Jump to content

Landstrøm, el-sentral

Rain Dog

Recommended Posts

Heisann. Denne lå i båten min da jeg kjøpte den.

Spørsmål 1: Kan jeg koble en ledning fra et strøminntak (utenpåliggende) og til denne el-sentralen og dermed ha et greit landstrømopplegg?

Spørsmål 2: Hvis ja på spørsmål 1, hvordan kobler jeg de tre ledningene (som kommer fra strøminntaket) til denne el-sentralen? Hvor skal + og -, og hvor skal jord?

Takk for svar!

IMG_1769.jpg

IMG_1772.jpg

Må nok i utgangspunktet si meg veldig enig med Solseng her.

Ellers vil jeg svare som følger:

Svar på pørsmål 1:

Nei, dette er bare en liten del av et greit landstrømopplegg. I tillegg vil jeg anbefale metervis med kabel, stikkontakter, batterilader, klammer, eventuelt k-rør og gjennomføringer, kanskje en koblingsboks eller to og noen vil også anbefale skilletrafo. Med mindre det er til en Ibiza 20 touring, da vil jeg moderere denne listen ned mot en enkel batterilader.

Svar på spørsmål 2:

Koblingsskjema står trykt på jordfeilbryter og på sikringer. Følg dette når du kobler til de to strømførende lederne som.kommer fra strøminntaket. Vanskelig å se hva som et koblet ferdig på bildene dine.

"+" og "-" kobles direkte til laderens respektive utganger, og holdes ellers så langt unna denne boksen som overhodet mulig. Hva du gjør med jord avhenger litt av hvilket opplegg du velger (finnes mange tråder her om dette), men skal i utgangspunktet til gul/grønn kabel og videre til resten av anlegget ditt.

Joltus skrev for 2 timer siden:

Hvis det kun er til en lader vil kanskje et galvanisk skille også være lurt? Gjør hvertfall ingen skade.

Tror knapt du får kjøpt en 12V lader i dag som ikke er dobbeltisolert og galvanisk skilt, så akkurat den delen ordner seg selv. Et fullstendig galvanisk skille vil da eventuelt være å ikke tilkoble jord til noe i båten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...