Ny skipper Startet 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2017 Hei ! Tenker på å bytte batteriene til start og forbruk i båten. 1 start adskilt og 2 forbruk. Motor er VP-D4 260 På forbruk er det i hovedsak elektrisk toalett, kjøleskap, varmtvann , varmer og Wallas kokeplater ( Noe TV, og radio ) Forslag på erfaringer med gode batterier som er driftsikre og som holder noen år ? Hilsen TB Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Hvor store batterier er det snakk om? Skal du endre på kapasiteten i forhold til det du har nå? Sitér dette innlegget Link to post
Ny skipper Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Regner med å kjøpe 3 stk.på 150 Ah , har vurdert Ritar AGM-batterier 150Ah fra Seatronic. har batterilader på 30A som har kapasitet på 450 Ah .Har også i tillegg fastmontert solpanel med regulator. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 30.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 (redigert) Mitt råd er å droppe AGM batterier da bakdelene er større enn fordelene med mindre du har en rekke forhold på stell ombord i båten. Jeg gidder i vertfall ikke bruke mere tid og penger på å passe på en AGM batteribank Redigert 30.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ny skipper Svart 30.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2017 Ok, Hva har du valgt som batteribank ? Merke og størrelse ? Viktig at jeg velger riktig når jeg først skal skifte . Hva er bakdelene med AGM kontra andre batterier Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Hei. Jeg kjøpte 2 stk Fiamm 135 Ah batterier før ferien for å ha 2 stk forbruksbatterier xtra. De skal være gode batterier. De kan også etterfylles med batterivann og da har man litt mer kontroll på uttørking o.l Kynningsrud bruker disse i sine fordon som går uttalige mil både vinter og sommer. Kjøpte de på bilxtra. Anbefales :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.