Jump to content

Lucas 11Ac


Ludde30

Recommended Posts

Jeg har en dynamo som heter Lucas 11AC. Den vet jeg fryktelig lite om. Har søkt i tidligere innlegg uten å finne noe informasjon om den. Hvem vet? Er interessert i ytelse, eventuelle alternativer som yter mer/er bedre. Egentlig er all info om denne av interesse.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Joda, mye nyttig her. Men dersom du bruker en av de store søkemotorene finner du mye mer, feks ytelse som feks her hvor ytelsen blir oppgitt som: Alternator (Lucas 11AC).Output,45amp.at 12,000 r.p.m.(alt)

 

eller her

 

hvor beskrivelsen er :

 

Alternator

Type:

Pre-1982 models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lucas 11AC or 16ACR

1982 to 1985 models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lucas A115

1986 models onward . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Lucas A127/45 or A127/55

Maximum output:

11AC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43 amps

16ACR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34 amps

A115 and A127/45 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45 amps

A127/55 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55 amps

Minimum brush length:

11AC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3.9 mm

16ACR . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7.5 mm

A115 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10.0 mm

A127/45 and A127/55 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5.0 mm

 

Nå har jeg meget begrenset kunnskap om emnet men mener å vite at

Lucas var (er?) et britisk fabrikat og ble mye brukt i britiske biler som du jo ser av linkene over.

Enkelte hevder at det var Lucas som oppfant mørket :lol: , sier vel noe om kvaliteten. Mine Lucas erfaringer er fra gjentatte ladeproblemer i min 1969 modell Ford Cortina 1600 Super på tidlig 80 tall, er vel derfor ikke veldig uening i mørke teorien. :headbang:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Takker igjen.

 

Jeg har ikke opplevd Lucas-mørket ennå, men etterhvert som stadig flere duppedingser og annet rart som krever strøm er aktuelt for båten, er stadige utvidelser av batteribanken også aktuelt. Har nå gått fra 105Ah til 220Ah, men jeg vurderte faktisk 330Ah. To grunner til at jeg ikke gjorde det var manglende kunnskap om Lucas'en og at vedlikeholdsladeren min (Mobitronic 925-012-D) ikke er kar om å lade mer en 300Ah i et jafs.

 

Det har blitt diskutert i andre tråder at dynamoen kan gå for varm og dermed ødelegges hvis motstanden under lading blir for stor.

 

Med infoen du har funnet om Lucas'en Rolf, tror jeg det var fornuftig å vente med de siste 110Ah i batteribanken til jeg eventuelt finner et mer strømsterkt alternativ til Lucas'en. Mobitronic-problematikken skulle jeg vel alltids klart å løse på et vis.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...