Jump to content

Hvordan reparere hull i gelcoat?

britneyfan82

Recommended Posts

Jeg har klart å få et lite hull i gelcoaten bakerst i cockpiten på min seilbåt. Se bilde. Usikker på hvordan hullet har kommet, men det er nå der... Har googlet meg frem til at dette er noe man fikser selv, men ikke helt funnet frem hele fremgangsmåten eller handleliste.

Noen med erfaring fra reparasjon av slike skader? 

IMG_2787.JPG

ville ha slipt litt først , faset ned kantene og litt i bunn. Deretter vasket med aceton før sparkelen legges på. 

for at det skal bli så godt som usynlig kreves jo også at det er rett fargekode. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg står ovenfor en lignende jobb. Har fått noen småskader i gelcoat og kun på 1 sted kan. Jeg såvidt skimte glassfiberen, ellers er grunningen inntakt. Jeg har fått med gelcoat fra fabrikken i lukkede glass (henholdsvis hvit og blå), disse er nok 9 år gamle men ser fine ut. Kan jeg bruke denne gelcoat til å sparkle med? Må jeg grunne noe mer enn pussing der hvor jeg skimter glassfiber? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

index skrev On 31.7.2017 at 12.06:

Det har vært en luftblære I støpen under der, så det skulle nok ikke store dunket til for å forårsake en slik skade.

Nettopp! Og det skyldes uten tvil slurvete produksjon hvor de ikke har fått kontakt mellom laminat og gelcoat. Alle steglistene på båten vår er full av slike bobler. Utfordringen er at hvis man skal gjøre skikkelig jobb og slipe vekk bobla før man sparkler risikerer man å måtte slipe vekk hele hjørnet!

On 1.8.2017 at 3:32 PM, Sjøbliss said:

Jeg står ovenfor en lignende jobb. Har fått noen småskader i gelcoat og kun på 1 sted kan. Jeg såvidt skimte glassfiberen, ellers er grunningen inntakt. Jeg har fått med gelcoat fra fabrikken i lukkede glass (henholdsvis hvit og blå), disse er nok 9 år gamle men ser fine ut. Kan jeg bruke denne gelcoat til å sparkle med? Må jeg grunne noe mer enn pussing der hvor jeg skimter glassfiber? 

Noen som vet svaret på dette? Vurderer å bare prøve på en av skadene og se....

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev On 1.8.2017 at 15.32:

Må jeg grunne noe mer enn pussing der hvor jeg skimter glassfiber? 

Nei, du må ikke grunne. Men du bør slipe til du er inne på frisk glassfiber. Gelcoaten kan du bruke så sant den ikke har klumpet seg, men den er tynn i forhold til sparkel. Det kan du løse ved å legge på flere lag. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...