Jump to content

Hensiktsmessig å bygge om til utenbordsmotor (på generelt grunnlag)

Rs2-GTi

Recommended Posts

Jeg ser det har vært diskutert noen konkrete ombygginger her inne, men jeg har egentlig ikke funnet noen tråder på om det er hensiktsmessig å bygge om. Da tenker jeg på den ene siden på arbeidsmengden og på den andre siden det økonomiske - og jeg har ikke svaret.

Det jeg ser som grunner til å bygge om fra innenbords- til utenbordsmotor er i grunn økonomi, sikkerhet og logistikk. Økonomisk så registrerer jeg at innenbordsmotorer i OK stand koster langt mer enn utenbordsmotor med tilsvarende effekt (jeg ser kun på motorer over 100 hk). Sikkerhetsmessig så har jeg jo måtte fiske opp en Bayliner, fordi en pakning på hekkaggregatet sviktet, så jeg kjenner meg noe tryggere vitende at den båten jeg har nå har påhengsmotor. Det siste er jo at en del servicearbeide er enklere på en utenbordsmotor og det er en langt enklere prosess å skulle bytte ut en motor som skulle begynne å lage problemer.

Så klart er det også noen ting som er langt enklere på en innebordsmotor, også er det jo dette med estetikk - det er ikke alltid det blir vanvittig pent med hverken ombygging av hekken eller med brankett. Samtidig ser jeg også at noen påhengere ender opp med å såvidt stikke over vannet med slike ombygginger. 

Hva syntes folket på generelt grunnlag? Personlig vurderer jeg et prosjekt som står uten motor til en veldig billig penge, men føler kanskje ikke jeg helt har nok informasjon til å vurdere for/imot ombygging. Har inntrykket at denne diskusjonen som oftest kommer opp rundt billige båter til (godt) under 100.000. Har ikke funnet ut hva branketter til dette koster, eller om det må lages på bestilling, men et kjapt Finn-søk sier meg i allefall at selve motoren gjerne blir dobbelt så dyr med innenbords.

Kjør debatt. Og gjerne skikkelig, så kanskje dem som søker i fremtiden har et mere generelt svar, enn bare hva som funker på forskjellige båt-typer. 

De jeg har sett spørsmål på her inne har vært +/- 20 fot, så ta det som utgangspunkt. For ordens skyld, den jeg så på var en helt ok båt uten motor til 7 lapper. Med motor ville vel prisen vært 50-60.000. Oversnittet handy, skal ikke være behov for å sette bort noe jobb - men samtidig gir jeg ikke bort tiden min gratis - så rent personlig må det være enten en veldig bruksverdi eller en salgsverdi som er et godt stykke over kostpris for at det skal være interessant. 

Ut i fra det jeg leser på sider i USA (hvor dette er mer vanlig) så bedrer dem stort sett egenskapene med disse ombyggingene. Men jeg tror jo at salgsverdien taper seg kontra å ikke bygge om. Skal du ha en nyere innenbords, så er vi jo ikke lengre på fem-siffret på totalprisen, og for mange er jo ikke det mulig. 

Har tenkt samme tanken selv ifht eldre planende båter der motor skal byttes.

jeg har f.eks en Viking 31 med vp41 med drev - 200 hk.

tenkt scenario: at det lages et innhogg i akterspeilet og bunn slik at en outboard passer inn. Plassen i mitt motorrom er høyt nok til at dørk i båten ikke vil bli berørt. Tilgang til motor vil jeg kunne ha i eksisterende motorrom, da gjennom en luke ut til "friluft" der motoren står. Motoren vil da være plassert noe lenger frem i båten ifht drevet i dag, men utseendemessig vil det ikke være noe forskjell fra i dag. 

Men vil en utenbordsmotor gi samme fart som en innenbords?

hva med drivstofforbruk innenbords vs utenbords? (Diesel vs bensin er jo en annen sak)

Eksempler:

En speller ny utenbordsmotor alt inkl på 225 hk koster 190 000 (Mercury 225 XL Verado 4-takt fra Bakken motor)

en ny diesel D4-225hk inkl alt koster 364 000 kr hos Ringstad

Ny Volvo Penta V6 240hk med DP-S drev koster 200 000,- Kristiansand båt og motor.

på innenbordsmotorer kommer montering og tilpassing i tillegg. 

Hva med vedlikeholdskostnader på en utenbords vs innenbords? 

Kk

Kanskje er det fordi løsningen faktisk er dårlig, eller kanskje er det bare fordi det ikke er tradisjon for ombygging til utenbords her til lands - men i USA finns det mye mere info om dette. Problemet er at i USA har dem gjerne litt andre krav, kanskje litt annet utstyr og kanskje andre holdninger - det som er tøft der kan være idiotisk her. Ikke alltid kunnskap og erfaringer lar seg overføre over dammen, det oppdaget jeg senest i dag når jeg drev på med noe på jobben som var utbredt i USA, giftig i Norge, så derfor prøver jeg å samle erfaringer om dette av noen som har gjort det. 

Uansett, noen linker;

http://continuouswave.com/whaler/reference/engineBrackets.html

http://continuouswave.com/whaler/reference/standardTransomBracket.html

Syntes det der var veldig informativt, og ut i fra det jeg leser der så ser det jo ut som det å bygge om til utenbords i USA er ansatt som en oppgradering. Mange gode argumenter for også. 

Denne videoen beskrev jo egentlig prosessen bra også. Syntes ikke det ser avskrekkende ut, men jeg tipper det går en del tusen i ombygging. Tenker 15.000 om man gjør alt selv. (For å klargjøre til påhengsmotor)

Redigert av Raymond Engmark (see edit history)

Båtmagasinet har hat to artikler om akkurat dette, en Draco 17

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/fra-akterdrev-til-påhenger-på-brakett

og en Draco 20,  den finner jeg ikke link til, finnes muligens kun på papir?

Om det er hensiktsmessig eller ikke kommer vel an på hvor stor bruksverdi båten vil få for deg etterpå.

Verdien etter ombygging tenker jeg blir veldig styrt av kvaliteten på arbeidet du utfører i forhold til finish og design....og at arbeidet blir dokumentert skikkelig!

Har selv lekt med tanken om å bygge om en Draco 20-21 med lingeskrog eller en windy 22,  det blir da med motorbrønn, men vi får se om det blir tid og plass til et slikt spennende prosjekt senere....

Bruksverdi med nyere outboard er nok langt høyere enn salgsverdi etter ombygging, uansett hvor proft det er gjort, så økonomi bør ikke være begrunnelsen.

Ombygging med brakett eller glasfiber inkl modifisering av styring, kontroll/instrumenter, el-anlegg og bensin tilførsel blir det fort kroner av.

Får inntrykk av at TS er på jakt etter billig men bra båt rundt 20 fot med over 100 HK til godt under 100.000 kr, og blir det da rom for en outboard som er ny nok til at den fungerer knirkefritt? Det er lett å se for seg at alt er så mye enklere med outboard, men det er da jammen mange kranglete outboard motorer også, og mye dyre deler. Argumentet med at det er så mye lettere å bytte outboard motor faller og litt i grus hvis det ikke er budsjett for å kjøpe ny motor på strak arm den dagen noe går galt.

Volvo "rødblokk" (AQ140, AQ145, AQ151) koster ca 10-20k å overhale + ca 10k til ny Weber forgasser, eksosmanifold og elektronisk tenning. Dvs ca 20.000 - 30.000 for nybygget motor med ca 130 - 150 hk avghengig av spec. AQ280 drev (uten trim) eller AQ290 drev (med trim) er solide drev du får brukt i god stand rundt ca 5k til 10k og mange  "prosjektbåter" har allerede disse drevene, eller i det minste transom, installert.

Er det verdt å bygge om til outboard når du kan få nybygget inboard "motorpakke" til ca 25.000 - 40.000 som passer til båten?

Disse AQ motorene er basert på bilmotorene fra Volvo 240, 740 og 940, så det finnes mye kunnskap og rimelige deler. Er du litt handy og har en håndtlanger, så setter du inn motor selv. Service kost er en tusenlapp eller to pr år, forbruk ca 20-30 liter/time dvs ca 1 liter pr nautiske mil i 20 fots båt.

Mort1: Synd det ikke var bilder med på den artikkelen da :O Får du dem opp? Interessant uansett, det viser jo at det både er fult gjennomførbart og at det blir gjort her i Norge. 

Taffelmann: Du har gode poenger, men samtidig har jeg et sterkt inntrykk av at de fleste der ute som sitter på en innenbordsmotor tror dem sitter på gull - selv om den er helt defekt. Når det gjelder påhengsmotorer så syntes jeg det er helt motsatt, folk gir dem ofte opp og dumper dem for en billig penge om dem ikke vil gå. Og ja, jeg ser på muligheten til å finne den kombinasjonen du sier til den prisen du nevner, men samtidig er det enda mer interessant med den generelle diskusjonen her - hvorfor gjøres dette så lite i Norge og så mye mer i USA? Er det grunner til det, eller er det bare "tradisjon"? I USA får du jo eskenye V8ere laaaangt billigere enn i Norge. Men på det personlige plan, om jeg kjøper båten og setter av 50k til ombygging og brukt påhenger så bør jo det kunne gi en veldig OK installasjon - mulig jeg kan det med en innenbords også, men et søk på 120+ hk og maks 60.000 gir stort sett repobjekter på Finn. 

pipe: Hvorfor ligger det brukte gamle motorer ute til 35000 da? 

Andersb: Det høres ikke ut som noe alle har økonomi til? 

• 2 uker senere...

Plukker denne opp igjen. Her er samme type båt som jeg selv har sett på, ombygd slik jeg ønsker;

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101284328&fks=101284328 

Den ombygginga kan da ikke være vanvittig dyr, når jeg kan støpe igjen speilet selv? Da snakker vi vel mest om brankett + styring + motor i påkost - eller? (Kan kjøpe samme båten 100 mil nærmere, uten stoler og motor for en firesifret sum. 

Spennende emne dette. Har selv tenkt tanken, selv om båten er 31fot. Jeg har to onkler som tidligere bygget Cobra 35 og 28 fot. Ett par av Cobraene ble bygget (etter bestilling) med tanke på utenbords motor. Den ene 35 foteren ble levert med tre OMC. Dette er en del år siden nå, men har som sagt tenkt tanken selv. Men så kommer jo spørsmålet jeg stiller meg.. I dag har jeg en 212hk Diesel motor. Hva må jeg opp i størrelse på en påhenger for å ha samme marsjfart som i dag? I dag marsjer jeg på 20knop med ett turtall på 2000 o/min med ett ca forbruk på 17liter i timen.. Hva hadde forbruket blitt med en påhenger på en 5t båt? Det er jo også vesentlig for min del. Skal jo ha råd til å bruke båten også. I dag ligger vi på 180-200 timer`s bruk i året. Jeg har veldig liten peiling på hva f.eks en 250hk har av forbruk osv..

Dette er en ganske spennende og interessant løsning , både for eldre båter med sliten/slitne motorer og helt nye/fremtidige båt-designer. 

Idag ser man flere nye mid-size båter (25-35 fot) med badeplattform på 3-6 fot lengde, og motorfeste for påhenger(e) integrert i samme plattform.

Fordelen er at du får mye bedre plass innabords , frigjør plassen der man f.eks hadde enkel/dobbel inboard motor-installasjon.

F.eks så har Volvo Penta nettopp kjøpt en stor aksjepost i "Seven Marine" , som produserer verdens største outboard-motorer. Type 500-750HK. 

Disse motorene kan drive båter på opp til 40 fot ved singel-installasjon!  Fordelene som fremheves er lettere tilgjengelighet  mht. service , større plass ombord, og rimeligere pris/bedre drivstoff-økonomi. 

Absolutt noe å tenke på for fremtiden , eller :)  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Joda, den fungerer utmerket. Men det er en del mer støy med en diesel motor, enn eks 4 takter påhengs. Nå er ikke vår motor akkurat ny heller da, så den støyer sikkert mer enn de nyere motorene som er på markede i dag. Tanken min har vært, at den dagen den gamle sliteren takker for seg. Hva blir valget og hvilke muligheter er det...

ser for meg at en slik relativt tung og voluminøs cruiser ikke er den beste kandidaten for konvertering til utenbords...? 

Om du google yamaha kjørefakta 2016, så er det testet finnmaster t8 med F300 yamaha, den båten oppgis til 3 tonn, toppfart 36 knop og forbruk i 25 knop = 2,21 l/nm.  Ser for meg at wikingen blir endel mer kraftkrevende..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Roger og Olina skrev for 3 timer siden:

I dag marsjer jeg på 20knop med ett turtall på 2000 o/min med ett ca forbruk på 17liter i timen.

17 l/t i 20 knop med en Viking 31? 

Forøvrig ville jeg aldri satt påhenger på en Viking 31. Har ikke du nettopp gjort en stor "overhaling" på motoren din også? Skulle jeg byttet ut den ville jeg nok heller satt inn en moderne diesel med lavere vekt og høyre effekt.

Komodo skrev for 5 timer siden:

17 l/t i 20 knop med en Viking 31? 

Forøvrig ville jeg aldri satt påhenger på en Viking 31. Har ikke du nettopp gjort en stor "overhaling" på motoren din også? Skulle jeg byttet ut den ville jeg nok heller satt inn en moderne diesel med lavere vekt og høyre effekt.

Stemmer det, i vinter så ble den overhalt. Så ser ikke for meg at det blir noen endring på motor med det første. Ja, logger alle timer og fyllinger + har tatt en del målinger. Eks forbruket fra Arendal til Brevik. Det tok ganske nøyaktig 2t45min da lå jeg i marsjfart og fylte i Arendal og når jeg kom til Brevik.

Men som jeg skrev, så syntes jeg tanken er spennende. Om det lar seg gjøre, er noe helt annet :wink:

ivar skrev for 6 timer siden:

ser for meg at en slik relativt tung og voluminøs cruiser ikke er den beste kandidaten for konvertering til utenbords...? 

Om du google yamaha kjørefakta 2016, så er det testet finnmaster t8 med F300 yamaha, den båten oppgis til 3 tonn, toppfart 36 knop og forbruk i 25 knop = 2,21 l/nm.  Ser for meg at wikingen blir endel mer kraftkrevende..? 

Ser den ja, det hadde nok blitt ett markant økt forbruk...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...