Jump to content

Oppdatering av elektroniske kart...


Troll 20

Recommended Posts

Kaster sikkert inn ein stor brannfakkel her, men vart litt nyskjerring da eg var innom den, etter min oppfatning, mest seriøse og tunge forhandleren av elektronikk til båt, både lyst- og nyttebåt, her i Stavanger i dag for å høre litt om kartplotter, ekkolodd, radar og annet gøyalt leketøy. Hovedkonklusjonen på den vel 1 time lange samtalen med selger der var at eg burde styre unna alle andre kartplotteren enn dei som brukte c-map da dei andre, som Bluechart og Navionics, oppdaterer alt for sjeldent til at dei er trygge å bruke her til lands. Dette da Norge er eit alt for lite land med eit alt for lite marked sa selgeren, og trakk fram eit eksempel fra ein anna kunde som hadde kjøpt utstyr som nyttet Navionics kart for litt siden til bruk i båten på hytta som låg mellom Kristiansand og Mandal; fjorden der hytta låg var ikkje ein gang med i kartet - det var bare land der :crazy:

 

Etter å fulgt litt med her i forumet ein tid og sett rundt andre plasser sitter eg ikkje igjen med dette intrykket og derfor vil eg gjerne høre kva dere mener om saken før eg ev. bestemmer meg for kva eg skal satse på...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post

Jeg har selv for vel 1 mnd. siden kjøpt Garmin 192ci (intern antenne) med Bluechart brikke. Benyttes i en Draco 23 fot. Jeg er veldig fornøyd. Har brukt båten stort sett i indre Olsofjord, Sammenligner kartplotteren med sjø-kartene mine, og kartplotteren er overaskende nøyaktig i forhold til disse med staker, grunner etc.

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd. Men den store turen nedover til Kragerø gjenstår og se :)

 

ket

Bavaria Sport 39, 2013 mod.

Link to post

Hei!

Jeg har Bluechart i fra fjor, og er stort sett fornøyd.

Det dårligste jeg har sett til nå, er i Strømstadskanalen. Der var det mange små øyer som ikke engang var tegnet inn på kartet. Her måtte papirkartene fram!

Synes også at grunnene er dårligt merket, med disse prikkete rundingene som de bruker.

Det er også mange grunner som er merket med "farlig skjær", hvor det kan være 8 meter eller dypere.

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post

Har en Garmin 172C med kartbrikke MEU042R - Oslo - Arendal - Malmø. Har brukt den bare noen uker og synes detaljer og navn på steder, holmer og skjær er utrolig semmert i forhold til Cmap. Ihvertfall her i Østfoldskjærgården. Svært lite angivelser av stedsnavn. Og det irriterer veldig. Sist uke la jeg til ved offentlig brygge inne i Skjebergkilen og iflg bluechart lå jeg 30 meter oppe på land!

 

Også flere bøyer jeg har passert er markert feil på kartet. Hadde tenkt en tur til Strømstad, og hvis det stemmer at bluechart fungerer så dårlig der også, drøyer det ikke lenge før hele pakka ligger på FINN.

 

Måtte i bokhandelen og kjøpe ett flott Cmap karthefte til 550,- Men det var verdt mye mer bluechartbrikka til 2000,-

 

Eneste jeg er fornøyd med er plotteren; skjermen som er utrolig klar og lyssterk og rask oppdatering av kartet i høy hastighet. Men det har jo ikke noe med kvaliteten på selve kartet å gjøre. Synd jeg må ha bluechart på Garmin.

Link to post

Må nok si meg enig med selgeren du har vert i kontakt med, Landor kansje?

Installerer endel kartmaskiner på større båter og det er aldri snakk om annet enn c-map.

 

Legger til at jeg ikke har noe særlig erfaring med andre karttyper.

 

Det at bluechart kommer med oppdateringer 2 ganger i året kan diskuteres, hva er det som er oppdatert? Norskekysten? Neppe...

C-map kan i noen tilfeller oppdateres via internet om en ønsker det. Mener norske EFS er med der.

Link to post

Kaster sikkert inn ein stor brannfakkel her, men vart litt nyskjerring da eg var innom den, etter min oppfatning, mest seriøse og tunge forhandleren av elektronikk til båt, både lyst- og nyttebåt, her i Stavanger i dag for å høre litt om kartplotter, ekkolodd, radar og annet gøyalt leketøy. Hovedkonklusjonen på den vel 1 time lange samtalen med selger der var at eg burde styre unna alle andre kartplotteren enn dei som brukte c-map da dei andre, som Bluechart og Navionics, oppdaterer alt for sjeldent til at dei er trygge å bruke her til lands. Dette da Norge er eit alt for lite land med eit alt for lite marked sa selgeren, og trakk fram eit eksempel fra ein anna kunde som hadde kjøpt utstyr som nyttet Navionics kart for litt siden til bruk i båten på hytta som låg mellom Kristiansand og Mandal; fjorden der hytta låg var ikkje ein gang med i kartet - det var bare land der :crazy:

 

Etter å fulgt litt med her i forumet ein tid og sett rundt andre plasser sitter eg ikkje igjen med dette intrykket og derfor vil eg gjerne høre kva dere mener om saken før eg ev. bestemmer meg for kva eg skal satse på...

<{POST_SNAPBACK}>

Han solgte vel bare c-map da, :wink: Hva er det å oppdater hele tiden, når det er statens kartverk som gjør nye målinger her til lands. Og det går jo ikke veldig fort..... Alle kartlevrandører bruker oppdateringer fra karverket når de legger ut nye kart for salg. C-map er sikkert bra, men mangler fremdels dybder på skjær under 10 meter, da må du trykke på + for å se dybden. Det går ikke i en liten rask båt som spretter på bølgene. Selv bruker jeg Bluechart og er svært fornøyd, men alt kan bli bedre også BC. Det som er viktig er å oppdatere kartet når det er noe nytt i det område du bruker å ferdes i.

Mitt råd er å få demonstrert plotter og kartsystem i et område du er godt kjennt, se hvordan du liker oppsett, brukervennlighet, lysstyrke på skjerm og ikke minst den hastighet skjermen oppdaterer seg på. Ikke bare hør på en forhandler som kun leverer et merke. Og til slutt se etter hva du skal bruke kartsystemet til, i en liten båt som går fort har man andre prioriteringer enn en stor stabil skute som går sent.

 

Oppdateringer går på mye rart, slik som stedsnavn, havneinformasjon i tillegg til ny informasjon om grunner, bøyer osv.

Link to post

Såvidt jeg kjenner c-map så står dyben i kartet, det er kartprogrammet/plotten som isåfall begrenser slikt. Kartmaskiner jeg selv installerer legger du inn en dybdekontur selv og en alarm dybde. Da deles havet i to farger, en som er dypere og en som er grunnere enn den angitte dybden. Alarmen kommer fra kartet om det blir grunnere enn alarmgrensen.

Link to post

Har tidligere benyttet C-map på PC i noen år. Bruker nå Garmin med Bluechart. Er godt fornøyd med begge. Var litt misfornøyd med Bluechart inntil siste oppdatering som jeg fikk for 3 uker siden. Grunnlaget til begge kommer jo fra sjøkartverket så vidt jeg vet. Siste oppdatering fra bluechart er helt super etter det jeg kan se.

Link to post

Har noen hørt om større båter(handelsflåten) som bruker noe annet en C-map ?

 

:eek:

 

Alle store seriøse bruker C-map.

Marinen i mange land bruker C-map. f.eks. :seeya:

Jeg bruker også C-map

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Hei.

 

C-map er sikkert bra, men mangler fremdels dybder på skjær under 10 meter, da må du trykke på + for å se dybden.

Ja, C-map ER bra, har selv brukt C-map siden -97. Det med dybdevisning er bare delvis rett. Da jeg fikk oppgradert min plotter for C-map MAX, fikk jeg samtidig muligheten til kun å vise grunner som er grunnere enn en selvvalgt dybde. Setter jeg derfor grensen til f.eks. 2m, forsvinner alle "kryssene" for grunner lenger nede enn 2m. Men vil jeg på død og liv vite om grunnen er 1m, 1,2m osv. må jeg fremdeles klikke på grunnen. Dette er en oppdatering plotterleverandøren får fra C-map. Den gjelder ikke bare for MAX kartene, men også for NT+ som jeg bruker foreløpig.

 

Lars H.

Meget fornøyd C-map bruker

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har noen hørt om større båter(handelsflåten)  som bruker noe annet en C-map  ?

 

:eek:

 

Alle store  seriøse bruker C-map.

Marinen i mange land bruker C-map.  f.eks. :seeya:

Jeg bruker også C-map

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns andra stora leverantörer oxo.....

 

Transas

 

Over 300 largest training and simulator centers in the world are equipped with Transas simulator systems.

 

Over 3 million vector electronic charts in Transas proprietary TX-97 format have been distributed to users throughout the world.

 

Marine navigational systems from Transas are used on ships and patrol boats of naval and Coast Guard fleets of over 30 nations and more than 5,000 commercial and leisure vessels.

 

Almost every second SOLAS vessel of the international fleet, which has onboard electronic chart systems, is equipped with an ECS or ECDIS system from Transas.

S/Y Gunga Din

Link to post

Det finnes jo de som bruker scannede kart som Arcs blandt annet. Men det blir nok neppe benyttet i norsk farvann nei. C-map er super. Det nye C-map MAX har jo endel informasjon på land også :-)

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde ikke Rocknes ARCS på den ene kartmaskina?

Ellers enig. C-Map. Ingen over, ingen ved siden. Bruker CD-basert. Oppdateringer vil si å hente ny CD.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post

Siden praten går om C-Map. Er det noen som har erfaring med de nye kartene (Wide/Max). Så i en annen tråd på Baatplassen at noen mente detaljer var utelatt for å få plass til de større kartverk. Også at plottere ble treger med de 'nye' kartene. Er svært fornøyd med ekisterende C-MAP NT+ kartene og lurer ennå på om jeg skal oppdatere plotter og kart.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post

Hei.

 

Så i en annen tråd på Baatplassen at noen mente detaljer var utelatt for å få plass til de større kartverk.

Dette har jeg fått avkreftet fra C-map.

Også at plottere ble treger med de 'nye' kartene.

Dette er nok litt avhengig av hvordam SW for plotteren er skrevet. Men generelt er det større datamengder som skal behandles ved f.eks. zooming. Har ikke selv MAX kart, med forsøkte så vidt en slik brikke på min plotter under messen på Lillestrøm. Jeg merket ingen hastighetsreduksjon. Men nå er plotteren min kjent for å være rask. Det er en forholdsvis ny Interphase ChartMaster 11CVS+ med en 250MHz Risk prosessor.

Er svært fornøyd med ekisterende C-MAP NT+ kartene og lurer ennå på om jeg skal oppdatere plotter og kart.

Jeg oppdaterte plotteren for å ha MULIGHETEN til å bruke MAX kartbrikkene. Den store forskjellen er nesten bare at en får mer inn på brikken. Og så vil det i fremtiden (neste år) komme havnefotos med. Perspektivvisning og mulighet til å maske ut grunner dypere enn det en selv velger (se innlegg lenger oppe i tråden) virker også med NT+

 

Oppdateringen av min plotter gjorde forøvrig Nav Tech gratis for meg på 1 minutt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

..........Hovedkonklusjonen på den vel 1 time lange samtalen med selger der var at eg burde styre unna alle andre kartplotteren enn dei som brukte c-map da dei andre, som Bluechart og Navionics, oppdaterer alt for sjeldent til at dei er trygge å bruke her til lands.

<{POST_SNAPBACK}>

Og med den uttalelsen har man da ganske enkelt sagt at papirbaserte sjøkart ikke er trygge nok til å brukes i den Norske skjærgård .. :rolleyes: . Hvor mange av dere her på forumet oppdaterer sjøkartene sine regelmessig med notatene fra Sjøkartverket ?? (Jeg tar mine en gang i året, og da kun de permanente endringene, som muligens kan påvirke meg og min navigasjon).

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Engelske kysten er antagelig bedre "vedlokeholdt" enn norske kysten sånn sett Divemaster ? Her detter stakene ned uten at det ser ut som det bekymrer noen.Selv har jeg ikke oppdatert båtsport kart noen gang,annet enn notater som gjøres i kartet. Kartene byttes med års mellomrom,og ser sjelden noen store forandringer mellom årgangene.

Link to post

Engelske kysten er antagelig bedre "vedlokeholdt" enn norske kysten sånn sett Divemaster ? Her detter stakene ned uten at det ser ut som det bekymrer noen.Selv har jeg ikke oppdatert båtsport kart noen gang,annet enn notater som gjøres i kartet. Kartene byttes med års mellomrom,og ser sjelden noen store forandringer mellom årgangene.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror nok ikke det er bedre vedlikehold her på staker osv... rett så det er så driver en flytestake vekk, og eller en jernstake i en innseiling bøyes... eller brekkes av uten at noen gjør mye med det ...store tidevannsforskjeller gjør en litt skeptisk alikevel, så tar ingen/få sjanser ... forsøker å være på den sikkre siden hele tiden..., men inrømmer at jeg har ført båten over grunt farvann som er vel 1m + tørrlagt ved lavvann...

 

Det var påstanden om "trygghet" og oppdatering av elektroniske kart jeg ikke kunne godta, da papirkart fremdeles er anbefalt, og da disse vanligvis for lystbåtflåten ikke blir oppdatert, så kan jeg ikke skjønne hvorfor (rent praktisk) et kartplotteprogram som er 6 eller 12 måneder gammelt ikke er "trygt" å bruke i Norsk farvann... Fant denne påstanden litt for drøy til å godta uten videre utdyping, eller sett i relasjon til papirkart.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hei,

Dette har jo vært diskuteret endel ganger her, men jeg hiver meg innpå igjen.

Når folk nevner C-map, så kan dette være forskjellige kartsystemer. Ikke arrester meg om jeg bruker feil navn, men du har CF-85, CM-95, C-map NT, og CM-93 som handelsflåten bruker. Sistnevnte hadde ihvertfall bedre oppløsning tidligere en de andre.

Har selv sett litt på Bluechart, og tidligere var oppløsningen dårligere. Tør ikke å være for bastant nå.

Link to post

Oppgraderte mine vel 2 år gamle bluechart brikker i vår, det var en del endringer i kartene. Dette mest snakk om at det har kommet navn på langt flere øyer og holmer, fått inn tidevann innformasjon. Mens opptegningen av konturer og grunner er blitt bedre, nye broer har kommet med. Har ikke funnet noen vesentlige feil med tange på opptegningen av kartene.

Bluechart er godt nok for min bruk, er tydelig og enkelt å lese. Sammenlignet med proff C-map på pc så blekner det. Men har hittil ikke funnet en pc som tåler å brukes i en havraftingbåt. Den dagen jeg finner det så blir det å bytte til pc.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post

Gikk Tønsberg-Stord nå med XL3 (G12) Navionics på en GeoNav plotter. Jeg syns dette var ekstremt bra, jeg hadde alltid kartene over samme området oppe og det var ikke mange feilen jeg fant, den absolutt største bommerten var på vei inn til Tananger etter Jærensrev, der det vises en liten holme som ikke finnes... Selvsagt for dårlig, men det er jo et bra strekk jeg har testet den ut på også...

 

Problemet med disse plotterene med mindre skjerm er at den del informasjon ikke kommer frem før du har zoomet langt inn og det er jo ikke alltid en gjør og derfor blir ikke dette så bra som i en båt med PC-skjerm. Har ikke erfaring med noen av de andre systemene som kanskje er enda bedre for det jeg vet, men jeg er iallefall fornøyd...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei.

 

Nå var det vel ikke på et C-map kart at denne holmen ikke stemte med terrenget, men skulle en finne feil på C-map kartene er det vel ikke værre enn å gå inn på http://c-map.no "contacts" og "contact us via E-mail". En trenger vel ikke en egen E-mail adresse for dette?

 

Lars H.

(nå med C-map MAX kart i plotteren)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Navionics har ved en feiltakelse inntegnet en holme sørvest for Feistein fyr ja. (tror det må være en grunne som er lagt inn med feil dybde uten at jeg har sjekket det)

C-Map har etter flere purringer endelig fått frem begge de grønne stakene i alle oppløsninger i kartene utenfor Tungenes.

staken nord øst for sokn camping er imidlertid fortsatt ca. 40m feilplassert og kan skape litt forvirring om man kommer under bruen fra vest og skal runde sørover.

 

Dobbelsjekker man ruten mot papirkart så unngår man med stor sannsynlighet problemer uansett hvilken type kart man bruker.

Atle

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...