RGH Startet 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2017 Fikk havari på register reim i mericruiser 1,7 dti. Demonterte topp og skiftet ventiler og slipte dem. Stemplene så bra ut. Satt sammen og nå har motoren en markant banke lyd alla hammer mot blokken som følger turtallet. Har sjekket ventil klaring og dyser uten hjelp. Noen som har vært borti dette ? Kan det være noe lenger nede i blokken? Sitér dette innlegget Link to post
Ronny.R Svart 31.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Sikker på at du har timet motoren rett ? Litt feil, å stempel treffer ventilene. Har du prøvd å rotere motor for hånd ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Knuste lagerskåler i veiv- og/eller rammelager? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Har du kompresjon? Ventilene kan butte i stemplene om reg reima ikke er riktig montert. Drives innsprøytningspumpa av reg reima? Er timingen for denne riktig? Regner med at bankelyder kan oppstå om timingen er feil. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
RGH Svart 1.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 Hei, takk for respons, har sjekket timingen på reimen med bolter i kam og pumpe og er ganske sikker på at den skal være rett. Kjørte båten og motoren virker å ha rett gange bortsett fra bankelyden. Om reimen var feil skulle den vel gått litt stygt? Det som er rart er at denne bankelyden er helt lik den jeg hadde før toppen ble demontert. Etter havari! monterte jeg opp den gamle regreimen for å se om ventilene kunne gått klar. Har fått noen tips om krysspinn og veivlager. Stemplene så veldig flott ut. Er det mulig å ligge ut videosnutt med lyd? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 1.August.2017 Link til dette innlegget Svart 1.August.2017 (redigert) RGH skrev 1 time siden: Er det mulig å ligge ut videosnutt med lyd? Du kan ihvertfall laste opp filmen til YouTube og poste linken her. Selv tenker jeg jo rådelager, men så har jeg jo ikke hørt lyden og bør derfor være veeldig forsiktig med å uttale meg... Har aldri vært borti at rådelager ryker etter reimras, men i teorien kan det kanskje skje at et rådelager får en alt for høy belastning mens stempelet er opptatt med å mose ventiler.. Du understreker jo at stemplene ser så bra ut, men det er kanskje for å lure oss til å ikke gjette på rådelager? Regner vel med du hadde noen ventiler med "hodet på skakke", ellers hadde du kanskje ikke skiftet dem.. RGH skrev 1 time siden: Det som er rart er at denne bankelyden er helt lik den jeg hadde før toppen ble demontert. Sier du at motoren startet og gikk etter reimraset med kun ny reim (før du overhalte toppen), eller er dette en lyd du har hatt _før_ reimraset skjedde? Redigert 1.August.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Ja motor startet og gikk på ca 3 sylindre etter reimraset med ny reim før jeg overtalte toppen. Hadde et håp om at den kunne gått klar. Denne lyden har ikke vært før regreim havariet. Selv om jeg er veldig trygg på innstillingen av register så skal jeg ta turen å dobbelt sjekke at jeg ikke har en tann feil på veiven. Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Hei. Da har jeg dobbelt sjekket register reim og den stemmer på alle punkter. Jeg føler bankelyden er ganske lik før jeg demonterte toppen og byttet 4 ødelagte ventiler......... Om det kan være rådelager som lager lyd, vil det være veldig synlig ved demontering ? link til bankelyd før toppen ble demontert : https://www.youtube.com/watch?v=mA4kLntp-lw Link til bankelyd etter at ventiler skiftet og toppen overhalt. https://www.youtube.com/watch?v=FJv60HmKMao Noen som kjenner igjen denne lyden? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Synes nesten den går litt for fint til å være lagrene, da høres den ofte litt mer skranglete ut. Har du sjekket at ventiljustering er OK? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Stella Polaris Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Enig med Index,- ville nesten kalle det litt kraftig (ventil-)tikking Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har gått over ventilene 2 ganger og de er innafor normene. 0,35-045 på innsug og 0,45-0,55 på eksos. Hva syns dere om lyden før og etter topp reparasjonen ? Sitér dette innlegget Link to post
Heike Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Høres ut som en løfter på ventilene som lager lyd. Høres ut som den kommer fra øvre del av motor. Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 om en løfter lager lyd, vil det være synlig på løfter om jeg demonterer dem ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Fikk denne fra Mike hos Lancing Marine: Hi, Sounds like engine internal problem. If he needs parts, tell him to go to the Japanese car maker (might be Isuzu) for them, not Mercury who will charge about 3 times the price. All we do for that engine is replacement turbos at under a half of the Merc price. For product information, please click the following links:- Prices: https://www.lancingmarine.com/pricebook/pricebook.html?page=1 Data: https://www.lancingmarine.com/databook/databook.html?page=1 Packing and freight and VAT extra as applicable. Regards, Mike Bellamy, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Ikke råde- eller rammelager. Vanskelig å si uten å ha motoren 'mellom hendene', men det kan eksempelvis være en ventil som henger. Av med topp og ventilfjærer for kontroll av pasninger og fjærer. Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Skal ta båten hjem fra hytten om noen uker så da får jeg starte med å plukke av toppen igjen å sjekke ventiler og løftene. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har du forsøkt å løsne et dyserør av gangen inn på dysene mens motor går? Bør gi deg en mulighet til å identifisere hvilken sylinder som skaper lyden dersom det har med dyse å gjøre. Fjerner i hvert fall en hver tvil dersom en av dysene er årsaken. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
RGH Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Har også koblet ut en og en dyse når den går og alle gir ganske likt reduksjons utslag så det kan virke som dysene er da er Ok. Virket som bankelyden var lik hele veien selv om jeg koblet bort dysene. Sitér dette innlegget Link to post
RGH Svart 4.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Hei. Har demontert toppen igjen og fant ut at 2 eksosventiler på sylinder 3 og 2 innsugventiler på sylinder 2 hadde banket borti stempel. Hvorfor har vært en gåte da alt virker i orden. Men etter mye grubling og gode tips fant vi årsaken. Under havariet av register reimen så fikk knastene på kamakselen seg en trøkk. Siden disse knastene er krympet på akslingen så var det mulig for dem å forskyve seg ca 5 minutter. Slik at de åpnet og lukket til feil tid. Jeg har nå montert sammen og satt på nye kammer så nå går motoren som en drøm. Håper dette kan være til hjelp for andre som kommer bort i det samme. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Så Isuzu 1.7L har ikke smidde og slipte kamakslinger men krympede kammer? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2017 Den var uventet. Greit å vite at dette kan skje! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
RGH Svart 7.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2017 Hei Det stemmer, den har ikke smidde , den har påkrympede knaster. Tror ikke dette er hel vanlig feil som oppstår. Men greit å vite om Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.