Jump to content

Eksos-uttak for luftvarmer.


Goddis77

Recommended Posts

Hvor bør en ha eksosutløpet for varmer?

Vet at akter er mest vanlig, men har liten plass der for utløp.

På sidene vil det jo bli problemer hvis en ligger longside, eller?

 

Tenker på Wallas lampeolje, eller Eberspacher sin (fant en billig en, men vet ikke om den er solgt).

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anta at plasseringen av varmeren har mye å si. I Fram'en er Wallas'em plassert akterut på styrbord side og eksosen føres rett opp gjennom dekket. Selve ekssosrøret er maks 10-15 cm. Vet ikke hvor langt det kan være men vil tro at det er relativt begrenset.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Vi har wallas med eksos rett opp. Eksosutløpet er plassert på sida i framkant av cockpit. Og du kan vera viss på at ein eller annan klarer å setta foten på det slik at det blir stengt. Det skjer opp til fleire gonger på ein tur. I tillegg blir eksosutløpet nokså varmt.

 

Vi ville helst ha flytta eksosen til hekken, men vi får sjå om vi klarer å venna oss av med å trø på utløpet.

 

Når du vurderer Wallas- sjekk om prisdifferansen mellom lampeolje og diesel kan forsvara ekstrakostnaden til dieselvarmar.

Link to post
Share on other sites

Wallasen kan ha eksosrør opptil 2 meter, men det er best å korte det litt inn. Det er helt greit å ta ut eksosen i siden bare lag en god svanehals på eksosrøret slik at det ikke kan komme inn vann. Når du ligger til med siden passer du bare på at du ikke henger en fender rett foran eksos gjennomføringen.

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noe soting er det vel på alt som går på diesel. Om det er noe problem? Nei syns ikke det.

Har hatt 3 båter med varemere . Webasto 4 kv Diesel, Eber 3,5kv Diesel og en Wallas 1800 Lampeolje.

 

Har på alle båtene hatt eksos ut på siden, og har aldri fått noe reaksjon på generende røyk/lukt/os fra andre båter.

 

Hvis det er lenge siden anlegget har vært i bruk ville jeg fyrt det opp i rom sjø. Etter lang stillstand kommer det oftest MYE røyk de første minuttene.

 

Må selvfølgelig passe på at man ikke henger fendere rett over eksosen.

 

 

PS. Sjekk strømforbruk på 5,5kv Eber. Hvis jeg ikke husker feil så er det mer enn dobbelt av forbruk på Eber 4 kv.

 

Mariell.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til ekstern gassvarmer, er dette en grei løsning?

<{POST_SNAPBACK}>

Var på quart i fjol. Så fant jeg en sånn som du prater om nedi en båd. Først satte jeg i ny flaske. Den holdt bare til beikenet før den gikk tom. Etter jeg hadde bytta gass måtte jeg ned igjen, ja i båden, for å hente en kniv til bønne-bosen. Når jeg helte bønnene oppi panna tok hele dritten fyr. Hva sier dette oss, jo: Bønner brenner no jæveli. Dessuten brenner gassen opp fort og intenst.

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...