Jump to content

Bankelyd i mercruiser 1,7 etter register reim havari

RGH

Recommended Posts

Fikk havari på register reim i mericruiser 1,7 dti. Demonterte topp og skiftet ventiler og slipte dem. Stemplene så bra ut. Satt sammen og nå har motoren en markant banke lyd alla hammer mot blokken som følger turtallet. Har sjekket ventil klaring og dyser uten hjelp. Noen som har vært borti dette ? Kan det være noe lenger nede i blokken?

Hei, takk for respons, har sjekket timingen på reimen med bolter i kam og pumpe og er ganske sikker på at den skal være rett. Kjørte båten og motoren virker å ha rett gange bortsett fra bankelyden. Om reimen var feil skulle den vel gått litt stygt?

Det som er rart er at denne bankelyden er helt lik den jeg hadde før toppen ble demontert. Etter havari! monterte jeg opp den gamle regreimen for å se om ventilene kunne gått klar. Har fått noen tips om krysspinn og veivlager. Stemplene så veldig flott ut. Er det mulig å ligge ut videosnutt med lyd?

RGH skrev 1 time siden:

Er det mulig å ligge ut videosnutt med lyd?

Du kan ihvertfall laste opp filmen til YouTube og poste linken her.

Selv tenker jeg jo rådelager, men så har jeg jo ikke hørt lyden og bør derfor være veeldig forsiktig med å uttale meg... Har aldri vært borti at rådelager ryker etter reimras, men i teorien kan det kanskje skje at et rådelager får en alt for høy belastning mens stempelet er opptatt med å mose ventiler.. Du understreker jo at stemplene ser så bra ut, men det er kanskje for å lure oss til å ikke gjette på rådelager? Regner vel med du hadde noen ventiler med "hodet på skakke", ellers hadde du kanskje ikke skiftet dem..

RGH skrev 1 time siden:

Det som er rart er at denne bankelyden er helt lik den jeg hadde før toppen ble demontert.

Sier du at motoren startet og gikk etter reimraset med kun ny reim (før du overhalte toppen), eller er dette en lyd du har hatt _før_ reimraset skjedde?

Redigert av X10an (see edit history)

Ja motor startet og gikk på ca 3 sylindre etter reimraset med ny reim før jeg overtalte toppen. Hadde et håp om at den kunne gått klar. Denne lyden har ikke vært før regreim havariet.  Selv om jeg er veldig trygg på innstillingen av register så skal jeg ta turen å dobbelt sjekke at jeg ikke har en tann feil på veiven.  

Hei.

Da har jeg dobbelt sjekket register reim og den stemmer på alle punkter.

Jeg føler bankelyden er ganske lik før jeg demonterte toppen og byttet 4 ødelagte ventiler.........

Om det kan være rådelager som lager lyd, vil det være veldig synlig ved demontering ?

link til bankelyd før toppen ble demontert :

https://www.youtube.com/watch?v=mA4kLntp-lw

Link til bankelyd etter at ventiler skiftet og toppen overhalt. 

https://www.youtube.com/watch?v=FJv60HmKMao

Noen som kjenner igjen denne lyden?

Fikk denne fra Mike hos Lancing Marine:

Hi,

Sounds like engine internal problem.

If he needs parts, tell him to go to the Japanese car maker (might be

Isuzu) for them, not Mercury who will charge about 3 times the price.

All we do for that engine is replacement turbos at under a half of the Merc price.

For product information, please click the following links:-

Prices: https://www.lancingmarine.com/pricebook/pricebook.html?page=1

Data:  https://www.lancingmarine.com/databook/databook.html?page=1

Packing and freight and VAT extra as applicable.

Regards,

Mike Bellamy,

• 2 måneder senere...

Hei. 

Har demontert toppen igjen og fant ut at 2 eksosventiler på sylinder 3 og 2 innsugventiler på sylinder 2 hadde banket borti stempel. Hvorfor har vært en gåte da alt virker i orden. Men etter mye grubling og gode tips fant vi årsaken. Under havariet av register reimen så fikk knastene på kamakselen seg en trøkk. Siden disse knastene er krympet på akslingen så var det mulig for dem å forskyve seg ca 5 minutter. Slik at de åpnet og lukket til feil tid. 

Jeg har nå montert sammen og satt på nye kammer så nå går motoren som en drøm. 

Håper dette kan være til hjelp for andre som kommer bort i det samme. 

Mvh

Roger 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...