jørn Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 Hei For 4 dager siden var spenningen 12,8 amper, når jeg målte i dag er den på 12,6 amper. Dette på hvilespenning. Forbrukere som står på er alarm og en tracker, samt nivåbryter til lensepumpen (denne har ikke gått i perioden). Er dette unormalt forbruk? Forbrusksbatteri er 110ah, syre og fra mai 2017. Når jeg måler på terminalen for truster og for motor, måler jeg -0,2 amper. Hva kan årsaken til dette være, og hvorfor måler den minus? Kan bryteren for forbruk være defekt? Jeg tok av skoen for startbatteriet, og måler fremdeles -0,2 amper på truster og motor. Bilde 2: Det er montert voltregulator, det går en plussledning fra denne til forbruksbatteriet, kan det tappe noe? Bilde 3: Reelet som kobler sammen forbruksbatteri og startbatteri har jeg sjekket at fungere, de separer når tenning er av. Bilde2: Bilde 3: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Om du har batterilader via landstrøm permanent tilkoblet ville jeg sjekket denne... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Du kan ikke bruke ampere for å måle spenning. Hva benytter du for å måle og hvordan måler du? Forstår selvfølgelig at du snakker om volt på de to første målingene, men er usikker på hva og hvordan du måler -0,2 ampere? Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Aldri sett patentbånd brukt slik før, med knekk vil det kunne lede dårlig vil jeg tro, dog bruker det neppe strøm. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 dieselfan skrev 6 minutes ago: Om du har batterilader via landstrøm permanent tilkoblet ville jeg sjekket denne... Det har jeg ikke, lader kun med den før jeg skal på "langtur" for å toppe batteriene. X10an skrev 2 minutes ago: Du kan ikke bruke ampere for å måle spenning. Hva benytter du for å måle og hvordan måler du? Jeg bruker et multimeter. Når jeg målte på terminalen for truster og fra motoren setter jeg - fra multimeter på - på startbatteri, og + fra multimeter til terminalen for truster og fra motoren. Da målte jeg -0,2a. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 andersb skrev 3 minutes ago: Aldri sett patentbånd brukt slik før, med knekk vil det kunne lede dårlig vil jeg tro, dog bruker det neppe strøm. Knekken påvirker ikke strømføringsevnen i vesentlig grad, men denne bruken var ny for meg også. :-) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 jørn skrev 3 minutes ago: Når jeg målte på terminalen for truster og fra motoren setter jeg - fra multimeter på - på startbatteri, og + fra multimeter til terminalen for truster og fra motoren. Da målte jeg -0,2a. Dette er skummel bruk av multimeter. Håper du ikke har bananpluggen for "+" til multimeteret koblet i "A"? Du må måle "V" når du utfører en slik måling. Det er uansett vanskelig å forstå hva du egentlig måler her, men det er trolig ikke slik at thrusteren bruker 0,2 A. Dette virker som feil bruk av multimeter. -Kan jeg ellers oppfatte det slik at ditt egentlige problem er at din hvilespenning synker fra 12,8v rett etter motorgange ned til 12,6v etter 4 dager? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) For å forvirre unødvendig mye kan jeg si at et moderne multimeter ofte har en inngangsimpedans på 10 Megaohm. Om du da måler 0,2 V litt her og der kan det lett være et resultat av litt krypstrøm her og der som verken er reelt eller problematisk. Vil rett og slett tro at din "-0,2 A"-måling er irrelevant og rett og slett er en spenningsmåling foretatt med multimeteret innstilt på "A", og med målekablene koblet på "V"... Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 X10an skrev 1 minute ago: Dette er skummel bruk av multimeter. Håper du ikke har bananpluggen for "+" til multimeteret koblet i "A"? Du må måle "V" når du utfører en slik måling. Det er uansett vanskelig å forstå hva du egentlig måler her, men det er trolig ikke slik at thrusteren bruker 0,2 A. Dette virker som feil bruk av multimeter. -Kan jeg ellers oppfatte det slik at ditt egentlige problem er at din hvilespenning synker fra 12,8v rett etter motorgange ned til 12,6v etter 4 dager? Det er nok jeg som roter med betegnelser. Det er Volt jeg måler. Jeg måler med alle bryterne i av posisjon. På terminalene for truster og motor måler jeg da -0,2 volt. Hvilespenningen synker fra 12,8volt målt noen timer etter motorgange til 12,6volt etter 4 dager. I og med at det bare er alarm og tracker som er tilkoblet, lurer jeg om det kan være strømtyv noen sted, om om det er disse -0,2volt jeg måler... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) Du har nok ingen strømtyv utenom dem du allerede kjenner til (alarm og tracker). Det er helt greit at hvilespenningen synker 0,2 V (ned til 12,6 V ved blybatteri) de første 4 dagene (egentlig bare de første timene) så lenge den stopper der og ikke fortsetter å synke den neste uken.. Angående "0,2 V"-målingen så står jeg fremdeles for mitt siste innlegg, bortsett fra at jeg forstår du har målt volt hele veien og ikke ampere. Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Takk for svar :) Da tar jeg noen kontrollmålinger på batteriet om noen dager igjen for å se utviklingen. Når det gjelder patnentbånd virker det som noe de har montert hos båtbyggeren, jeg tenker ikke gjør om på det siden det tydeligvis har fungert i 17år. Det som jeg synes er mer kritikkverdig er at det ikke er montert sikring hverken på truster eller ankervinsj.... Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) jørn skrev 22 minutes ago: Når det gjelder patnentbånd virker det som noe de har montert hos båtbyggeren, jeg tenker ikke gjør om på det siden det tydeligvis har fungert i 17år. Det som jeg synes er mer kritikkverdig er at det ikke er montert sikring hverken på truster eller ankervinsj.... Selv vil jeg ikke kalle bruken av patentbånd "kritikkverdig", bare "interessant". Sikring til thruster og ankervinsj kan det være sterke meninger om her på forumet så jeg avstår fra å kommentere dette direkte, men det absolutt viktigste, og helt essensielt er at det finnes en lett tilgjengelig hovedbryter som raskt kan koble ut disse. Men det ser jeg jo at du har på patentbånd-bildene. Edit: På bildene ser det forresten ikke ut som thruster har egen hovedbryter (med mindre denne er montert et annet sted?), men at den er koblet _både_ mellom forbruksbank-bryteren _og_ startbatteri-bryteren. Om dette virkelig stemmer vil jeg absolutt insistere på å koble thruster sammen med ankervinsjen istedenfor... Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Patenbånd mellom Carling-sikringene da jeg kjøpte min båt også, så det var vel ikke en helt uvanlig koblingsmåte tidligere (men det var nok ikke utført av profesjonelle hos meg.) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 X10an skrev 19 minutes ago: Edit: På bildene ser det forresten ikke ut som thruster har egen hovedbryter (med mindre denne er montert et annet sted?), men at den er koblet _både_ mellom forbruksbank-bryteren _og_ startbatteri-bryteren. Om dette virkelig stemmer vil jeg absolutt insistere på å koble thruster sammen med ankervinsjen istedenfor... Ingen andre brytere noe sted. Rett og slett flytte kabelen for truster over til samme terminalen/polen som ankervinsjen? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 (redigert) jørn skrev 10 minutes ago: Ingen andre brytere noe sted. Rett og slett flytte kabelen for truster over til samme terminalen/polen som ankervinsjen? Jepps! Da er du bedre sikret med en gang. Problemet som ellers kan oppstå er at thruster henger seg opp, eller får andre problemer som gjør at du må koble den ut manuelt. Da er det dumt å ligge langt hjemmefra når du er nødt til å koble vekk både motorstrøm og forbruksstrøm for å stoppe en thruster på full guffe... Spesielt motoren kan være kjekk å ha for å komme seg greit ut av en slik situasjon.... Da er det bedre å miste muligheten til å benytte ankervinsjen. At det er en jobb som kan gjøres på fem minutter uten at det koster penger er jo bare et ekstra pluss :-) Redigert 31.Juli.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.