Jump to content

Pissoar lukt! Hvordan blit kvitt den. (Maxim 26) Solcelle Ventilator (Biltema)

izzno

Recommended Posts

Jeg har vasket og vasket, men jeg blir ikke kvitt lukten av pissoar på toalettet. 

Jeg har også renset toalettet, men jeg finner ingen årsaker til lukten. Det lukter ikke kloak, men som sterke klosset tabletter, altså pissoar. Denne lukter smitter over i oppholdsrommet og er ikke serlig innbydende.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en solcelle drevet ventilator for utlufting på toalettet, har noen erfaringer med disse? (Biltema)

Redigert av izzno (see edit history)

Hvis man skal ha den på Biltema hadde jeg i alle fall tatt batteriutgaven (oppladbar). Har ikke prøvd noen av dem da jeg endte opp med passiv ventilasjon.

Har du prøvd å vaske med klorin? (Husk god utlufting og pauser.)

Evt vaske med eddik?

Har du prøvd å sette inn glass eller boller med eddik (eddik fjerner lukt)?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Guest Avmønstret#

Piss lukter piss. Så da må det jo være noe piss et sted. Lukter ikke mye dag 1, men dag 2 og 3 i en varm båt... Ville lagt arbeid i å finne kilden først. En solcelleventilator på do er kjekt uansett. 

Har to stk Biltema solcelleventilatorer montert. Tipper de er akkurat like bra, eller like dårlig, som langt dyrere varianter du får kjøpt på båtutstyrsbutikker. Den eldste min har fått vann inn i solcellepanelet. Den sveiver og går lell, men bytter den til neste år. Da har den fungert og ventilert dassen i 5 år. 

Mulig du blir fornøyd med den med batteri som snurrer litt utover kvelden. Men de er ikke lydløse, så da bør du ha skott mellom toa og køya. 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

I båt er alle jenter, sitt.

Kan det være at noen stå og rister den i Øst og Vest?

Ser du kjente på årsaken, men sitt allikevel :rolleyes:

En mer human måte er å tulle en varm klut rundt slangen, ta den av etter noen timer ta

med kluten ut på dekk og lukt forsiktig. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda skrev On 29.7.2017 at 21.58:

Stryk hånden langs septikslangen(e) og lukt på finga etterpå. Kanskje det gir en indikasjon om å fjerne opphavet til lukten. Og ikke pynte på symptomet.

Det tipset var nesten som å spør etter en rull grønn overledning eller en eske kjørnemerker :lol:. Ville heller gått for våt fille metoden...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Jeg spiste ikke middag den kvelden, ble heller ikke kvitt "lukten" før dagen etter.

Vel, dassen er tett, rundt tanken lukter det ikke.

Slangen er skøtet inni mellom veggen og dørken på vei opp til septiken. Jeg er usikker på om det er skjøten eller slangen men det spiller ingen rolle da jeg bytter hele "kabelen" ;).

Slangen fra toalettet er ny hvit vinyl/latex (Nytt EL toalett, skiften for 2 år siden) mens den som er skjøtet på er gammel "tøy" slange. Minner om gamle EL kabler man fyllte olje på.

Jeg er bokstavelig talt DRITT lei alt som ikke ble nevnt av selger på denne båten. Heldighvis er det bare drittjobben igjen. Makan til amatørløsninger jeg finner virker ingen grense nå. Som nevnt i tidligere innlegg, EL-anlegget var livsfarlig! Med trykk på var!

Jeg skal ta ut den gamle slangen imorgen. Det går fra badet bak veggen opp til septik tanken ved fører siden. Det virker som lukten er værst inne i veggen. Jeg kommer til ved å skru ut oppbevaringen under vasken. Inne i mellom veggene er det ikke gelcoat men bar epoxy. Hva er best å vaske med her? Salmiak eller klor? Hva tar mest lukt? Og kan jeg rett og slett bare tøme en bøtte inni her. Det må jo ende opp et sted?

Jeg tenkte tømme dassen med lensepumpe før jeg demonterer slangen? Men spørsmålet er om det er en slags tilbakeslagsventil på disse el dassene... at det bare renner ut etter jeg skrur av slangen...

Tanken er av rustfritt stål. Men den lukter ikke som sagt. Det virker som det kommer fra der slangen fra klosettet  er skjøtet på slangen til septiktanken, som forøvrig ser 40år gammel ut (Slangen).

Det er i mellom veggene jeg vil vaske, hele toalettet ink vegger/tak er kloret ned uten resultat. 

Høres ut som om det  er en tvilsom skjøt.

Kan det ligge en skvett med god stoff  i skutebunn  som du sier hell Zalo vann inn i hulrommet og se hvor det havner.

Har best erfaring med klor, men den er ikke bra for Aluminiumstank.

Tøm tanken fyll på litt vann

Bland 3 dl klorin til 20l vann  og pump blandingen fra toalettet til tanken

Tøm tanken  og skyll godt igjennom med vann.

Tøm tanken igjen så blir det det en kremjobb å skifte slangen.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...