Skruzuki& Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 (redigert) Jeg har en Beneteau 550 Flyer sundecker med en 115 HK Suzuki. Glemmer man å slå av hovedbryteren er det fritt for strøm etter to-tre dager, selv om alle brytere, radio og instrument er slått av! Har koblet fra batteriet og sjekket med Amperemeter og når hovedbryter er av, 0 strømforbruk, når hovedbryter slåes på, høres en lav summing i noen sekunder, strømforbruk ligger da på 0,55 A, når lyden stilner går forbruket ned til litt over 0,3 Ampere. Noen som har erfaring med det samme? Redigert 31.Juli.2017 av Skruzuki& (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Jeg vet ikke hvor stort batteri du har, men det er noe rart med tallene dine.. 0,3 A kontinuerlig last burde ikke greie å tømme batteriet på to-tre dager. Det blir jo ikke mer enn 8 Ah/ døgn.. (Men du kan jo ha et dårlig batteri som yter mye mindre enn angitt...) Høres ut som om noe trekker strøm sporadisk. Hva med lensepumper eller annet utstyr som ikke er koblet gjennom hovedbryter? Har du sjekket kablingen og sett at det ikke er koblet til forbrukere direkte på batteriet eller inn på hovedbryter? Sitér dette innlegget Link to post
Skruzuki& Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har funnet årsaken. Koblet fra Radio og giver til ekkolodd er ikke koblet over hovedstrømbryteren. Den svake summingen jeg hørte var cd-plate som ble matet ut av spilleren ved tilkobling av batteriet... Jeg vet ikke hva en kraftig Blaupunkt båtradio med cd-spiller normalt trekker av strøm, men ettersom den ikke har DAB blir den fjernet. Så får jeg heller sjekke dagens alternative radioer... Med amperemeter mellom batteri og plusskabel er det ingenting som trekker strøm nå, så da er alt i orden... Batteriet er forøvrig på 120 A og kjøpt juli 2015. Det sto hele vinteren i båten med hovebryter av og båten startet i vår, så batteriet var jeg sikker på skulle være i orden. Hadde jeg vært i tvil, ville jeg tatt det med til NAF, for de har skikkelig utstyr for å finne ut om et batteri er i orden eller ikke. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.