Jump to content

Skibsplast 600, på tur med liten båt!


arjosk

Recommended Posts

Ærede forum, jeg må uttrykke min store glede over langhelgen som nå kommer. Min kone og jeg drar da på tur i vår lille Skibsplast 600 (20 fot) i 4 dager! (Ungene er sendt til bestemor). Turen går fra Drøbak via Hvaler, Koster og så uvisst hvor...

 

Været er knall, så dette blir deilig! Men jeg lurer på om det er flere "gale" folk rundt om som drar på tur med såpass små farkoster? I så fall hadde det vært spennende å høre hva slags turer og hva slags erfaringer man gjør seg?

 

(Vi har vask m vannpumpe, pumpetoalett, og kokebluss).

 

Er det noen Skibsplast entusiaster der ute?

 

Skip-o-hoi fra Arild

Redigert av Ingar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

båten din er jo ikke så liten (20 fot ??) så dette går nok bra.

I første omgang må du tenke sikkerhet, deretter komfort.

 

Du har sikkert ikke vhf, sørg derfor å ha 2stk mobiltelefoner og hold deg ved land der du har dekning så langt det er mulig. Ta med nødbluss, evt gass-signalhorn for å varsle andre båter. Sjekk at anker og ankerline er i god stand, sjekk at tauverk er likeså. Ta med en ekstra kanne med bensin.

 

Så, over til komforten :lol:

Nok med puter (ukomfortabelt å sove ellers) god mat og drikke er nødvendig :yesnod:

Hvis du har kjølebag, pass på at den ikke lader ut startbatteriet. Legg deg til ro i god tid før kvelden, da får du tid til å fortøye skikkelig. Hvis det er brygge og andre båter, ikke legg deg longside, det er upopulært.

 

Mer.. Tja :rolleyes:

 

Ha en finfin tur.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Er nok enda litt mer tulling da vi farter rundt i en Draco 1700.

Bruker båten i Nord Norge inne i fjordene (har hytte der), og på kanalturer.

 

Om 8 dager skal vi traile båten til Porsgrunn. Båtsportkart er kjøpt inn.

Skal være et par dager på krusing i fjordene rundt, for deretter å seile opp telemarkskanalen. Tur - retur Dalen.

 

Har tidligere seilt i Dalslands kanal. Det var en kjempeopplevelse.

 

Overnattingene skjer i telt, men pleier å ta et par netter på hotell.

 

Så lenge man ikke går i dårlig vær, og følger med på værmelding har ikke båtstørrelsen vært problem for oss. Oppholder oss mest innaskjærs. Må vi krysse åpne havstrekkninger, gjøres dette i godt vær. I tillegg sørger vi for at strekket ikke er lenger enn at dette kan unnagjøres på kort tid i tilfelle været skifter.

 

Denne formen for båtliv, gjør at vi får se mange nye steder.

Jeg synes det er ekstra spennende å farte i områder som ikke er kjente for oss.

Liker å lese sjøkart, og alt det som hører med av navigering.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette blir bare knall!

 

Vi har nettopp kommet tilbake fra en tur med 3 overnattinger med en Skibsplast 655. Oslo-Hankø-Koster-Son-Oslo. Helt supert! Lå "på skjærene" ute i Koster, anbefales! V ar også innom Systemen i Strømstad. Før den tid gikk båten litt skjevt (har ikke flaps), men etter å ha bunkret med vin og greier så gikk den rett :cheers:

 

Vann/vask, pumpedass og to bluss er det vi også har. Akkurat nok, dassen er gull verdt for å si det sånn, selv om den går rett i sjøen.

 

Min erfaring er at man må pakke med seg så lite som mulig, men de rette tingene mtp sovekomfort, grilling, sikkerhet osv.

 

Drar ut igjen på søndag, skal da være ute i 5 netter. Satser på vestfold og telemark.

 

Det er ikke mange av oss som er rundt 6-7 meter, men vi klarer oss bra :cool:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Vi er også i kategorien "hengerbåt-turister". Dagsturer med utgangspunkt i forskjellige utsettingsramper i Oslofjorden. Flerdagersturer på de Dalslandske innsjøene i Sverige, med start i Årjäng, Töcksfors eller Gustavsfors.

 

Med forskjellige småtilpasninger som f.eks. Porta-potti i skap under førerstolen og isolert kjøleboks i et av stuerommene, fungerer 18-foteren greit som "bobåt" et par netter av gangen. Vi nyter stillheten og naturen, bader, griller og koser oss på svabergene og lar kveldssola funkle i rødt drikke i glassene.

 

Bilde

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først litt nostalgi. For 30-40 år siden var det ikke uvanlig at hele familier på både 4 og 6 stk dro på sommerferie i 20 fots båter.Så gårsdagens: 2 familier fra den sørlige delen av Rogaland var innom Norheimsund i hhv en 19 og en 2o fots båt. Hver famile besto av 2 voksne og 2 barn i alderen 8-12 år. Alle 8 så ut til å stortrives selv om det var trangt om plassen om nettene ifølge den ene faren. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Dette blir bare knall!

 

Vi har nettopp kommet tilbake fra en tur med 3 overnattinger med en Skibsplast 655. Oslo-Hankø-Koster-Son-Oslo. Helt supert! Lå "på skjærene" ute i Koster, anbefales! V ar også innom Systemen i Strømstad. Før den tid gikk båten litt skjevt (har ikke flaps), men etter å ha bunkret med vin og greier så gikk den rett :cheers:

 

Vann/vask, pumpedass og to bluss er det vi også har. Akkurat nok, dassen er gull verdt for å si det sånn, selv om den går rett i sjøen.

 

Min erfaring er at man må pakke med seg så lite som mulig, men de rette tingene mtp sovekomfort, grilling, sikkerhet osv.

 

Drar ut igjen på søndag, skal da være ute i 5 netter. Satser på vestfold og telemark.

 

Det er ikke mange av oss som er rundt 6-7 meter, men vi klarer oss bra :cool:

<{POST_SNAPBACK}>

Har samme båttype, og skal prøve å komme fra Kristiansand og oppover østlandet, og også nedover Svenskekysten et stykke. Vi drar på søndag. Været ser bra ut og nå er det vask av båten som står for tur.

 

Gleder meg veldig! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

På ferietur var vi nok ikke med vår Skibsplast 600. Men frem til vi solgte den i 1998 brukte vi den flittig til helgeturer med både 1 og 2 overnattinger. Og vi, det var 2 voksne og 2 barn på 11 og 8 år denne gangen. Og vi overnattet alltid i uthavner.

 

Siden sesong 1999 er det større båt med flere fasiliteter og likevel blir det nå vanligvis gjestehavner - skjønner selv ikke hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hjemme igjen, etter HERLIG tur! Det gikk som dere sier: veldig bra!

 

Risholmen, Missingene (fantastisk!) og Flatskjæra v/Strømtangen. Været gjorde også sitt, kan man si.

 

Prøvde å laste opp noen bilder, men fikk bare feilmelding...

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hjemme igjen, etter HERLIG tur! Det gikk som dere sier: veldig bra!

Risholmen, Missingene (fantastisk!) og Flatskjæra v/Strømtangen. Været gjorde også sitt, kan man si.

Prøvde å laste opp noen bilder, men fikk bare feilmelding...

Arild

<{POST_SNAPBACK}>

Jaså, var det du som lå rett ved siden av brygga på Missingen? :wink: Der er det flott, ingen tvil om det. Men jeg tror jeg aldri har sett så mange båter der før. Tror det var opp i mot 40 båter rundt i havna på det meste!

Jeg lå forøvrig rett bak deg, longside ved fjellet innerst i bukta, tvers overfor brygga. Så du ikke vimpelen da? Lurer på om det ikke var et medlem til der like utenfor deg forresten. En Sandvik 945. Hadde ikke vimpel, men mener å huske at jeg har sett navnet her.

Mulig at du har blitt med på noen av bildene jeg tok, skal se om jeg får tid til å sjekke en av dagene. (Har mye å gjøre hjemme akkurat nå :smash: )

Link to post
Share on other sites

Hei Geir Frode!

 

Jeg tror ikke det var meg du så i havna på S. Missingen, jeg lå nemlig på utsiden, høyre hånd like før innpasseringen til havnebassenget. Her lå vi helt alene, nær grensen for hvor det er lov og ligge.

 

Jeg lå her fra fredag formiddag til lørdag ved 1400 tiden. Da vi dro, var det jo helt havblikk! Vi stoppet midtfjords og hoppet i sjøen... deilig!

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei Geir Frode!

Jeg tror ikke det var meg du så i havna på S. Missingen, jeg lå nemlig på utsiden, høyre hånd like før innpasseringen til havnebassenget. Her lå vi helt alene, nær grensen for hvor det er lov og ligge.

Arild

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, da var det ikke du som lå der. Pussig i grunnen, da var det fire andre på tur også i maken båt. Det var en Skibsplast det også.

Vi har tydeligvis passert deg på vei inn til Missinghavna, husker at det lå en eller to båter på utsiden.

Vi kom ved 1-tiden tror jeg det var. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...