Atrox Startet 31.Juli.2017 Del på Facebook Startet 31.Juli.2017 Hei Er ikke vant til diesel med turbo - hvor varm skal turboen egentlig bli under belastning? På denne motoren er det vel både oljekjøling og vannkjøling til turbo, men jeg synes den blir i overkant varm under gange (nok til at den bekymrer meg). Det skal sies at den i tillegg til å bli varm gir fra seg ørlite granne røyk - kan være dette har vært pga. at returrøret for olja ikke har vært skrudd godt nok til (dette er rettet men har ikke hatt muligheten til å sjekke om det har gitt noen effekt enda). For ordens skyld - turbo ble byttet i fjor og fungerer ellers som den skal (suger godt). Motor er lettstartet, ryker særs lite og virker ellers i grei stand. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Den kan fort bli ett par-300 grader. Ofte er det også vanlig å pakke den inn i isolasjon som forhindrer strålevarme i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
ulyden Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Marineregler sier at overflater på motoren skal være under 220grader. Dette for å hindre at lekkende diesel og olje skal antenne. Er turboen vannkjølt skal temperatur i overflate normalt være under 100grader. Er den over kan vannet koke og du får damp i kjølesystem. Da har du for dårlig sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Del på Facebook Svart 31.Juli.2017 Har turboen vannkjølt turbin (vannkjølt kappe rundt eksos-sneglehuset) eller kun vannkjølt lagerhus (mellom sneglehusene)? Ved vannkjølt turbin bør ikke turboen bli varmere enn rett i underkant av 100 grader. Er det kun lageret som er vannkjølt kan det bli betydelig varmere, 3-4-500 grader er mulig frem mot der vannet blir tilsatt... Sitér dette innlegget Link to post
Atrox Svart 2.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2017 Hei alle og takk for svar! Jeg tror ikke det er vannkjølt turbin, men skal sjekke. Tar bilde og legger ut neste gang jeg er ombord. Har ett IR-termometer jeg skal ta med ned også og måle faktisk temp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.