Jump to content

Vi må ikke glemme det mest elementære når vi er på sjøen...

Solseng

Recommended Posts

Reagerer litt på denne:

https://www.nrk.no/ostfold/flere-kjorte-rett-forbi-da-baten-sank-1.13625221

TV-innslag NRK Østfold (fra 03.30):

For all del: Jeg kjørte en gang rett forbi en kompis som hadde røket styrewire på båten. Jeg så han rett og slett ikke. På den ene siden skulle vi kanskje alle hatt en signalpistol eller noe lignende tilgjengelig. I enkelte situasjoner nesten like viktig som redningsvest.På den annen side, og som innslaget viser: Ikke kjør forbi noe som virker unormalt.

Redigert av Solseng (see edit history)

I følge Dagbladets dekning av saken tuten han fem ganger og sto med hodet nedi akterspeilet for å pumpe vann.

Det kan jo være at de som kjørte forbi ikke har forstått at det var en nødssituasjon?

For det første bruker han feil nødsignal, et vedvarende støt ville være mer korrekt i en slik situasjon, i verste fall tre kort, tre lange, tre korte osv, som de fleste gjenkjenner som SOS, ikke fem støt.

Nå vet ikke jeg hva passasjerene gjorde, men noen burde vel også viftet med armene for harde livet?

Hadde jeg passert en båt på god avstand, hørt fem støt, og så ikke sett noen i båten, eller passasjerer som så ut til å ta det helt med ro, hadde jeg nok kanskje kjørt videre jeg også, å lurt på hvorfor han tuter så fælt ?

Det kan også være vanskelig å bedømme hvor lavt båten ligger i vannet, men på et eller annet tidspunkt bør det vel kanskje indikere for forbipasserende at båten er i ferd med å synke?

Moralen er kanskje at man bør investere i en VHF, samt bedre nødsignaler, man får jo røykbokser og bluss for noen hundrelapper, samt en pakke med margarin for å redde båten.

Noe sier meg at så å si alle ville kjørt bort dersom det veltet oransje røyk ut av skuta.

Redigert av adeneo (see edit history)
adeneo skrev 16 minutes ago:

Det kan jo være at de som kjørte forbi ikke har forstått at det var en nødssituasjon?

For det første bruker han feil nødsignal, et vedvarende støt ville være mer korrekt i en slik situasjon, i verste fall tre kort, tre lange, tre korte osv, som de fleste gjenkjenner som SOS, ikke fem støt.

Nå vet ikke jeg hva passasjerene gjorde, men noen burde vel også viftet med armene for harde livet?

Det er vel delvis det jeg vil frem til: På den ene siden må man kunne varsle omgivelser om at man er i nød. "Glem" VHF og mobil med mindre man er langt til havs. Bluss må bli obligatorisk for å varsle og fjerne tvil om at det ikke er mygg man vifter bort. Jeg har selv opplevd å bli kjørt forbi ved motorstopp og viftende armer - ca. 100m avstand til passerende båt. Man kan ikke forvente å bli oppfattet og sett slik situasjonen krever da andre førere i utgangspunktet har oppmerksomheten andre steder (dvs. egen ferd og hindring).

På den annen side: Litt oppmerksomhet og omtanke for hva som kan skje til sjøs - også med en selv - bør være på sin plass å minne om. Det handler ikke alltid om hvor flink og erfaren man er. Jeg har vært med på å treffe en plankebit ikke langt unna Lista. Bare flaks som ikke gjorde at propellen gikk til skogen. Jeg har også opplevd at tæring på ledningsnettet hindret start på motor. Heldigvis hadde jeg litt engangsbestikk ombord slik jeg fikk nødstartet. Men som du sier: Man må kunne varsle - og nødbluss bør være obligatorisk. Jeg innrømmer at jeg ikke har slikt selv, og det er selvsagt første gjøremål i morgen...

Redigert av Solseng (see edit history)
9 hours ago, Solseng said:

. "Glem" VHF og mobil med mindre man er langt til havs.

Mente du "glem VHF eller mobil hvis du er langt til havs"? Enig i at røykbluss fungerer som visuelt nødsignal, men kun VHF egner seg til å samtidig varsle nødetat og alle båter i nærheten med VHF OG fortelle hva som skjer, f.eks en PANPAN før det er fare for liv. Jo fler som har VHF og overholder lytteplikten jo tryggere for alle. 

Vi har en "liten" båt på kun 23 fot, men har en liten vanntett boks med både nødrøyk og bluss om bord. Just in case..

I sommer kom vi forbi en liten bowrider hvor ektemannen stod og veiftet med armene. Jeg sakket ned (kom i 25-28 knop) og snudde baugen mot båten, hvorpå han veiftet en gang til. Forstod da at det faktisk var noe galt. De hadde fått motorproblemer, og var oppriktig bekymret for at det skulle begynne å brenne i utenbordsmotoren. Tok fruen og sønnen om bord i vår båt, og fikk slept båt & mann inn til land. De skulle ikke ligget mye lengre før de hadde vært i fjæra. Mye trafikk i området, men flere båter hadde kjørt forbi. Hadde de hatt et håndbluss eller røyk ombord, tror jeg det hadde vært lettere å fått oppmerksomheten.

Gikk uansett bra.

Oppsummert;

Koster lite med et bluss og en røykboks ombord. Løp & kjøp - og jo flere som har VHF, jo bedre for alle :thumbsup:

Nødrøyk og bluss er herved satt på handlelisten . . .!

Hva anbefales for en som ofte er ute senhøstes men kun i kystnære områder?

Merker meg ellers flere positive innlegg her i en tråd som lett kunne utartet i vanlig bpstil . . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Man har jo et nød- vinkesignal der man bruker begge armer. Da pleier folk å få hjelp. Vinker man på vanlig måte vinker også folk tilbake og kjører forbi, tror bare det er ivrig hilsing. Mange tilfeller av dette. Ellers skal man følge med når man kjører båt, det er bare og svinge bortom og høre om alt er ok om man ser en båt som driver eller man har mistanke om har problemer.

Enig med hanto 1.

Vinker man for å hilse høflig og det da blir vinket  tilbake med begge armene,da bør man vel snu og sjekke nærmere om alt er ok.

Bare sånn for sikkerhets skyld ?

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Guest Avmønstret#
Kyrholmen skrev for 2 timer siden:

Har du prøvd mobilen din med våte fingre ? 

Fungerer som ei kule, selv med hansker på. 

https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g4-plus/349381

Og den tåler regnvær. Dyr? Neida, et par tusenlapper. 

Har hatt min i snart ett år. Kjøpte den egentlig som en budsjettmobil med veldig godt kamera. Men den er god på mange andre måter også. Det at skjermen også virker med kalde/våte fingre og hansker er et stort pluss. Men fingeravtrykkleseren fungerer ikke med kalde fingre ;-) Så en må huske å disable den før man skal ut å seile. Eller be den om å slå av sikkerhet automatisk etter en eller annen regel.

Etter mine begrep en veldig god "båttelefon". Men uansett fint med en telefon en ikke trenger å være redd for hele tiden. Har brukt den i regn både i båt og i hagen. Bruker ofte hansker når jeg jobber i hagen og kjekt å slippe å dra av/på for å bruke telefonen. 

---

Har hatt vantette telefoner tidligere. Det som er typisk er at en forsåvidt kan bruke de om fingrene er tørre og varme nok. Men skjermen går koko og vann/dråper trigger skjermen. Det skjer ikke med denne. Selv med vann/dråper på skjermen så går det fint å betjene den med hansker på. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Krimart skrev for 6 timer siden:

Mente du "glem VHF eller mobil hvis du er langt til havs"? Enig i at røykbluss fungerer som visuelt nødsignal, men kun VHF egner seg til å samtidig varsle nødetat og alle båter i nærheten med VHF OG fortelle hva som skjer, f.eks en PANPAN før det er fare for liv. Jo fler som har VHF og overholder lytteplikten jo tryggere for alle. 

Enig. Litt flåsete formulert av meg. Var vel ikke helt edru bak tastaturet i går kveld. Jeg tenkte kanskje mest for oss med mindre båter (små snekker, daycruisere og skjærgårdsjeeper) som er ute på kortere dagsturer.

Uansett ble saken i går en tankevekker for meg. Har selv erfart at det ikke alltid er så lett å få kontakt med andre båter i nætheten ved motorstopp. Jeg fikk kjøpt et par håndholdte nødbluss i dag, og for et par hundrelapper føler jeg at det er noe av det mest fornuftige jeg har investert i som har med båt og båtliv å gjøre.:thumbsup:

Guest Avmønstret#
shipahoy skrev for 2 timer siden:

Med mobil får du ikke kontakt med båtene som er rett i nærheten, og de mobilene jeg har hatt fungerer dårlig med saltvann på skjermen.

VHF og nødbluss/røyk er nok bedre for båtbruk.

Helt klart, har det også men så lenge jeg har båt og mobil vil jeg alltid sørge for å ha en vanntett/sprutsikker mobil også. Noe annet blir jo litt dumt, telefon er tross alt også et godt verktøy i nøden. En kan jo ringe kystradioen så kan de kalle opp på VHF. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...