Raserkalle Startet 30.Juli.2017 Del på Facebook Startet 30.Juli.2017 Jeg har nettopp fått meg ny båt, Quicksilver 21 Pilothouse, og nå er jeg klar for å sette havteinene mine igjen. Denne båten har dessverre ikke teinehaler, men den har jo ankervinsj! Jeg har ikke bruk for den ankervinsjen, men funderer på om denne kan brukes til å trekke havteiner. De havner jo litt upraktisk i baugen på båten, men det kan da ikke være så vrient å få buksert dem bakover. Er det noen som har forsøkt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Burde fungere, men du må vel ha rett taudiameter og tautype for vinsjen? Du må også få lagt tauet inn i rett vinkel for å få hjelp av vinsjen. Det er vel der utfordringen ligger. Det kommer an på vinsjtypen du har. Jeg vil anta at vinsjen vil tåle det. Men den er jo ikke laget for kontinuerlig drift i timer. Ellers koster elektriske teinehalere stort sett 2-5000 kr for oss hobbyfiskere, og da med en bedre arbeidshøyde akkurat der du vil ha den. Hvis du fisker mye med teine er jo det en vurderingssak. I tillegg kan den kjapt fjernes for de dagene du ikke skal drive med teinehaling. Her er en litt sterkere elektrisk teinehaler: https://www.maritim.no/smartliner-teinehaler-90kg-600w-12v#.WX7DNtPyiRs (Du får både sterkere og svakere.) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Som GB jr sier: Disse ankervinsjene har ofte dårlig med kjøling, så det er nok lurt å gi den ti-femten minutter til avkjøling mellom hver teine dersom du skal hale fler enn to-tre teiner på rappen. Men det kjenner du nok fort med en hånd på motorhuset når du først setter i gang. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Ellers koster elektriske teinehalere stort sett 2-5000 kr for oss hobbyfiskere, og da med en bedre arbeidshøyde akkurat der du vil ha den. Hvis du fisker mye med teine er jo det en vurderingssak. I tillegg kan den kjapt fjernes for de dagene du ikke skal drive med teinehaling. Her er en litt sterkere elektrisk teinehaler: https://www.maritim.no/smartliner-teinehaler-90kg-600w-12v#.WX7DNtPyiRs (Du får både sterkere og svakere.) Usikker på om den haleren der vil leve lenger enn en vanlig ankervinsj. Så vidt jeg forstår ut fra de jeg har snakket med er denne et minimum om man skal dra krepseteiner https://www.maritim.no/northlift-teinehaler-lh-300#.WX8rxITyg2w Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Raserkalle Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Takk for innspill. Jag ser at dette var et tungvint forslag, så nå blir det nok heller en Hobbyfisher E150. Vi får tro det er en solid løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Den ser jo genial ut. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Raserkalle Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 Ja, jeg hadde en sånn på den forrige båten. Veldig kjekk sak. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Pris på denne? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Raserkalle Svart 1.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2017 17500 ferdig montert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.