EPIRB'en får heller bli med i flåten hvis jeg noen gang skulle finne på å gå i den. AIS Sart er kjekt til sitt formål, men jeg har ikke en slik, og har heller ingen planer om å kjøpe en slik. Sikkert kjekt å ha ombord i en mann over bord situasjon hvis den som faller over bord har en slik. Innenfor VHF rekkevidde av andre båter kan den hjelpe deg, men på åpent hav vil den komme langt ned på listen over sikkerhetsutstyr hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 (redigert) Nevermind skrev 5 minutes ago: AIS Sart er kjekt til sitt formål, men jeg har ikke en slik, og har heller ingen planer om å kjøpe en slik. Sikkert kjekt å ha ombord i en mann over bord situasjon hvis den som faller over bord har en slik. Innenfor VHF rekkevidde av andre båter kan den hjelpe deg, men på åpent hav vil den komme langt ned på listen over sikkerhetsutstyr hos meg. Min vurdering å installere disse er basert på kryssing av åpent hav, dvs uker til havs, to personer ombord som går vaktsystem. Da må vi ha alarm som vekker den som har frivakt om vakten faller over bord. Man kan ikke basere seg på andre båter eller SAR operasjoner ved slike hendelser. Den har i beste fall svært liten verdi om man seiler alene Redigert 30.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Et alternativ er jo sikring i sele når man er alene over dekk. Men en AIS-sart er jo utvilsomt en kjekk sak. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Nevermind Svart 30.Juli.2017 Del på Facebook Svart 30.Juli.2017 Forstår den Bitteliten. AIS Sart vil nok ikke stå så høyt på listen over hva jeg vil ha ombord ute på åpent hav, men det er nok sannsynlig at jeg ville hatt med et par slike også. Alt utstyret vi hittil har nevnt er vel noe vi håper vi aldri skal få bruk for, men som helt klart kan være med på å gjøre de store forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 19 hours ago, Bitteliten said: Lite poeng med AIS SART og PLB i samme enhet. Om man er i nærheten av AIS rekkevidde trenger man ikke PLB. En PLB drar i gang et stort apparat. Jeg er ikke enig i det. Har du et kompetent mannskap igjen på båten vil AIS SART være det beste hjelpemiddelet til å finne MOB med moderskipet. For atlanterhavskryssing er nok det det mest sannsynlige scenario for en rask redning. Befinner du deg et sted med mange andre båter i nærheten kan de også delta i redningsarbeidet, men det er vel neppe tilfellet ved store havkryss. Ulempen er som mange her påpekt har AIS begrenset rekkevidde, det kan være moderskipet eller mannskapet er skadet eller av andre grunner ikke kan reagere raskt nok, og da bør du ha PLB. Men urløses PLB varsles jo HRS som skal sette i gang en redningsaksjon. Er dette midt i Atlanteren kan det ta lang tid før MOB kan plukkes opp. Seiler du alene er der selvsagt kun PLB som gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 jeg har kjøpt ett par AIS Sart med DSC til våre flytvester .....kommer senere, innen vi stikker, komplettere med en free float-Epirb til båten Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Lazyjack Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 12 hours ago, Framtia said: Et alternativ er jo sikring i sele når man er alene over dekk. Men en AIS-sart er jo utvilsomt en kjekk sak. Jeg ser ikke på sele som et alternativ men som det primære sikringsmiddelet. PEB/PLB/AIS SART kommer i tillegg. Det vil alltid oppstå situasjoner der sele ikke kan brukes, må flyttes til annnet punkt osv. og det er der jeg gjerne vil ha en ytterligere sikring i form av PLB, PEB e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Enig i det!. Jeg har forøvrig valgt å legge min PLB i bukselommen, og ikke ha den f.eks fastmontert i vesten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Sele - og en hensiktsmessig layout på sikringsbånd lang dekk så du ungår å falle uti, er utvilsomt det primære sikringsmiddelet. Men det krever disiplin og etterhvert blir man sløv. Jeg tror de fleste MOB tilfeller er typen "skal bare" i moderat til fint vær. Er det dårlig vær er man flinkere ril å kroke seg inn. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 På nattevakt alene kobler jeg meg på med sikkerhetsline hvis jeg skal på dekk. Også i pent vær. Konsekvensene er for store av en liten feil, selv om jeg ikke forstår hvordan en kan falle overbord i pent vær. Forstår ikke at det er mange hendelser i pent vær. Bruker det ikke når det er folk våkne ombord. Har også lys på vesten. Er ute etter en PLB, mest til bruk på fjellet. Leser derfor tråden med interesse. Når jeg havner på neste langtur er jeg rimelig sikker på at jeg ikke kommer til å bruke personlig nødpeilesender på kroppen på vakt. Men skal selvfølgelig være ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.