Jump to content

309V i havna - mye?


Ankermann

Recommended Posts

Du har nok målt feil. Hadde du målt riktig, ville jo alt tilkoblet dette nettet kortslutte.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

Ville kanskje sprenges enn kortslutte, da kortslutning krever kortslutning?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ditt lokale E-verk har krav til hvor store avvik som kan aksepteres. 309 V er laaaangt over det man kan forvente i avvik. Hvis disse målingene virkelig skulle stemme, har de en jobb å gjøre der. Ring dem, og de sjekker dette. Evt få noen andre til å sjekke med ett annet voltmeter.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har erfart at dårlige batterier i voltmeteret har gitt snodige målinger.

<{POST_SNAPBACK}>

Har opplevd akkurat det samme med et BBC/Metrawatt multimeter. Holdt på å ødelegge sommerferien for meg da ladespenningen i båten økte og økte. 17-18V er ikke trivelig i det hele tatt men når et 9V batteri ble målt til 12V skjønte jeg hvor problemet lå.........

 

Om der virkelig er 309V er kraftlaget erstatningspliktig for ødelagt utstyr.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kravet som skal holdes av den lokale strømleverandøren er 230V +/- 10% :yesnod:

 

Det kan virke som noe ustabilt måleinstrument og/eller feil på anlegget i havna.

Slike spenninger kan måles hvis det er feil på f.eks. i en armatur m/drossel.

Jeg tror jeg ville være forsiktig med å koble til altfor mye elektronikk ol. før anlegget er blitt sjekket.

De færreste privatpersoner har instrumenter som er gode nok til å ta en slik sjekk.

 

Du skal berømmes for at du sjekker før du tilkobler strømmen til båten din. :flag:

Ikke alle marinaanlegg er 100%. Bedre føre var osv.

 

Noen "enkle" instrumenter kan komme med en slikt resultet ved dårlige/utbrukte batterier.

Det finnes et utall av varianter, men som oftest er de noe dyrere instumentene mer til å stole på.

En rimelig "Ikea" variant kan brukes til å se om det i det hele tatt er spenning der, men måleresultatet ville jeg ikke stolt helt på.

Redigert av perakir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres sansynlig ut.

Skulle tilsvare sånn ca. 218 V.

<{POST_SNAPBACK}>

Normal vekselspenning (AC) skal IKKE inneholde noen DC-komponent (likespenning)! ...i alle fall ikke 218 V !

 

Videre er det riktig at nettselskapene (lokale everk) skal overholde 230 V +/- 10 % i lavspenningsnettet. Dette ble tidligere regulert av netttselskapenes "standardavtaler" der det dessverre ikke sto noen ting om hvordan denne spenningen skulle måles. Skulle man måle momentanverdien slik man kan gjøre med et multimeter eller skulle man måle gjennomsnittsverdien og da i så fall gjennomsnitt over hvor lange tidsrom?

 

Fra januar 2005 har imidlertid NVE kommet med en forskrift til energiloven (FoL - Forskrift om leveringskvalitet) der dette klart fremgår. Spenningen skal være innenfor 230 VAC +/- 10 % som 1 (ett) minutt gjennomsnittsverdi. Dette er sett med kundenes øyne langt bedre enn hva den "europeiske normen" krever da det der skal være 10 minutt gjennomsnittsverdien som tillater større variasjoner da disse kan "filtreres"/glattes ut mye over 10 minutter.

 

Det er verdt å merke seg at mens nettselskapene tidligere brøt sin egen kontrakt med kundene om de hadde for høy eller for lav spenning frem til kundene er de i dag faktisk lovbrytere om de gjør det samme. Forskrift om leveringskvalitet stiller også andre krav til den spenning nettselskapene leverer slik som spenningens kurveform, symmetrien mellom fasene i trefasesystem etc.

Link to post
Share on other sites

Normal vekselspenning (AC) skal IKKE inneholde noen DC-komponent (likespenning)! ...i alle fall ikke 218 V !

Nei, det er klart, men det finnes en del billige "universalinstrumenter" som oppfører seg som om den skulle gjøre det . . . .

 

I tillegg forvirres man av "digitalsyndromet" ved at man blendes av antallet desimaler. Nå er det ingen som sier at spenningen er ca 230 V - nå bruker man de lysende sifrene og sier at spenningen er nøyaktig 229,789 V :wink::wink:

 

Ellers takker jeg så meget for en fin presisering av de endringene som har skjedd i leveringsforutsetningen.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Normal vekselspenning (AC) skal IKKE inneholde noen DC-komponent (likespenning)! ...i alle fall ikke 218 V !

 

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, riktig nok det.

Men tar du et sånt multimeter som kan måle DC/opphakka DC så vil det lese toppverdien.

Og da blir 218 AC fort til 309 DC.

230 V er en RMS-verdi, er den ikke?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Joda, riktig nok det.

Men tar du et sånt multimeter som kan måle DC/opphakka DC så vil det lese toppverdien.

Og da blir 218 AC fort til 309 DC.

230 V er en RMS-verdi, er den ikke?

<{POST_SNAPBACK}>

Jepp, Root Mean Square.

 

Man bør forøvrig ikke bruke "for billige" instrumenter til å måle AC, men et "true rms" instrument. Enkelte billige instrumenter måler rms ved å måle toppverdien og dele den på roten av 2. Dette kan bli fryktelig feil dersom det er mye forstyrrende elektrisk utstyr som ødelegger sinusen/kurveformen på spenningen. Jeg har selv sett målefeil på 10% på grunn av dette.

 

Relativt billige instrument kan være greie for å måle på 12 VDC (ev. 24 VDC) i bil og båt etc men duger ikke så bra for 230 VAC målinger. Slike billige instrument bør imidlertid også sjekkes opp mot nøyaktige referanser fra tid til annen. Det er ikke så bra å tro man måler rett om man måler 0,5 V feil i et 12 VDC anlegg heller.

Link to post
Share on other sites

Når det først diskuteres bruk av voltmeter her så tenkte jeg å snike inn et spørsmål om hvor en kan få kjøpt nye ledninger/søkepinner til slike instrument. Ser at de fleste har lignende tilkobling til instrumentet og en lite håndtak med en spiss i andre enden.

 

På mitt forholdsvis kostbare apparat som kostet 700 for en del år siden har spissene på fremst på pinnene knekt av og jeg kunne tenkt meg å fått tak i nye ledninger.

 

Er det noen som vet om disse kan skaffes i "løs vekt"?

Link to post
Share on other sites

Når det først diskuteres bruk av voltmeter her så tenkte jeg å snike inn et spørsmål om hvor en kan få kjøpt nye ledninger/søkepinner til slike instrument.

<{POST_SNAPBACK}>

Biltema har to modeller, med spiss og med krokodilleklemmer. Kjøpte slike i vår, tror prisen var 30 - 40 kr per par. Disse passet riktignok ikke helt til mitt gule 90-kroners multimeter kjøpt på nettopp Biltema, men en kjapp beskjæring av plasten på kontaktene som går inn i multimeteret ordnet dette.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Brigg.

 

Bare så synd Biltema ikke selger på postordre. Tenkte kanskje jeg bare skulle kjøpe et billigapparat til 99 og bruke ledningene derfra på mitt gamle apparat. Det var bare det at koblingene på de jeg har sett på ikke var helt lik de gamle jeg har, men det er mulig det går med en tilpasning av plasten slik som du har gjort

Link to post
Share on other sites

Bare så synd Biltema ikke selger på postordre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan la seg ordne. Jeg skal innom Biltema her i Trondheim i ettermiddag, og kan godt besørge slike ledninger sendt til deg. Dersom du lover meg oppgjør for ulegg samt porto vel og merke.

 

Gi beskjed dersom dette er av interesse.

 

BRigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det kan la seg ordne. Jeg skal innom Biltema her i Trondheim i ettermiddag, og kan godt besørge slike ledninger sendt til deg. Dersom du lover meg oppgjør for ulegg samt porto vel og merke.

 

Gi beskjed dersom dette er av interesse.

 

BRigg

<{POST_SNAPBACK}>

Virkelig hyggelig av deg å tilby dette Brigg. Nå har det seg slik at jeg skal på tur nedover på østlandet i neste uke så det kan hende jeg passerer en Biltemabutikk selv på veien. Hvis ikke så kan det hende jeg kommer tilbake på tilbudet ditt.

 

Takk skal du iallefall ha.

Redigert av saga (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Påse at måleledningene er dimensjonert for instrumentet ditt!!! :wink:

 

For å være på den sikre siden, kjøp noen som er testet og godkjent.

 

Koster ikke mye mer, er smidigere og tåler en kortsluttning.

Ikke morro med fjeset fullt av smeltet metall og plast.

 

Har desverre sett et "billig" instrument gå i luften ved måling av "bare" 24V.

Ikke vakkert.

 

Ett CE-merket, klasse II instrument selges for ca 750,- +mva

Da har du ett i lang tid ved normalt bruk.

 

ELIS, HIOKI og MEGGER er anerkjente merker blandt mange.

Kjenner du en elektriker kan han sikkert skaffe ett til det for en rimelig penge.

 

Men... nå skal vi på vannet, ha en god helg :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...