ne.andersson Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Hei, Jeg har en Maxi 95 med en volvo penta 2003 med et veldig spesielt problem. (Jeg har søkt rundt men ikke funnet noe lignende) Når jeg kommer til båten og motoren er kald så er det bare å sette på hovedbryteren til motoren sette i nøkkelen i tenning, vride om, og startmotoren går igang som aldri før og motoren starter som den skal. Men når vi har vært ute noen timer, kjørt rundt, lagt opp til anker og badet i 30 minutter og ønsker å starte motoren igjen, kjører en 100% lik prosess ved påstart så gir tenningen ikke noen impuls til startmotoren at den skal gå igang. Jeg har målt at det er spenning på startmotoren. Jeg har målt slik at tenningen har spenning og det har den, jeg har målt at kabelen som gir impulsen til "koblingsboksen" på blokket med releet får impulsen fra tenning og det får den men der fra så går ikke impulsen videre ned til startmotoren når man vrir om tenningen. Jeg har hatt båten på service hvor jeg bad dem skiftet releet og det er gjort. Det eneste jeg kan gjøre for å få det til å fungere er da å vente på at motoren blir kald eller at gud er på min side og plutselig så fungerer impulsen ned til staretmotoren fra releet igjen og da går startmotoren igjen. Hva kan jeg gjøre? Skal på tur til Sverige om noen uker med båten og det vore fint om den starter hver gang til tross for varme Sitér dette innlegget Link to post
Fjord28cs Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 På toppen av motore i forkant har du noen sikringer og et relé som ligger under sikringene. Raut relé og gjør ren kontaktene. Kjøp gjerne et relé som reserve da det la krangle. Sjekk også kontakten som går ut fra sikringsblokka. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ok jeg skal sjekke alle koblinger men er det noen som kan forklare meg hvorfor koblingene blir "svakere" når dem blir varme? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Nå var jeg akkurat innom båten for å sjekke om den ville la startmotoren gå nå siden den kanskje blitt kald i koblingene. Prøvde å starte men det gikk ikke, sjekket temp på blokket og det var fortsatt varmt, åpnet dekselet til motoren slik at den fikk kjøle seg ned i kanskje 10 minutter, prøvde samme start prosedyre og deg startet uten problemer etter å fått litt kjølende luft på koblingene. Veldig frustrerende når problemet ikke er konstant... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Kan være glipp kontakt et sted slik at det ikke er kontakt når plast/metall utvider seg ved varme. Redigert 30.Juli.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hvis jeg forsto riktig, har du et rele før selve startreleet. Det kan fuske........... Er dette en "analog" motor kan du starte den med en skrutrekker direkte på starteren, men vær sikker på at den står i fri!!! Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Sitat Kan være glipp kontakt et sted slik at det ikke er kontakt når plast/metall utvider seg ved varme. Sitat Hvis jeg forsto riktig, har du et rele før selve startreleet. Det kan fuske........... Er dette en "analog" motor kan du starte den med en skrutrekker direkte på starteren, men vær sikker på at den står i fri!!! Rele-kitet ble skiftet ved service for 1 uke siden så jeg regner med at det skal være greit og den var helt lik før jeg fikk den skiftet. Jeg lener nå mot å bare skifte alle kabler på motoren nå får å komme til bunns med saken, må bare sjekke med han som utførte rele-kit skiftet i forrige uke for å få vite hva han faktisk skiftet. Starte med en skrutrekker? Kan du forklare? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 ne.andersson skrev 2 minutes ago: Starte med en skrutrekker? Kan du forklare? Til starteren går en tykk +, trolig en tykk - og en tynn for styrestrøm fra tenningen. Hvis det av noen grunn ikke kommer styrestrøm til starteren fra tenningen, kan man hente den fra den tykke + kabelen og starter aktiveres på vanlig måte. Moderne elektronikk kan ta skade av dette om det gnistrer litt. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Sitat Til starteren går en tykk +, trolig en tykk - og en tynn for styrestrøm fra tenningen. Hvis det av noen grunn ikke kommer styrestrøm til starteren fra tenningen, kan man hente den fra den tykke + kabelen og starter aktiveres på vanlig måte. Moderne elektronikk kan ta skade av dette om det gnistrer litt. Takk, ja det er jo en nødløsning Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Jeg har koblet bort ledningen fra releet til starteren på min VP 2001, og kobler en ledning direkte til pluss på styresignalet på starteren for å starte. Dette er en nødløsning frem til jeg får tid til å undersøke hvor det er dårlig kontakt. Ble redningen når vi hadde overnattet ved en holme og motoren ikke ville starte om morgenen ;-) Redigert 30.Juli.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Enkleste måten å utelukke starteren på er vel ved å kortslutte starte den med en skrutrekker. Funker den når den er varm kan man gå bakover derfra. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Sitat Enkleste måten å utelukke starteren på er vel ved å kortslutte starte den med en skrutrekker. Funker den når den er varm kan man gå bakover derfra. Ja man får væl begynne der og så jobbe seg bakover. Takk for tips, skal informere om hva som hjalp til slutt. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Oppfølgingsspørsmål - hvor kan man kjøpe en relésokkel til en VP 2003? Er det den samme som man får kjøpt overalt? (5pin socket) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Det er vel et vanlig relé, så det passer vel i en vanlig 5-pin sokkel. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 (redigert) Det stemte at det var en vanlig 5 pin som passet. Er nå godt igang med å koble om alle kabler på motoren men har støtt på et problem, finner ikke ut av hvordan man får tatt ut dem gamle stiftkontaktene ut av sokkelen, noen som vet? trenger man noe spesial verktøy? (det er dem små metall stiftene på bildet) Redigert 2.August.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 5.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Til informasjon for den som måtte være interessert eller støtter på et lignende problem så har jeg nå løst problemet. Jeg fikk først skiftet startmotorrelé på verksted, dette løste ikke problemet så jeg bestemte meg for å bli litt mer drastisk. Skiftet så selv startmotorrele-sokkelen og alle kabler ut av denne, minus fra dynamo, minus til tenning, pluss fra startmotor, pluss til tenning samt pluss tilbake fra tenning ned til startmotor. Dette løste problemet og den starter nå til tross for varme. Jeg legger min knapp på at det var minus fra dynamo som var årsaken da min varvtals-måler som bruker samme minus som den til startmotorrelet nå også har sluttet å fuske samt at denne kabelen var meget erodert. Takk for hjelpen da er det bare å hoppe rett på neste sak som må løses med båten Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 5.August.2017 Link til dette innlegget Svart 5.August.2017 Takk for oppsummeringen. Jeg må til med samme jobb på min motor :-) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 Da er jeg igang med samme jobb. Skal minimum bytte relésokkel, to av kontaktene, og alle flatstifter. Fikk du til å ta ut de gamle stiftkontaktene ut av sokkelen? Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 10.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 (redigert) Hei shipahoy, Nei jeg fikk dessverre aldri dette til, samt at ingen av butikkene jeg var i hadde den type stift som er i denne koblingen (jeg sjekke biltema, maritim, clas ohlson og kjell og co). Da gav jeg opp. Biltema selger noe som ligner på dem du trenger men det er ikke riktige Stifter, jeg kjøpte dem for å prøve og det passet ikke regner med at dette er noe volvo penta spesial. Kablene mine som gikk inn i stiftkontakten var heldigvis i god nok stand (ikke erodert) og lange nok til at jeg kunde klippe dem av ved relesokkelen, sette på nye Flatstifthylser, presse dem inn i relesokkelen og få meget god kontakt med det nye relet. Om jeg ikke husker feil så var det vel sånn at tenningen din gav signal og motoren startet om du koblet en kabel forbi relesokkel og rele direkte ned på startmotor? Dette ville vel isåfall indikere at det er relesokkel, rele eller minus til rele fra dynamo (her indikert med rød pil) som er problemet?Siden jeg tror denne minus kabelen gjør slik at releet faktisk kan slå. Enkleste måten å avdekke om det er minuskabel fra dynamo->relesokkel er å kontrollere om dine instrumenter (tur-teller osv.) funker som dem skal siden dem benytter samme minus for å avslutte kretsen sin. Jeg følget dette bildet og teksten som "guide" når jeg utførte jobben, det hjalp meg som ikke var godt kjent med min motor fra før. Bilde og tekst er tatt ur gammel sak på Baatplassen. "Rød er +12V frem til startnøkkel, underveis gir den også pluss til innslag og startrelé. Fiolett er pluss videre fra nøkkel til startrelé når nøkkel er i startposisjon, altså forbindelse mellom 30 og 50 på nøkkelbryteren. Releet aktiveres hvilket fører til at pluss-kontakten på releet(rød) forbindes med den blå kontakten. Blått er pluss videre til innslag når releet aktivert, her skal det være pluss så lenge nøkkel holdes i startposisjon." For en mer detaljert oversikt kan du se dette bildet tatt ur verksteds-håndboken. (forutsetter at du har et 1-pols-system) Håper det løser seg for deg du kan vel si fra når du vet hva som var feil slik at andre kan få hjelp av det. PS. Husk at kart og terreng ikke alltid stemmer overens. Redigert 10.August.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.August.2017 Link til dette innlegget Svart 10.August.2017 ne.andersson skrev for 8 timer siden: Om jeg ikke husker feil så var det vel sånn at tenningen din gav signal og motoren startet om du koblet en kabel forbi relesokkel og rele direkte ned på startmotor? Jeg har koblet fra batteri pluss direkte til startmotor for å starte, så det er ikke godt å si hvor feilen ligger. Går uansett over alle koblingene :-) Takk for mye god informasjon! Hadde også dårlig kontakt med oljetrykksvakten. Viste seg at loddingen på kretskortet hadde løsnet. Lodding av ledningene orginalt var ikke i følge kvalitetsstandarden for lodding... Er ferdig med kontrollpanelet, men har har ikke fått testet det. Koblingene på motorsiden gjenstår. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.August.2017 Link til dette innlegget Svart 16.August.2017 Har nå gått over alle koblingene og byttet en god del. Monterte alt på plass i dag, og nå fungerer alt som det skal Satte også inn et relé som kobler den tynne ledningen som stikker ut til minus når dynamoen lader. Denne skrur på VSRen slik at batteriene kobles sammen. Nå slipper jeg at VSRen alltid står å trekker strøm Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.