Rain Dog Startet 1.August.2017 Del på Facebook Startet 1.August.2017 Heisann. Denne lå i båten min da jeg kjøpte den. Spørsmål 1: Kan jeg koble en ledning fra et strøminntak (utenpåliggende) og til denne el-sentralen og dermed ha et greit landstrømopplegg? Spørsmål 2: Hvis ja på spørsmål 1, hvordan kobler jeg de tre ledningene (som kommer fra strøminntaket) til denne el-sentralen? Hvor skal + og -, og hvor skal jord? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Det beste (og lovlige) er nok å la en elektriker foreta nødvendig kobling - spesielt siden du faktisk spør. Feilkobling kan fort føre til forskjellige uheldige scenario, selv om jeg ser at det blir enda et utlegg - noe det fort blir nok av for oss med båt. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 1.August.2017 Del på Facebook Svart 1.August.2017 Må nok i utgangspunktet si meg veldig enig med Solseng her. Ellers vil jeg svare som følger: Svar på pørsmål 1: Nei, dette er bare en liten del av et greit landstrømopplegg. I tillegg vil jeg anbefale metervis med kabel, stikkontakter, batterilader, klammer, eventuelt k-rør og gjennomføringer, kanskje en koblingsboks eller to og noen vil også anbefale skilletrafo. Med mindre det er til en Ibiza 20 touring, da vil jeg moderere denne listen ned mot en enkel batterilader. Svar på spørsmål 2: Koblingsskjema står trykt på jordfeilbryter og på sikringer. Følg dette når du kobler til de to strømførende lederne som.kommer fra strøminntaket. Vanskelig å se hva som et koblet ferdig på bildene dine. "+" og "-" kobles direkte til laderens respektive utganger, og holdes ellers så langt unna denne boksen som overhodet mulig. Hva du gjør med jord avhenger litt av hvilket opplegg du velger (finnes mange tråder her om dette), men skal i utgangspunktet til gul/grønn kabel og videre til resten av anlegget ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Rain Dog Svart 3.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2017 Takk for svar! Regna vel egentlig med at det tryggeste var å gå for en landstrømpakke i butikk. Fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Siden du skriver pluss og minus ville eg hørt med noen som kan det. For det er litt kjedelig å gjøre en alvorlig feil på noe slikt :) Hvis det kun er til en lader vil kanskje et galvanisk skille også være lurt? Gjør hvertfall ingen skade. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Joltus skrev for 2 timer siden: Hvis det kun er til en lader vil kanskje et galvanisk skille også være lurt? Gjør hvertfall ingen skade. Tror knapt du får kjøpt en 12V lader i dag som ikke er dobbeltisolert og galvanisk skilt, så akkurat den delen ordner seg selv. Et fullstendig galvanisk skille vil da eventuelt være å ikke tilkoble jord til noe i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.