Jump to content

Toalett og septik, spørsmål om tømming og bruk

hawthorne

Recommended Posts

Det er ikke forbud mot 300m regelen fra ca Tønsberg tønne til Stråolmen, såvidt jeg vet. 

Som det også blir nevt, en julidag med styrtrein og fullt overløp i byenes kloakkanlegg, slipper nok ut like mye som hva fritdsbåtene klarer.Så dette er nok mest en "synsesak"

Hva med ferjene, cruicebåter og øvrig skipsfart, hvor tømmer de? Og HVA tømmer de?

Jeg tør ikke tenke på alt som fortsatt går over ripa, når lasteskipene er ute til havs.

I følge en dokumentar fra Østersjøen jeg så i vinter, tømte de ikke på land ihvertfall. 

Jeg har forøvrig ikke klart å se noen stripe med dritt etter meg når jeg tømmer, ei heller kjenne noen lukt, selv med en fart på 5 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Reglene er ikke mye synsing. 

--

Hvorfor denne vegringen mot å følge de reglene som gjelder på sjøen? Er jo ikke anstrengende å bare gjøre det på den måten det skal gjøres. 

Er ikke rart en del syns det skjer mye rart med fritidsbåter på sjøen hvis så mange seiler rundt og mener de selv skal vurdere hvilke regler og lover de skal forholde seg til. 

--

Politikk og ideologi hører vel ikke hjemme her. Dette er de regler og lover som gjelder. Eneste riktige blir jo å informere riktig i stedet for å skrive "300 meter ut" til noen som har båt i Oslofjorden! 

Guest Avmønstret#
nomen skrev 7 minutes ago:

Som det også blir nevt, en julidag med styrtrein og fullt overløp i byenes kloakkanlegg, slipper nok ut like mye som hva fritdsbåtene klarer.Så dette er nok mest en "synsesak"

Hva med ferjene, cruicebåter og øvrig skipsfart, hvor tømmer de? Og HVA tømmer de?

Jeg tør ikke tenke på alt som fortsatt går over ripa, når lasteskipene er ute til havs.

I følge en dokumentar fra Østersjøen jeg så i vinter, tømte de ikke på land ihvertfall. 

Hvem bryr seg? Ens egen urett blir ikke bedre av at det skjer større urett. En kan ikke sette til sides lover og regler som gjelder bare fordi man syns det ene eller det andre. 

--

Hvis enkelte på østlandet har så veldig lyst å slippe bæsjen fra båten sin i sjøen i Oslofjorden, hva med å organisere dere og jobbe for saken politisk? Virker jo som det er en del av dere som er mer enn villige til å kjempe for frislipp av septik. Og argumentene med Østersjøen, cruisskip og overvann er jo på plass. Kan hende bobilmiljøet blir med, tenk på all dritten som spres på jordene omkring. Må da være greit å tømme bobilseptikk noen meter inn i skogen? 

Kjør på! I mellomtiden, følg de forbud som gjelder på Østlandet og Sørlandet. 

Pinkvin skrev 6 minutes ago:

Kan hende bobilmiljøet blir med, tenk på all dritten som spres på jordene omkring. Må da være greit å tømme bobilseptikk noen meter inn i skogen? 

Kjør på! I mellomtiden, følg de forbud som gjelder på Østlandet og Sørlandet. 

Bondeorganisasjonen må være rette organisasjonen om en ønsker bæsj på jordene..

Tenk hvor mye bæsj bøndene tømmer rundt i naturen..

Bæsj er en del av naturen Pinkvin..

Tenk hva en hval tømmer av seg når den gjør sitt fornødne ..

Selvfølgelig gjør en det ikke i en havn, eller nær land, men en nm. ute ?

Særreglene som gjelder i Oslofjorden har kommet tydelig frem i denne tråden så det bør være overkommelig for trådstarter å ta til seg denne informasjonen. 

Men dette forumet er et nasjonalt, ja kanskje sågar skandinavisk forum. Og trådene leses av flere enn trådstarter. Da mener jeg at det ikke blir feil å fremheve hvilke bestemmelser som faktisk gjelder. Også utenfor Oslofjorden. 

Og de som nekter å forholde seg til at vi mennesker produserer avføring har et temmelig romantisk syn på livet mener jeg. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Nå leser dere bibelen som fanden igjen!

Jeg bare nevnte disse tingene, utifra min personlige bekymring for hva som slippes/kastes i sjøen.

Jeg er 100% for å følge reglene til sjøs, jeg er sågar tilhenger av strengere straffer for de som bryter de.

Jeg er flittig bruker av tømmestasjonene,selv etter å ha kjørt inn fra Stråholmen, svinger jeg innom å tømmer i Langesund. 

Det forandrer allikevel ikke det faktum at det ved kraftig regnevær kan forekomme en overbelastning av avløpssystemetsom gjør at store mengder kloakk går rett til havs. Og at det nok høres værre ut å pumpe dritt i sjøen (300 meter fra land) enn hva det faktisk er. Derfor brukte jeg begrepet "syning"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

For all del, ingen som dauer om noen tømmer tanken i sjøen, eller mange, eller alle. Men nå er det nå som det er, og lovene og reglene er som de er. 

Rent lokalt sett tipper jeg beboere og brukerne av kysten i kommunene Nesodden/Vestby osv syns det er helt greit at fritidsbåter lærer seg å tømme tankene i anlegg på land i stedet for på sjøen. En ting er 300 meter, men dess flere som får tømmestuss på dekk og faktisk bruker tømmestasjonenen, dess tryggere blir det nok å bade både i gjestehavner og uthavner også. For vi vet jo at tanker også tømmes innenfor 300 meter, og det blir det mindre av når båtene har tømmestusser og flere tømmestasjoner blir brukt. 

--

Tror også badende og brukere av kysten og sjøen i nasjonalparker syns det er greit å vite at ingen båter akkurat har tømt tanken i nærheten. 

Det har jo vært en del vitnemål om at både papir og mansjit i fast form har rekt i land på strendene til folk. 

--

Klarer ikke å se noen ulemper med å følge de reglene som gjelder, både lokalt og også ifht nasjonalparkene. Om en er ivrig nok så finner en områder hvor en kan tømme lovlig i sjøen, er noen smutthul her og der ;-) 

Mange bra tips her, takker! På båten er det jo opplegg for kobling fra tømmestasjon, og dette er vel strengt tatt enklere enn å manuelt pumpe ut (litt tungvindt med Askeladden C75, man må åpne og styre ganske mye for å få tilgang til ventil og pumpe). Tror vi satser på tømmestasjon først som sist, også mht. regelverket. 

Konservering og rengjøring blir interessant øvelse til høsten føler jeg.

hawthorne skrev 1 time siden:

Mange bra tips her, takker! På båten er det jo opplegg for kobling fra tømmestasjon, og dette er vel strengt tatt enklere enn å manuelt pumpe ut (litt tungvindt med Askeladden C75, man må åpne og styre ganske mye for å få tilgang til ventil og pumpe). Tror vi satser på tømmestasjon først som sist, også mht. regelverket. 

Konservering og rengjøring blir interessant øvelse til høsten føler jeg.

Det går så fint så bare husk rekkefølgen.. Rengjøring og konservering.. ?

Guest Avmønstret#
Grand Banks jr skrev 13 minutes ago:

Er reglene slik i Skagerak også? Her er jo havet rett ut. Tar meg 2 timer å kjøre til tømmestasjon. I alle fall den jeg vet om.

Du må nesten sjekke kartet. Strekker seg som regel veldig langt ut i havet sånne nasjonalparker. Tror det er lettere å finne lovlige smutthull på innsiden av nasjonalparkene enn å tømme utenfor. 

Nå skal jeg ikke si at jeg "driter" i at det havner kloakk i sjøen for jeg er ofte ute å bader. Men at vi har 300m regelen med tømming burde ikke være så vanskelig for de fleste å holde. Men skal vi se på hva som virkeligheten kommer ut i sjøen fra fritidsbåter tror jeg dette er veldig lite.

Dette er skjer ganske ofte at renseanleggene slipper ut mengder av urenset kloakk rett ut i sjøen som ikke fritidsbåtene klare på 1000 år tilsammen. Alle bekker små :-) 

Her fra Sarpsborg renseanlegg som slipper det rett ut i Glomma og som sprer seg i hele Hvaler skjærgården

på vei ut i havet.25 mil­li­oner li­ter sarpekloakk hav­net i elva hver enes­te dag.)

https://www.f-b.no/nyheter/nyheter/na-kom-mer-sarpekloakken-igjen/s/2-2.952-1.7828818

Heller ikke her i Oslo/Bærum, er ikke få liter dette heller. 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bakterie-bonanza-i-oslofjorden-advarer-mot-bading/a/23760654/

Fra Vestfold og slik er det sikkert flere steder i hele landet

https://www.nrk.no/vestfold/tjome-kloakk-rett-i-sjoen-1.278481

Men tilbake til trådstarter: 

Du har kanskje en vendebryter for tømming rett i sjøen og avsug fra dekk.

Hvis ikke så er det bare å prøve seg frem, så finner du sikkert ut av det.

Er ikke vanskelig, men jeg har ofte problemer med å få greit sug fra de pumpestasjonene så du må ikke gi deg med det første.

Lykke til med "dritt" jobben :wink:

Guest Avmønstret#
Palbryn skrev 4 minutes ago:

Nå skal jeg ikke si at jeg "driter" i at det havner kloakk i sjøen for jeg er ofte ute å bader. Men at vi har 300m regelen med tømming burde ikke være så vanskelig for de fleste å holde.

Vet ikke hvor i Østfold du har båten. Men om du feks må gå ut Singlefjorden så gjør de ulike regelverkene og 300 meters regelen at du knapt kan få tømt tanken lovlig. 

Dvs det er ett "smutthull" du kan tømme lovlig og det er en flekk langs Singleøya når du går inn/ut. Utover det er det forbud mtp både Hvaler nasjonalpark og Sverige. Og området er peppra med øyer og holmer som gjør at 300 meteren nær sagt gjelder overalt ellers. 

Om du ligger på nordsiden av Hvaler kan du tømme lovlig på deler av Lera, eller litt nord og innenfor Missingene. 

Alternativt må en gå ut i Oslofjorden, faktisk nær midt mellom Hvaler og Tjøme (nasjonalparkene går ut mot midten av Oslofjorden). 

---

Om alle valgte å heller tømme tanken i det lovlige smutthullet langs Singeløya ville det fort bli en kloakkpøl. Ikke noe særlig med tanke på de som fisker i området og alle som ellers bruker Singleøya og området der. Potensielt vil det jo være snakk om hundrevis av tømminger på et relativt lite område pr. dag en helg med mye utfart. 

Så jeg er uenig. I Østfold er det til dels håpløst å overholde noen 300 meters regel. I praksis er det vel for mange kortere og enklere på bruke en tømmestasjon. 

Glem 300 meters regelen på Østlandet og Sørlandet. 

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&hl=en_US&ll=58.917819546676384%2C13.485621382812496&z=7

Det er alltid en rekke mennesker som skal tviholde på retten til å forurense sånn som vi alltid har gjort, med argumentet om at det er jo noen andre som forurenser så mye mer.

I disse grønne miljøvern tider så kan man ikke tenke slik lengre, her vi står på kjøkkenet hjemme å sorterer for harde livet.

Jada det er mange som er verstinger av båter, kommuner og for ikke snakke om Kina... Men vi som småbåtfolk, vi får feie for egen dør og gjøre de små tingene vi kan gjøre.

Jeg bruker aktivt tømmestasjoner når det er mulig, og det er veldig lettvint, renslig og kjapt. Har til gode å se noen kø ved noen av dem. 

Forbudene kommer bare fler og fler steder og land, det er ingen vei utenom det, lik det eller ikke lik det. Men det gjør også tømmestasjoner,  det kommer stadig flere hvert år.

Jeg prøver å holde en oversikt over tømmestasjoner på www.msfortuna.no og setter stor pris på tilbakemeldinger på nye stasjoner eller gamle som ikke er lengre.

Sjøfartsdirektoratet skriver om dette her: https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/nyhetsarkiv/kloakk-fra-fritidsbater/

De henviser til 300 m regelen, men med følgende unntak (pr 2013)

Noen kommuner har innført strengere eller lempeligere krav til tømming av kloakk. Kommunene Nesodden og Vestby i Akershus har forbud mot utslipp av kloakk fra skip, inkludert fritidsfartøy.

Bærum kommune i Akershus har forbud mot utslipp av kloakk innenfor øyene. Utenfor øyene gjelder 300 meters regelen. 

Kommunene Hvaler og Fredrikstad i Østfold har forbud mot utslipp av kloakk til sjø som følge av opprettelsen av Ytre Hvaler Nasjonalpark i 2009. Forbudet gjelder bare for kystlinjen som ligger i nasjonalparken.

I tillegg kommer Færder nasjonalpark som kom etter publisering. (Red: og Jomfruland nasjonalpark)

Pinkvin m.fl. sier det er mange fler forbud på øst/sørlandet. Jeg har søkt litt i lovdata, men kan ikke finne lokale kloakkforskrifter for kommunene Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Kragerø, Moss, Rygge, Fredrikstad. Jeg trenger en henvisning til disse. (Finnes det gyldige lokale forskrifter som ikke er publisert på lovdata?)

Redigert av sjagen (see edit history)

RS Total, VHF lisens, Fender Marine

Guest Avmønstret#
sjagen skrev 1 time siden:

Sjøfartsdirektoratet skriver om dette her: https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/nyhetsarkiv/kloakk-fra-fritidsbater/

De henviser til 300 m regelen, men med følgende unntak (pr 2013)

Noen kommuner har innført strengere eller lempeligere krav til tømming av kloakk. Kommunene Nesodden og Vestby i Akershus har forbud mot utslipp av kloakk fra skip, inkludert fritidsfartøy.

Bærum kommune i Akershus har forbud mot utslipp av kloakk innenfor øyene. Utenfor øyene gjelder 300 meters regelen. 

Kommunene Hvaler og Fredrikstad i Østfold har forbud mot utslipp av kloakk til sjø som følge av opprettelsen av Ytre Hvaler Nasjonalpark i 2009. Forbudet gjelder bare for kystlinjen som ligger i nasjonalparken.

I tillegg kommer Færder nasjonalpark som kom etter publisering. (Red: og Jomfruland nasjonalpark)

Pinkvin m.fl. sier det er mange fler forbud på øst/sørlandet. Jeg har søkt litt i lovdata, men kan ikke finne lokale kloakkforskrifter for kommunene Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Kragerø, Moss, Rygge, Fredrikstad. Jeg trenger en henvisning til disse. (Finnes det gyldige lokale forskrifter som ikke er publisert på lovdata?)

Sett ei rute fra indre Oslofjord og langs "E6" ned til Sekken/Sverige. Se på kartet og de ulike kommunale forbudene, pluss 300 metern, pluss nasjonalparkene, da vil du få et bilde av situasjonen. Ja det er noen smutthull av ulik størrelse, som feks Lera utenfor Fredrikstad og på innsiden av Missingene, men utover det?.

Alternativt kan en legge ruta mot Hurumslandet og tømme tanken der, tror ikke de har forbud enda ;-) 

---

Nedover Vestfold mot sørlandet så er det Færder nasjonalpark. Har ikke oversikt over evt. kommunale forbud der. Men 300 metern setter sine begrensinger i Tjøme/Tønsbergskjærgården som er peppra med holmer og øyer. Så Tjøme/Færder/Tønsberg er vel en plass jeg ville proppa igjen. 

Men ned til Langesund ish går det jo greit å tømme lovlig, helt til en kommer til nyoppretta Jomfruland nasjonalpark. På innsiden av Jomfruland der er det vel heller ikke allverdens muligheter iht 300 meteren, men noen "hull" er det jo. Husk at Jomfruland nasjonalpark strekker seg hele veien ned forbi Portør og til Ellinskjær, sånn ca, og også ganske langt nordøst for Stråholmen og Stråholmsteinene. 

Så kan en tømme igjen etter Ellingskjær før en går inn til Risør. Fra ett godt stykke før Lyngør så kommer Raet nasjonalpark som vel strekker seg til Grimstad ish. Og den går veldig langt ut i havet, så om en skal tømme lovlig må en finne noen smutthull på innsiden av nasjonalparken og iht 300 meteren. Raet følger ytre kystlinje hele veien nedover. Om en holder midt i Lyngørfjorden på det brede så blir det en stripe på et par hundre meter en kan tømme iht 300 meteren. Mellom Helletangen og Tromøya vil også gå, og tilsvarende ved Buøya og vel et par plasser til innover Tromøysundet. 

Har ikke oversikt over evt. kommunale forbud på Sørlandet heller. 

---

Egentlig et lappeteppe som er vanskelig å forholde seg til for vanlige fritidsbåteiere. I praksis blir det vel like greit å forholde seg til tømmestasjoner i stedet..? Blir jo lettere å finne en tømmestasjon for å tømme lovlig enn å lete i lover, kommunale forbud og kart ;-) 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...