Jump to content

VP 2003T - hvor varm skal turbo bli under gange?


Atrox

Recommended Posts

Hei

Er ikke vant til diesel med turbo - hvor varm skal turboen egentlig bli under belastning?

På denne motoren er det vel både oljekjøling og vannkjøling til turbo, men jeg synes den blir i overkant varm under gange (nok til at den bekymrer meg).

Det skal sies at den i tillegg til å bli varm gir fra seg ørlite granne røyk - kan være dette har vært pga. at returrøret for olja ikke har vært skrudd godt nok til (dette er rettet men har ikke hatt muligheten til å sjekke om det har gitt noen effekt enda).

 

For ordens skyld - turbo ble byttet i fjor og fungerer ellers som den skal (suger godt). Motor er lettstartet, ryker særs lite og virker ellers i grei stand.

 

 

Link to post

Marineregler sier at overflater på motoren skal være under 220grader. Dette for å hindre at lekkende diesel og olje skal antenne. Er turboen vannkjølt skal temperatur i overflate normalt være under 100grader. Er den over kan vannet koke og du får damp i kjølesystem. Da har du for dårlig sirkulasjon.

Link to post

Har turboen vannkjølt turbin (vannkjølt kappe rundt eksos-sneglehuset) eller kun vannkjølt lagerhus (mellom sneglehusene)?

 

Ved vannkjølt turbin bør ikke turboen bli varmere enn rett i underkant av 100 grader. Er det kun lageret som er vannkjølt kan det bli betydelig varmere, 3-4-500 grader er mulig frem mot der vannet blir tilsatt...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...