hawthorne Startet 30.Juli.2017 Del på Facebook Startet 30.Juli.2017 Har fått en toalett i båten, men aldri hatt dette tidligere. Type Jabsco twist/lock saltvann med en liten septiktank (Askeladden C75 daycruiser). Kan tømmes til sjø eller via en form for avsug, og spørsmålet er hvordan dette fungerer... Ved tømming til sjø, er det bare å åpne rett kuleventil? Ved avsug, må noen ventiler etc være åpne for få inn luft? Må noen stenges? Hvor finnes disse tømmestasjonene (Oslofjorden)? Dessuten, hva gjør man om vinteren (båt oppbevares ikke frostfritt)? Virkelig helt grønn på dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Du kan tømme til sjø 300 meter fra land. Mener å huske at det er forbudt å tømme til sjø innenfor Drøbak. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev for 11 timer siden: Har fått en toalett i båten, men aldri hatt dette tidligere. Type Jabsco twist/lock saltvann med en liten septiktank (Askeladden C75 daycruiser). Kan tømmes til sjø eller via en form for avsug, og spørsmålet er hvordan dette fungerer... Ved tømming til sjø, er det bare å åpne rett kuleventil? Ved avsug, må noen ventiler etc være åpne for få inn luft? Må noen stenges? Hvor finnes disse tømmestasjonene (Oslofjorden)? Dessuten, hva gjør man om vinteren (båt oppbevares ikke frostfritt)? Virkelig helt grønn på dette :-) Hvilken ventil du må åpne og ikke for å tømme, må du nesten finne ut av selv.. forrige eier kanskje.. Det er forskjellig fra båt til båt.. Jeg har f.eks elektrisk tømming, trykke på en knapp.. Tviler sterkt på at du må åpne noen ventiler for å få inn luft, alle septiktanker har lufting, ellers hadde du ikke fått noe inn.. Vinteren blander du ut en blanding med frostvæske, samme som du må gjøre med sjøvannsiden på motoren din.. Dette fyller du i toalettet, og kjører det igjennom hele systemet ditt til det kommer ut tømmings siden.. Vask igjennom septik med vann og diverse rens før sesong slutt, så slipper du lukt problemer senere.. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Det er også forbudt å tømme i nasjonalparker. Du må frostsikre anlegget ved å kjøre igjennom en frostvæskeblanding. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
hawthorne Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Takk for svar. Vedr sjøtømming, så åpnes da ventilen, og inneholdet renner ut i sjøen. Finner ingen elektrisk pumpe her. I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Skal lete opp en tømmestasjon for å teste :-) Sitér dette innlegget Link to post
Vindøyet Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Når du skal tømme fra tømmestasjon så tar du av lokket på dekksgjennomføring og setter ned stussen fra slangen på anlegget. Du må antakelig være to mann her. En til å holde og en til å pumpe. Se glasset på koblingen når det er tomt. Luft slippes inn gjennom luftslangen på tanken. Et tips når du har lenset tanken er å åpne bunnventilen. Så holder du for luft inntaket når du pumper litt til. Da vil du få skylt ut alt som ligger i slangen ned mot ventilen med sjøvann. Det har en lei tendens til å tette seg her. Tette tanker er det mange nok tråder om på BP allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev 53 minutes ago: Vedr sjøtømming, så åpnes da ventilen, og inneholdet renner ut i sjøen. Finner ingen elektrisk pumpe her. I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Hvorfor synes du dette er merkelig? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev 57 minutes ago: Takk for svar. Vedr sjøtømming, så åpnes da ventilen, og inneholdet renner ut i sjøen. Finner ingen elektrisk pumpe her. I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Skal lete opp en tømmestasjon for å teste :-) Den er lovlig og mange produserer har den. Det er en slags vakuum sug, du må opp i en viss fart, og så tømmer den. Det er i iallfall teorien ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev 1 time siden: Finner ingen elektrisk pumpe her. I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Det er ikke alle båter som har elektrisk pumpe nei. I min er det manuell pumpe, noe som merkes når det skal pumpes ut inntil 275 liter med septik Men jeg tar det som god trim, den dagen det blir et problem får jeg heller innstallere ei elektrisk pumpe. Sånn sett er du heldig som bare trenger åpne ventilen for at suppa skal renne ut, men du må nok ha litt fart for å få tømt tanken helt ja. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 (redigert) Det er alltid en lufteslange montert på toppen av tanken, noen er montert med en ventil men denne skal normalt være åpen. Du får gjerne problemer både ved bruk og tømming om denne er lukket eller lufteslangen er tett ( gjerne et resultat av overfylt tank, som gjerne er et resultat av tett utløp). Det er en god regel å alltid pu,pe inn litt vann etter tømming så du har litt vann på tanken før første bruk, samt helle på en skvett eddikk hve hver bruk ( løser urinstein). Selv kjører jeg streng regel om at papir ikke kastes i toalettet, men egen plastpose, da er man noenlunde sikker på at det ikke går tett, men ikke alle som liker det.... Redigert 31.Juli.2017 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev 1 time siden: I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Ifht hva som slippes ut i overløp fra renseanlegg/pumpestasjoner for kloakk langs kysten vår så er utslippet fra fritidsbåter forsvinnende lite. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Det er mange tømmestasjoner i Oslofjorden, og såvidt jeg husker er alle maskinelle, bare trykk på en knapp. En oversikt over tømmestasjoner finner du her: http://Www.msfortuna.no Det er ikke ulovlig å tømme innenfor Drøbak men endel kommuner har nedlagt forbud, som Nesodden, Vestby og Bærum innenfor øyene. Det kommer nok stadig mer av dette fremover. Bruk av tømmestasjon er er lettvint og renslig, og sjelden kø så kan bare oppfordre flere til å bruke de. Sitér dette innlegget Link to post
sigdy Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Toalett og septikanlegg i båten er kjekt å ha, men kan også føre til sur stemning ombord dersom det ikke fungerer. Derfor er det enkelte regler som man bør huske på: Båttoalettet tåler ingen fremmedlegemer. Kjøp kun toalettpapir beregnet for båt i båtutstyrsforretning. Det er endel dyrere enn vanlig dopapiur, men det inneholder mindre lim og løses lettere opp. Bruk kun dette! Forklar øvrige besetningsmedlemmer/ passasjerer om doens begrensninger. Noen ganger må man f.eks pumpe ut greiene før man bruker papir og deretter pumpe igjen. Dette kan være en vanskelig samtale, men den må tas. Ha ombord en dokost og en dopumpe også kalt avløpspumpe. Du vil får bruk for det. Avslutt ethvert besøk med en skvett sanitærveske. Fra tid til annen kan du slenge oppi en drøy skvett 35% eddik. Sanitærvesken bidrar til å få fart på bakterieprosessen som foregår i septiktanken og bidrar også til å unngå drittlukt. Eddiken reduserer mengden såkalt urinstein som dannes i septikslangen. Sørg for nok lufting til septiktanken. De bakteriene som sørger for en mest mulig luktfri prosess er avhengige av mye oksygen. Lite lufting til tanken gir drittlukt. Tøm tanken så ofte du kan, ingen grunn til å drasse på 100 l kloakk. Jeg kjenner ikke reglene for indre Oslofjord, men ellers i landet bruker du sunn fornuft og venter til du er midtfjords. Tømmestasjoner finnes knapt i min del av landet (Rogaland) Da ønsker jeg deg en god tur, eller kanskje jeg skulle si Drit og Dra:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 sigdy skrev 3 minutes ago: Kjøp kun toalettpapir beregnet for båt i båtutstyrsforretning. Det er endel dyrere enn vanlig dopapiur, men det inneholder mindre lim og løses lettere opp. Bruk kun dette! Like godt, men billigere enn en pakke der der står båt, marine . . . osv på, er Lambi som du får kjøpt på kolonialen. Det viktige er at det er nytt og ikke resirkulert papir som inneholder mye lim. Ellers er jeg enig i alle punktene dine. Lars H. (selvoppnevnt drittunge) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Har god erfaring med "dugnadsdopapir" slike store pakker som idrettslag og andre selger. Siste leveranse er merket Maske. Men jeg tester alltid ved ny leveranse at papiret løser seg lett opp i vann. En kjenning fikk trøbbel med at toalettet tettet seg. Han hadde kjøpt en sekk med Lambi på Europris, og det viste seg at dette papiret ikke løste seg lett i vann slik Lambi vanligvis gjør. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Hmmm, vi bruker alltid Lambi, aldri noe problem... Mulig det er flere typer av Lammet, kanskje best å være obs... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 (redigert) Det som er Viktig er at det står 100% nyfiber på pakningen så kan det hete hva det vil. .Returpapir er trøbbel. Redigert 31.Juli.2017 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Faxen skrev for 8 timer siden: Du kan tømme til sjø 300 meter fra land. Mener å huske at det er forbudt å tømme til sjø innenfor Drøbak. Det blir veldig feil om en bor i Oslo eller fra Oslo til svenskegrensa, der er det nasjonale og kommunale forbud så og si hele veien. Like greit å venne seg til å bruke tømmestasjon. --- Husker ikke hele lista men fra Indre Oslofjord har du kommunalt forbud fra Nesodden kommune. Vestby kommune har totalforbud. Er ikke sikker på Moss og Fredrikstad, men du går kjapt inn i Hvaler nasjonalpark som har forbud til svenskegrensa, og der er det forbud hele veien. På andre siden har du også forbud fra Færder nasjonalpark (Tjøme osv), og det er i praksis forbud så og si hele veien til sørlandet, inklusive sørlandet. --- Så glem det med tømming i sjøen. Den tiden er forbi om man har båt på Østlandet og sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Hovedregelen er 300 m fra land. Og for min egen del passer jeg på å ikke tømme i nærheten av oppdrettsanlegg. Litt dumt at 100 tonn laks blir kassert bare fordi jeg tømte septiktanken. Så er det strengere regler for enkelte kystomtåder. Men uannsett hvordan man snur og vender på det utgjør dette en veldig begrenset del av kysten. For det aller meste av kysten er det 300-metersregelen som gjelder. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Key Freak Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 hawthorne skrev for 9 timer siden: Vedr sjøtømming, så åpnes da ventilen, og inneholdet renner ut i sjøen. Finner ingen elektrisk pumpe her. I grunn merkelig at denne metoden er lovlig. Det er nok helt andre enn fritidsbåtflåten som utgjør problemet her. Denne artikkelen er over tre år gammel, men problemet har ikke blitt mindre. Det er ikke mange ukene siden det var en sak på NRK om samme problemstilling i samme område. https://www.nrk.no/sognogfjordane/slepper-kloakk-i-verdsarvfjordane-1.11553697 Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Brigg skrev 1 time siden: Hovedregelen er 300 m fra land. Og for min egen del passer jeg på å ikke tømme i nærheten av oppdrettsanlegg. Litt dumt at 100 tonn laks blir kassert bare fordi jeg tømte septiktanken. Så er det strengere regler for enkelte kystomtåder. Men uannsett hvordan man snur og vender på det utgjør dette en veldig begrenset del av kysten. For det aller meste av kysten er det 300-metersregelen som gjelder. Oppdrettene forurenser nok mange hundre ganger mer en du gjør ved å tømme septikken din... Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Det gjør de nok, men mattilsynet blir fort stresset når de finner menneskelige tarmbakterier i slaktefisken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ida Marie III Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Brigg skrev for 2 timer siden: Det gjør de nok, men mattilsynet blir fort stresset når de finner menneskelige tarmbakterier i slaktefisken. Hmmm, best å ikke fortelle det til Natur og Ungdom... de kan få dårlige ideer.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Brigg skrev for 12 timer siden: Så er det strengere regler for enkelte kystomtåder. Men uannsett hvordan man snur og vender på det utgjør dette en veldig begrenset del av kysten. For det aller meste av kysten er det 300-metersregelen som gjelder. I følge profilen til trådstarter hører han/hun hjemme i Oslo. Så da blir det veldig feil å vise til 300- metersregelen som forsåvidt er greit å forholde seg til på vestlandet og nordover. På østlandet og Sørlandet må en sette seg inn i lokale og nasjonale regler, hvor de fleste går på forbud. Evt tømme på stasjon. Kan jo hende at trådstarter kommer med Askeladden til vestlandet en gang, men trehundremetersregelen er neppe særlig relevant. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Key Freak skrev for 11 timer siden: Det er nok helt andre enn fritidsbåtflåten som utgjør problemet her. Denne artikkelen er over tre år gammel, men problemet har ikke blitt mindre. Det er ikke mange ukene siden det var en sak på NRK om samme problemstilling i samme område. https://www.nrk.no/sognogfjordane/slepper-kloakk-i-verdsarvfjordane-1.11553697 Som båtfolk flest vil jeg tro trådstarter er interessert i hva som gjelder, ikke hva alle mener ;-). Har du båt på østlandet/Sørlandet så er ikke 300 metersregelen veldig relevant. Trådstarter har en daycruiser i Oslofjorden, ikke på vestlandet. -- Interessant at enkelte her mener det er så tilfredstillende å få tømme egen bæsj rett i sjøen, men ikke veldig relevant for trådstarter. Så da er det jo bra at de som virkelig elsker å slippe bæsjen på havet kan dyrke det båtlivet en vil fra vestlandet og nordover. Kan jo ikke se bort fra at enkelte virkelig elsker lukta og synet av egenprodusert og nykværnet bæsj i eget kjølvann. Båtlivet er mangfoldig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.