Jump to content

Overhaling av rattpumpe. Noen erfaringer?


Ttor

Recommended Posts

Jeg har båt med to styreposisjoner og autopilot. Opplever at rattet er tregt å dreie rundt, men at dette er varierende. Rattet inne er nesten aldri brukt, og her føler jeg at rattpumpen sitter fast når jeg ikke har dreid på dette på en liten stund. Rattet på fly er tregt før hver tur, men bedrer seg etter litt bruk. Autopiloten fungerer forøvrig utmerket, så jeg mistenker ikke styresylinderen. Rattpumpene er av typen Wagner model 701. Er det noen som har forsøkt å overhale rattpumpe pga lignende symptomer?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg ville koblet styresylinderen fra roret og sjekket at roret lar seg bevege uten veldig mye kraft. Og samtidig prøvd rattene for å kjenne om de går lettere når roret er koblet fra. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har ikke forsøkt dette ennå, men er vel greit å teste før jeg demonterer noe. Når rattet sitter fast føler jeg det er selve rattpumpen som holder igjen. Om jeg bruker rattet ute på en tur blir dette lettere etterhvert. Rattet inne er likevel tregt samtidig om dette ikke har vært brukt. Kjøpte båten i vår, og selger opplyste om problemet. Det hadde vært slik så lenge han hadde hatt båten (12 år). Jeg regner likevel med at det har blitt noe verre med årene i hans eie også. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...