Jump to content

Hvor er det flott i Indre Oslofjord? Båtplass?


Innflytter

Recommended Posts

Jeg har såvidt startet mine undersøkelser og vurderer å gå til anskaffelse av en daycruiser rundt 21-22 fot. Modellene jeg har sett for meg er av Yamarin 65 DC, Askeladden C65, osv. I den anledning har jeg forsøkt å gjøre litt research rundt båtplasser i Osloområdet. Jeg bor på Lørenskog, men er opprinnelig fra Fredrikstad, og har ingen erfaring med sjøen i Indre Oslofjord.

 

Av den grunn lurer jeg på følgende; Hva anses som "fine" dagsturområder i Indre Oslofjord? Hvor er det fornuftig å ha båtplass for å kunne nyte fine områder etter jobb?

 

Har dere tips til veldrevne båthavner innenfor fornuftig kjøreavstand fra Lørenskog? Både på lengre sikt (den ideelle båtplassen med lavere pris, som ofte medfører ventetid), og på kort sikt (tilgjengelig, men kanskje dyrere, og kanskje lengre kjøreavstand?)

 

Gjerne også greie parkeringsmuligheter.

 

Dersom jeg skal sette meg på en venteliste som tar 5-10 år, så håper jeg dere kan hjelpe meg med å gjøre et godt valg allerede nå. ;)

 

Redigert av Innflytter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

sarbuvollen, oksenøya, strand, solvik f.eks. i bærum. liten/ingen venteliste, fornuftige priser. 

lakseberget er og blir eksos og støy.

 

Prisene er relativt like. 

 

21-22 fot gir deg aksjonsradius da du planer, selv om man marsjer i "treige" 30 knop kommer man jo da til  eksempelvis tønsberg på 1,5-2 timer. (45nm + 5 knop soner).

 

Fredrikstad er jo ca samme ;) 

Link to post
Share on other sites

Du bør melde deg inn i forening etter å ha gjort litt research rundt dette med hvor lang kø det er. Da kommer du billigst unna om du skal ligge i Indre Oslofjord, eller "Indre havnebasseng". dvs Oslo Sentrum.  Det finnes omlag et titalls bnåtforeninger.

Den du skal passe deg for er Sjøsentret Killingen som har en fake båtforening og som driver som reneste piraten med alt fra trusler til svindel og tyveri. Det er svært dyrt og kan fort bli veldig ubehagelig. Flere hundre Oslofolk har fått "drept båtgleden" der ute.
 

 

Link to post
Share on other sites

Med en hurtiggående båt er hele indre Oslofjord tilgjengelig for dagsturer, så jeg ville prioritert tilgjengelighet med bil. Siden du kommer kjørende fra Lørenskog er etter min mening Sørfonden Slipp / Padda et godt alternativ. Det er parkeringsplasser (dog et par hundre meter å gå, og betalingsparkering sist jeg var der), og du slipper å kjøre gjennom byen, noe som kan spare deg en del tid i rushtrafikken. Er også rimelig godt skjermet for vind der, da du ligger i mellom flere øyer. Jeg har tidligere hatt båt i dette området (Sandkroken Slipp, rett sør for Padda), og var ganske fornøyd.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at ingen av dere la merke til spørsmålet mitt om hva som anses som "fine" dagsturområder i Indre Oslofjord - noen som har noe å utbrodere angående dette? 

 

andersb skrev On 7/31/2017 at 13.32:

sarbuvollen, oksenøya, strand, solvik f.eks. i bærum. liten/ingen venteliste, fornuftige priser. 

lakseberget er og blir eksos og støy.

 

Takk for tips til havner, skal sjekke dem ut. Tolk anbefalingene dine dithen at du mener at dette er gode utgangshavner for dagsturer?

 

Randesund39 skrev On 7/31/2017 at 14.46:

Du bør melde deg inn i forening etter å ha gjort litt research rundt dette med hvor lang kø det er. Da kommer du billigst unna om du skal ligge i Indre Oslofjord, eller "Indre havnebasseng". dvs Oslo Sentrum.  Det finnes omlag et titalls bnåtforeninger.

 

Takk, det er nettopp derfor jeg er her. Har du noen gode forslag? :)

 

Er det slik at jeg like godt kan sette meg på ventelisten hos Frognerkilen båtforening først som sist (9 års ventliste (!)), eller er det andre mer attraktive plasser?

 

hakonrk skrev for 23 timer siden:

Med en hurtiggående båt er hele indre Oslofjord tilgjengelig for dagsturer, så jeg ville prioritert tilgjengelighet med bil. Siden du kommer kjørende fra Lørenskog er etter min mening Sørfonden Slipp / Padda et godt alternativ. Det er parkeringsplasser (dog et par hundre meter å gå, og betalingsparkering sist jeg var der), og du slipper å kjøre gjennom byen, noe som kan spare deg en del tid i rushtrafikken. Er også rimelig godt skjermet for vind der, da du ligger i mellom flere øyer. Jeg har tidligere hatt båt i dette området (Sandkroken Slipp, rett sør for Padda), og var ganske fornøyd.

 

Enig i at rekkevidden er god og at tilgjengelighet med bil kanskje bør være et viktig kriterium. Samtidig er det greit å slippe en-to timers båtkjøring ved dagsturer om man kan komme unna med ti minutter ved å velge korrekt båtplass. Jeg kjenner som nevnt ikke indre oslofjord, men kan se for meg at dersom man har båtplass f.eks. innerst i Bunnefjorden, så blir det langt til de fine områdene? Områdene jeg som nevnt egentlig ikke vet hvor er. ;)

 

Sørfonden virker som et bra alternativ mtp. kjøretid og gode parkeringsmuligheter. Jeg får dog ikke opp nettsiden (www.padda.no ?).

 

Hvordan er f.eks. Drøbak/Son/Sætre sammenlignet med alternativene nevnt over (altså, maks 1 times kjøring)? 

Link to post
Share on other sites

Angående båtplass:

På Sætre er det kun et fåtall båtplasser for folk som ikke har bostedsadresse på Sætre. Alle plassene i båtforeningen krever postadresse Sætre, mens marinaen (som legger ned etter denne sesongen!) har noen plasser på marinabryggen til utleie uten bostedsknytning.

 

Hvis du stort sett kommer til å operere innenfor Drøbaksundet så er min mening at du er best stilt med en båtplass i Bærumsområdet. Da er du midt i smørøyet med kort vei til alt.

 

Angående turmål:

I Osloområdet har du blant annet Hovedøya, Langøyene, Gressholmen. Det er mange fine plasser i skjærgården fra Oslo vest til Vollen i Asker. Middagsbukta, Borøya, Saraholmen, de dødes tjern, Skauer'n osv. Litt lenger sør finner du Håøya, Hjelp, Furuholmen og Sandspollen. Det er også obligatorisk for oss med minst ett stopp hvert år på Oscarsborg, Dragsund (dvs Håøya), Sætre og Son.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Innflytter said:

Enig i at rekkevidden er god og at tilgjengelighet med bil kanskje bør være et viktig kriterium. Samtidig er det greit å slippe en-to timers båtkjøring ved dagsturer om man kan komme unna med ti minutter ved å velge korrekt båtplass. Jeg kjenner som nevnt ikke indre oslofjord, men kan se for meg at dersom man har båtplass f.eks. innerst i Bunnefjorden, så blir det langt til de fine områdene?

 

Ja, båtplass innerst i Bunnefjorden ville jeg kun vurdert om jeg bodde i de trakter. Om du har båtplass i nærheten av Oslo sentrum, eller i Asker eller Bærum spiller mindre rolle ift. reisetid på sjøen, det har mer å si om du blir sittende i kø på vei til båten din.

 

Forresten, når du sier en-to timers båtkjøring, så tror jeg ikke vi har samme oppfatning av "indre Oslofjord". For meg betyr dette alt nord for Drøbaksundet, og avstandene der inne er ikke så store at du bruker timer med en båt som har marsfart på oppunder 30 knop.

 

Quote

Områdene jeg som nevnt egentlig ikke vet hvor er. ;)

 

Her er noen tips:

http://www.oslofjorden.com/uthavner/uthavner.html

http://www.oslofjorden.com/gjestehavn.html

 

Når det gjelder de fine områdene, så kommer det jo mye an på hva du er ute etter. Hvis jeg skal nyte en fin sommerdag i båt, så pleier jeg mest å gå i sakte fart mellom øyene i indre Oslofjord:

 

oyer.png.ceb2e7cffb8a22305403733e9bd3554b.png

 

I dette området er det mange fine plasser der du kan slenge ut dreggen og ligge trygt. Fine naturlige sandstrender finner du, såvidt jeg vet, ikke i indre Oslofjord.

 

Quote

Sørfonden virker som et bra alternativ mtp. kjøretid og gode parkeringsmuligheter. Jeg får dog ikke opp nettsiden (www.padda.no ?).

 

De har ofte problemer med nettsiden, vet ikke hvorfor. Jeg ville likegodt ringt dem, eller tatt en tur bort dit for å sjekke ut anlegget. Definitivt noe du bør gjøre før du tar en beslutning, uansett hvor du velger å ha båten din. :wink:

 

Quote

Hvordan er f.eks. Drøbak/Son/Sætre sammenlignet med alternativene nevnt over (altså, maks 1 times kjøring)? 

 

Du er ikke like skjermet for vind og bølger på utsiden av Drøbakssundet, så med en liten daycruiser som skal brukes til dagsturer ville jeg heller gått for indre Oslofjord. Med vindforholdene vi har hatt i sommer er jeg i alle fall glad for at jeg har min lille skjærgårdsjeep i skjermet farvann. Er det lite vind tar det uansett ikke så mye mer tid å kjøre båten fra indre havnebasseng til Drøbakssundet enn du ville brukt med bil, så du mister jo ikke muligheten til å utforske mer av Oslofjorden, det bare koster deg mer i drivstoff. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Leangbukta har ledige små-plasser for innskudd. Lakseberget kan du kjøpe plass. Ser det snakkes negativt om plassen, men jeg hadde ikke mer møkkete båt der enn på Oksenøya (hvor du kan leie dyrt - men fint). Skarpsno Båtforening har muligens kortere ventetid enn Frognerkilen. Men ekskluderer du først Lakseberget må du ekskludere foreningene i Frognerkilen. Har plass der nå - og det er virkelig møkkete båt. 

 

Dagstur er inntegnet av tidligere poster - utenfor Sandvika og ut til Sætre/Drøbak/ Oscarsborg er fint. Men det kan bli bølger her også - så det er greit å sjekle at det er medsjø hjem igjen dersom dere skal være ute en stund

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev On 7/31/2017 at 15.04:

Med en hurtiggående båt er hele indre Oslofjord tilgjengelig for dagsturer, så jeg ville prioritert tilgjengelighet med bil. Siden du kommer kjørende fra Lørenskog er etter min mening Sørfonden Slipp / Padda et godt alternativ. Det er parkeringsplasser (dog et par hundre meter å gå, og betalingsparkering sist jeg var der), og du slipper å kjøre gjennom byen, noe som kan spare deg en del tid i rushtrafikken. Er også rimelig godt skjermet for vind der, da du ligger i mellom flere øyer. Jeg har tidligere hatt båt i dette området (Sandkroken Slipp, rett sør for Padda), og var ganske fornøyd.

 

Etter å ha undersøkt litt nærmere og besøkt en del plasser, virker forslaget dit svært aktuelt. Dessverre åpner ikke Padda for ventelister før i desember 2018. 

 

Er det noen som vet hvordan jeg kan komme i kontakt med f.eks. Sandkroken slipp, Malmøya slipp, Bekkelaget Båtforening, eller andre aktuelle havner i området?

 

Har dere for øvrig tips om noen andre komersielle havner i Osloområder utover Oksenøya som kan ha ledige plasser til neste år?

Link to post
Share on other sites

On 8/5/2017 at 9:28 PM, Innflytter said:

Er det noen som vet hvordan jeg kan komme i kontakt med f.eks. Sandkroken slipp, Malmøya slipp, Bekkelaget Båtforening, eller andre aktuelle havner i området?

 

Har du sett denne?

https://www.finn.no/boat/dock/available/ad.html?finnkode=75310654&fks=75310654

 

Sandkroken Slipp kunne kontaktes på post@sandkroken.no da jeg hadde båten der (2013). Hadde ingenting å utsette på bryggeanlegget, men det var dårlig med parkeringsplasser - kun en smal stripe langs E18 (langs betongveggen på venstre side av veien på bildet under). Man føler seg liten som fotgjenger når man går mellom parkerte biler og trailere som fyker forbi.

parkering.jpg.f5b181d1d6a2f1156f84c2a8a69dd6d7.jpg

 

Er direktebuss til Oslo sentrum som stopper rett ved bryggeanlegget, men det hjelper kanskje ikke deg så mye.

 

Bekkelaget Båtforening ser det dessverre ikke ut som tar i mot nye medlemmer. Fant to telefonnummer på nettet (22 29 46 83 og 413 84 663), skader jo ikke å prøve.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 7/31/2017 at 1:32 PM, andersb said:

sarbuvollen, oksenøya, strand, solvik f.eks. i bærum. liten/ingen venteliste, fornuftige priser. 

lakseberget er og blir eksos og støy.

 

Prisene er relativt like. 

 

21-22 fot gir deg aksjonsradius da du planer, selv om man marsjer i "treige" 30 knop kommer man jo da til  eksempelvis tønsberg på 1,5-2 timer. (45nm + 5 knop soner).

 

Fredrikstad er jo ca samme ;) 

 

+1 den praktiske indrefileten i indre oslofjord er mellom øyene i Asker og Bærum.  Skaffer du deg en plass i Bærum er det kun 5 min ut og da blir ettermiddager og utekvelder også et alternativ.  

Jeg vil slå et slag for Oksenøya marina der jeg selv ligger pgaden trafikale situasjonen om du kommer fra oslokanten. Man unngår det meste av kø på ettermiddagene ved å ta av på Lysaker. 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

hakonrk skrev for 18 timer siden:

 

Det har jeg, har vært i kontakt, så får se hvordan det går. :) Parkeringen til Sandkroken slipp så ikke akkurat ideelt ut... 

 

sap_2000 skrev for 17 timer siden:

Jeg vil slå et slag for Oksenøya marina der jeg selv ligger pgaden trafikale situasjonen om du kommer fra oslokanten. Man unngår det meste av kø på ettermiddagene ved å ta av på Lysaker. 

 

Hvordan er parkeringsforholdene på Oksenøya?

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
On 8/1/2017 at 5:45 PM, hakonrk said:

Når det gjelder de fine områdene, så kommer det jo mye an på hva du er ute etter. Hvis jeg skal nyte en fin sommerdag i båt, så pleier jeg mest å gå i sakte fart mellom øyene i indre Oslofjord:

 

oyer.png.ceb2e7cffb8a22305403733e9bd3554b.png

 

I dette området er det mange fine plasser der du kan slenge ut dreggen og ligge trygt. Fine naturlige sandstrender finner du, såvidt jeg vet, ikke i indre Oslofjord.

 

Fint kart! 👍 Er nybegynner og tenker å sjekke ut dette området mer. Har du/dere noen mer spesifikke tips til hvor vi kan ligge på svai, hvor vi kan legge til land med anker, og ikke minst hvor man *ikke* burde slenge ut dreggen?

 

Har båten på Padda.

 

 

Redigert av hnrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har null erfaring med raske båter utover at jeg hadde en RIB-slepejolle som gikk i ca 20 knop for en stund siden.  Dette gav en veldig økt "jolleturrekkevidde" for min del, men det var noe plagsomt å måtte ta hensyn til fartsgrenser, vurdere hvilke fartsgrenser som gjelder, (siden det var en jolle uten instrumentpanel måtte jeg også gjøre vurderinger på egen fart), samt å måtte vurdere hvorvidt hekkbølgene jeg lagde var til vesentlig ulempe for andre folk.  Og ikke minst - det kan være veldig irriterende å holde fem knop i lange avstander når man har båt som er konstruert for å gå i plan.

 

Ut fra dette vil jeg anbefale en hjemmehavn hvor man kan dra rett ut fra havna for så å holde fri fart.

 

Sommerstid er jeg mye i Bærum.  Bærum har en veldig stor kvalitet i at det finnes massevis av ankringsplasser, badesteder og øyer i kort avstand fra havn og butikker - men skal man ut fra "Bærumsbassenget" så innebærer det relativt lange avstander hvor man ikke kan gi "full pupp" på maskineriet.  I tillegg til forskriftsgitte fartsgrenser må man også ta hensyn til mye trafikk - folk som bader, ror, padler, svømmer, ligger for anker eller i havn, seiler, eller "kjører" motorbåt.  Ut fra dette vil jeg derfor fraråde Bærum.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...