Jump to content

Kan lading fra solcellepanel ødelegge batteribanken?

NoFly

Recommended Posts

Jeg hadde tenkt å kjøpe 100W sammenleggbart solcelle panel og MPPT regulator for å hente mest mulig ut av dette. På en varm sommerdag tror jeg 100W holder for da det er kun kjøleskapet som trekker noe samt litt fra vannpumpen. Kjøleskapet kan jeg skru ned på nattestid slik at det går mest på dagtid når det er noe å hente fra solcelle panelet. Tidlig på våren og sent på høsten kjøres dieselvarmeren i flere timer hver dag og da antar jeg at 100W blir i minste laget for å holde servicebanken full hvis det jeg leser på et annet forum stemmer.

Stemmer dette så dropper jeg nok ideen om solcellepanel.

When a solar charge controller is not able to recharge the battery to its full capacity within one day, the result is often that the battery will be continually cycled between a “partially charged” state and the “end of discharge” state. This mode of operation (no regular full recharge) will destroy a lead-acid battery within weeks or months.

Hei, og velkommen på forumet?

Et sånt panel med en passende regulator vil alltid være positivt for batteriene, og vil ikke ødelegge de.  

Det du refererer til stemmer for så vidt, siden blybatterier  topplades jevnlig for å holde seg. Men det er ikke sånn at solceller kan bidra negativt her, det er mer en generell opplysning man skal ta hensyn til for alle tilfeller, enten man har solceller eller ei.

Får du sjelden eller aldri toppladet batteriene med tilskudd fra solceller, vil du heller ikke gjøre det uten tilskudd fra solceller, og du har da minst like stor utfordring uten solceller som med.  Er derfor aldri noen ulempe å sørge for litt tilskudd fra solceller.

Takk for svar :thumbsup:

Tenkte først på bytte til Litium for å få flere AH pr. m2 da jeg har veldig liten plass til å utvide eksisterende batteri bank. Men Jörg likte ikke tanken på å bruke PDAR i en slik konfig for mente dynamoen ville bli "grillet". Anbefalte derfor en Balmar regulator med mulighet for strømbegrensing. Makspower anbefaler Java Sea TC-TO. Den har innebygget kompensasjon for dynamo temp, men kan ikke skjønne annet enn at den også vil "grille" dynamoen. Har bygd om en ISKRA 100A for negativ field da jeg tidligere hadde en Ladac 1205. Orker ikke tanken på å bygge om noe når alt fungerer utmerket slik det skal. PDAR er god, dog med et lite drawback for jeg mister turteller når den går i float. Dreier seg om noen minutter til batt spenning har jevnet seg ut og PDAR leverer noe igjen. Får også alarm på lading og har kuttet ut lydsignal på denne.

Blir noe beroliget av svarene her så jeg går nok for et solcelle panel. Ellers er batteriene alltid toppet når jeg går ut. Ligger på landstrøm når jeg ser behovet for det og alt annet er avslått da 220V tilførsel på piren er noe "ustabil". Laderen en Waeco MCA 1225 er satt til retention på 13,5V. Skulle nok ønsket meg noe enda lavere ned mot 13,2-13,3 men det valget finnes bare om man setter den til å kjøre fast spenning.

NoFly skrev 55 minutes ago:

Men Jörg likte ikke tanken på å bruke PDAR i en slik konfig for mente dynamoen ville bli "grillet". Anbefalte derfor en Balmar regulator med mulighet for strømbegrensing.

PDAR "griller" nok ikke dynamoer siden den slår seg av tidelig
og kommer først tilbake når dynamoen fikk mulighet til å kjøle seg ned igjen til så lite som 65°C.
Meningen med det er jo nettopp å kunne fjerne temperatur fra kjernen også.

Og det er vel tvert det motsatte enn "å grilel".

Men PDAR anbefales likevel ikke ved så tung belastning (enkel og liten dynamo som skal lade/forsyne store strømsluk)
siden det blir urolig i ladeprosessen.
Tross alt skal og vill PDAR ta være på dynamoer og systemet, men inngår ikke noe kompromiss.

Er ubalansen mellom dynamo og batteriene så stor at man trenger noe kompromiss eller bedre kontroll i utgangspunktet,

da er det bedre med ARS eller MC fra Balmar, enkelt siden man da kan justere og kontrollere parallell.

Temperatur-begrensning vha. strømstyring er i så fall mye bedre enn bare å begrense spenningen,
siden strømstyring kan styre og forhindre høye temperaturer allerede i forkant.

Spenningsstyrt "kontroll" av temperaturer derimot er kun en nødbremse når det ha skjedd allerede.
Hvis sånt skjer oftere, og tar det lenge før dynamoen kjøler seg ned,

da burde man heller gjøre noe mer radikalt forandring i systemet.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Unskyld Jörg, da har jeg misforstått og ordlagt meg feil her da jeg brukte ordet "grilling". 

Med PDAR temp sensor på dynamoen så stemmer det jo, den vil aldri bli "grillet". Før jeg la opp egen kjøling til dynamoen (egen slange med friskluft utenfra og vifte) så opplevde jeg at PDAR kuttet pga høy temperatur og fikk en urolig ladeprosess. Det har ikke skjedd siden og jeg har målt ladestrømmer av maks det dynamoen kan levere ved flere anledninger uten at den blir for varm.

Men som sagt så er jeg veldig fornøyd med løsningen jeg har og orker ikke noe nytt prosjekt på å bygge om på noe som helst. Fornøyd med både med PDAR og PSR som gjør det de skal.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...