Jump to content

Pissoar lukt! Hvordan blit kvitt den. (Maxim 26) Solcelle Ventilator (Biltema)

izzno

Recommended Posts

Ville gjort som Roger jo skriver, men først fylt opp tanken med vann innblandet oppvaskmaskinpulver/tablett for å la dette få stå et døgns tid. Da får du løst opp alt skikkelig og tanken er klar for desinfisering med klorløsning.

Skyllet gjennom egen tank flere ganger, men stadig kom det mer drit ut. Så varmet jeg opp litt vann og rørte ut oppvaskmaskinpulver i dette og tilførte tanken. Toppet den opp med ferskvann og lot dette få stå et døgn. Skulle tro det var ren septik som kom ut dagen derpå, det var mye gammel morro, det er sikkert. Etter et par skyllinger var både tank og slanger gullende rene innvendig:thumbsup:

izzno skrev for 8 timer siden:

. Hva er best å vaske med her? Salmiak eller klor? Hva tar mest lukt? 

Klor er mest effektivt på å desinfisere og fjerne lukt. Salmiak er best på å løse opp fett. 

izzno skrev for 8 timer siden:

Jeg tenkte tømme dassen med lensepumpe før jeg demonterer slangen? Men spørsmålet er om det er en slags tilbakeslagsventil på disse el dassene... at det bare renner ut etter jeg skrur av slangen...

For at det skal bli litt mer renslig og hyggelig kan du fylle og tømme tanken noen ganger, da får du skyllet bort det meste. 

Det går forøvrig helt greit å desinfisere en aluminiumstank med klor. Du må bare ikke la tanken bli stående med klor over tid. 

Jeg får se hva det blir til. Jeg kan ikke etterfylle tanken med ferskvann uten og åpne inspeksjonsluken eller fjerne slangen. Toalettet virker på den måten at den pumper ut vannet deretter automatisk suger inn. Hvis jeg holder knappen inne går den bare i sirkel.

Først må jeg finne årsaken til lukten fra badet :(

Bare et par tanker om bruk av ozon, selv om ozon fjerner lukt er det greit å være klar over følgende:

Ozon kan være svært agressiv/reaktiv mot enkelte typer gummi og myke plasttyper, selv under realtivt kort eksponering. Slikt som slanger, isolasjon rundt ledninger osv. (av "feil" type gummi/plast) kan sprekke opp og bli sprø. 

Biltema hadde en stund en liten ozongenerator i sortementet. Ville fått tak i en slik eller lignende liten variant for å bruke kun i området der luktproblemene dine er. Få lukket døra og gjerne teip igjen åpningene slik at ikke ozongassen siver rundt i resten av båten. Da får du bukt med lukta samtidig som du unngår eksponering av slanger, ledninger og annet i båten.

Ozongass i seg selv er giftig og du bør være forsiktig med å eksponere deg selv for mye for gassen. Kan blant annet føre til overfølsomhet og betennelser i lungene med medfølgende redusert lungefunksjon og i verste fall varig kveld, selv etter forholdsvis kortvarig eksponering. Dette gjelder spesielt hvis man har (skjulte) lunge- og hjertesykdommer fra før. Du bør sørge for god utlufting etter behandling, gjerne holde pusten mens du åpner dørene.

Har brukt ozon ombord ved et par anledninger (har den ozonsaken fra Biltema) og har vært bevist på å lufte veldig godt før jeg har oppholdt meg i båten etterpå. Bruk gjerne nesen for å lukte om det er rester før du setter deg for godt til rette i sofaen ombord, ozon lukter skarpt og spesielt.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Det stemmer, så derfor ville jeg ikke ha latt ozongeneratoren stå på alt for lenge:wink: Det er ikke sikkert gummien i septik- og vannslangene vil reagere så mye i kontakt med ozon (ozon er aggressiv mot enkelte typer gummi/plast, ikke alle typene) , men for å sikre deg godt skader det ikke å begrense litt hvor ozongassen kommer til. 

Mange kaller lukten av dårlige septikslanger for båtlukt ??

jeg bytta slangene i vinter. Slike slanger holder normalt 7-8 år sies det. 

Et tips:  slangene holder lenger om du lar plasten som er surret rundt de være på. Jeg tok av plasten der slangen er synlig

du kan jo ta en kikk inni slangene og se hvordan urinstein bygger seg opp. Ofte er slangene nesten helt tette når de byttes

Skift slanger du, så vil du bli overrasket over hvor fort lukten forsvinner! 

Ellers forstod jeg ikke helt den der med at du ikke kunne skylle. Fyll vann i toalettet, pump ned og tøm tanken. Du skal nok ha en mulighet til å stenge vann inn mens du pumper ut. Men du trenger ikke skylle så mye før du skifter slanger, bare nok til å gjøre byttet litt rensligere...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det noe tilbakeslagsventil som kan monteres? Nå  som jeg først har av slangen kom jeg på at jeg er plaget med "backfire"... DVS hvis man ikke skyller en gang extra kommer det gul styrkedrikk iløpet av natten. (Septik høyere enn WC)

• 1 måned senere...
On 8/5/2017 at 7:09 PM, Hakkannen said:

Ville gjort som Roger jo skriver, men først fylt opp tanken med vann innblandet oppvaskmaskinpulver/tablett for å la dette få stå et døgns tid. Da får du løst opp alt skikkelig og tanken er klar for desinfisering med klorløsning.

Skyllet gjennom egen tank flere ganger, men stadig kom det mer drit ut. Så varmet jeg opp litt vann og rørte ut oppvaskmaskinpulver i dette og tilførte tanken. Toppet den opp med ferskvann og lot dette få stå et døgn. Skulle tro det var ren septik som kom ut dagen derpå, det var mye gammel morro, det er sikkert. Etter et par skyllinger var både tank og slanger gullende rene innvendig:thumbsup:

Veldig interessant dette. Hvor mye pulver brukte du på hvor stor tank?

Duppe skrev On 18.9.2017 at 20.59:

Hvor mye pulver brukte du på hvor stor tank?

Så vidt jeg husker blandet jeg ut 5-6 tabletter i ei bøtte med varmt vann. Knuste tablettene først slik at de ble pulver, hadde de oppi bøtta og rørte om til de var oppløst. Så helte jeg løsningen på tanken samtidig som jeg også fylte på med kaldt vann (for å unngå for varmt vann direkte i vanntanken). Tanken jeg renset er på 300 liter, så fylte denne opp til toppen, åpnet alle kraner slik at blandingen kom inni alle slanger og rør, lukket kranene og lot løsningen få stå et døgns tid før grundig skylling. Desinfiserte ved å toppe opp med klorinløsning og lot dette få stå en stund før enda et par skyllinger. Etter dette var tanken ren og fin:thumbsup:

Guest Avmønstret#

Er vel enklere å bruke pulver i stedet for å knuse tabletter. Er hissige greier dette, ser ikke for meg knusing som en helsebringende prosess...

Og forøvrig bør en ikke bruke tabletter i moderne oppvaskmaskiner. De er så gniene på vann at de tablettene løser seg for sakte opp så en ender med såperester på oppvasken. 

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Er vel enklere å bruke pulver i stedet for å knuse tabletter. Er hissige greier dette, ser ikke for meg knusing som en helsebringende prosess..

Absolutt enig, men hun jeg "stjal" tablettene fra hadde kun tabletter i skapet, hadde hun hatt pulver hadde det blitt annerledes:lol:

• 1 måned senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...