Jump to content

Suzuki 9.9HK gammel totakt kjørt med vann i bensinen, nå problemer turtall opp / ned og stopper.Råd?


Jonesy

Recommended Posts

Hatt motor ett år, men fikk problemer med motor på vei inn fra havet i går:

 

Gikk fint som vanlig utover, men jeg ville kjøre tom tanken for flere år gammel bensin(bare fylt på og ikke tømt på par år), før helte på ny bensin(par uker), så gjorde det.

 

Helte på ny bensin da motor stoppet da nesten ute på fiskeplassen, bare en halvliter ca igjen på tanken da. Ny bensin med samme 2.5% oljeblanding, og kjørte par minutter til utover.

Fisket et par timer, mye bølger.

På vei hjem begynte problemet ganske raskt, turtallet gikk opp og ned av seg selv på full gass, og stoppet. Prøvde pumpe med belgen mens kjørte, ingen forskjell. Skjedde flere ganger, men fant ut at motoren gikk jevnt på lite gass, så kom oss hjem på det, ca halv time.

I havna stoppet den flere ganger på tomgang.

 

Sjekket motoren ved brygga, så ut som vanlig under lokket.

Mistenkte tanken dagen etter, og helte over til reserve-kanner via en blank 1.5 liters brusflaske. Siste literen inneholdt ca 3 desiliter vann, antakelig siste slumpen i tanken før fylte på ny bensin.

Regner med at bølgene hadde skvulpet/blandet dette vannet med bensinen mens fisket, og dermed problemene oppsto.

 

 

Helte på helt ny bensin, iblandet 1.5% olje.

Skrudde av den hvite bensin-filterholderen på motoren og tømte den.

 

Motor var nå tungstartet, men fikk den til å gå. Kjørte ut av havna, men samme problemene med at gir full gass i 10 sek og så begynner turtallet å svinge, motor pumper av og på, selv om jeg holder gasshendelen på full gass, og til slutt stopper.

Tenker at det kanskje er noe fuktighet i motoren, så kjører rundt på lite gass som funker greit. Hver gang jeg gir gass , så skjer det samme. Og motor er mere tungstartet enn før.

Blir nødt til å reise hjem, så får ikke løst problemet, men skal ned igjen i helgen som kommer.

 

 

Hvilke råd finnes, takk ?

 

20170513_192014.jpg.3bbb9e89d577eb23fda4c23d5f78dee1.jpg20170513_192232.jpg.0ad75595a623db632294ac8566eeba9f.jpg20170513_192158.jpg.fda3fcbb1dfaef39a3a14b8458010aea.jpg20170513_192103.jpg.775b3e47dc72f199e1bab47527191b2a.jpg20170513_192215.jpg.956da0de1f5d1e02a8809e187d9c2212.jpg20170513_192236.jpg.d569748b2a61dd089bc9f56313fb55cf.jpg

 

 

- Er det forresten for mye med 2.5% olje på denne motoren ? Tenkte kanskje det så tok bare 1.5% på nye bensinen.

 

 

Redigert av Jonesy (see edit history)
Link to post

Kan høres ut som om du har kjørt inn dritt fra den gamle bensinen (som har samlet seg over årene som har gått), så det sitter dritt i forgasseren nå. Anbefaler å rense denne uansett.

 

Men aller først hadde jeg forsøkt å få ut all bensin samt drenert forgasser, og bytte bensinfilter. Deretter hevet på en skvett kondensfjerner i tanken for å bli kvitt vann/ fuktighet ellers, og pumpet frem ny bensin til forgasseren.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du har nok fått vann i forgasseren ja. Den bør tømmes og renses.Dysene bør blåses rene med trykkluft.

Anbefaler deg å ta bilder underveis sånn at du husker hvordan du skal sette sammen igjen.

Du finner sikker endel tips med bilder på Google. 

Lykke til.

 

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post

Takk !

 

-Rense forgasseren,

hvordan sånn ca gjøres den prosedyren ? (trenger man nye pakninger etc. Har ikke trykkluft men står bremserens sprayboks der.)

 

-Er det mulig å få renset uten å skru fra hverandre alt sammen ? (Hurtigløsning før båten skal opp på sensommeren.)

Onkelen min nevnte at kunne prøve dra rødsprit gjennom, med tennpluggene ute. Og så kjøre motoren en god stund etterpå ?

Samt ha på 1% kondensfjerner.

Link to post

Din eneste mulighet til å unngå å måtte demontere forgasser er å komme til skuen i bunnen av forgasser/flotørkammer. Med den ute kan du etter å ha tømt/renset/byttet filer, pumpe igjennom bensin med pumpa på slangen.  Gjør dette før du eventuelt demonterer forgasser uansett slik at ikke nyrenset forgasser blir forurenset. 

 

3dl vann på tanken er vanvittig mye

 

Anbefaler deg 2% TCW3 ggodkjent olje på den motoren. 

 

 

Link to post

Det enkleste og beste er å ta av forgasser, demontere flottørhus og gjøre godt rent. Blås ut av hoveddysa I samme slengen (den som star I bunn ved flottøren), men ikke rør justeringsskruene. Om du demonterer og monterer forsiktig burde det gå greit å bruke de gamle pakningene om igjen. En halvtimes job, så er du I gang igjen;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Jonesy skrev for 1 time siden:

-Er det mulig å få renset uten å skru fra hverandre alt sammen ?

(Hurtigløsning før båten skal opp på sensommeren.)

 

Onkelen min nevnte at kunne prøve dra rødsprit gjennom?

Samt ha på 1% kondensfjerner.

Ja hør på onkel.

Prøv med kondensfjerner eller rødsprit i bensinen.

Det kan løse problemet uten demontering:thumbsup:.

Link to post
  • 3 uker senere...

Halla hjelpere ! 

 

-Gjorde som følgende:

Skrudde av sorte plastdeksel, og så hele klompen/forgasseren, med de to store boltene inn i motorblokka.

Skrudde ikke av det dekselet på siden med 4 skruer hvor bensinslangen kommer inn.

 

Da kunne jeg se at dreneringen under var en bolt. skrudde ut den, og hvit væske rant ut.

Sprayet og tørket av alt med bremserens, og til slutte skyldte alt med rødsprit.

Skrudde på igjen alt som før.

 

Skylte og renset filterkoppen. 

Fylte den med rødsprit.

Skrudde ut begge pluggene, og dro endel ganger i startsnora. (Når jeg nå skriver dette, så er jeg litt usikker på om jeg da hadde på dødmannsknappen.)

Satte i pluggene.

 

Tanken: Tømte ut all bensin, skylte noen ganger med ny bensin. Helte på bensin inkl 2% totakts-olje, og en skvett kondensfjerner, ca 0.5-1%.

 

= Motoren startet lettere enn noen gang. :-)

Og vi kjørte en tur, hvor motor gikk som den skal. Takk skal dere ha !!!

 

Tok dessverre ikke noen fotos av demontering og montering,

men legger ved den avkappede 1.5liters-flaska med siste rest fra tanken. Forstår ikke selv hvordan det kan ha kommet så mye vann oppi av kondens. Men har som nevnt gått par år, hvor jeg bare har fylt på fra 5L-reservekanne, uten at tanken har vært i nærheten av full. Er en plasttank på ca 15L.

 

 

 

- Dieselfan:  "Anbefaler deg 2% TCW3 ggodkjent olje på den motoren"

Glemte dessverre sjekke hvilken olje jeg kjøpte. Ja , eller jeg mener det var Quicksilver et eller annet. Spurte etter totaktsolje, og så gikk ekspeditøren og jeg bort til hylla, hvor det var 2-3 typer å velge mellom. Skal se om står TCW3 på den neste gang er der nede.

vann i bensinen.jpg

Redigert av Jonesy (see edit history)
Link to post

Så bra!

Gratulerer med vel gjennomført fix.

 

Vann kan komme av kondens, og det kan faktisk komme fra pumpestasjonen også. Mange kilder til vann i tank.

 

Biltema sin totaktsolje for utenbords er TCW3. (Bare til info)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

.... på en Steady 460 har jeg tanken i rom under midt tofte. "Lokket" på tankrommet går i båtens innvendige fulle bredde. Lokket er konkavt så vannet samler seg på midten til det renner over.... på undersiden er det konvekst...så det vannet som renner over havner midt under og der drypper det ned i tankrommet... når jeg glemmer å stenge luftinga... og plasserer tanken med lokket i dryppsonen så kan jeg få inn en liter vann på en uke fordi tanklokket har kanter og med lufteskruen i senter...  da går det som ivar beskriver over...

Et makabert design... av tanklokk og tofte...

 

Godt at saken løste seg så bra for deg, Jonesy :thumbsup:

Link to post
Jonesy skrev for 4 timer siden:

Halla hjelpere ! 

 

-Gjorde som følgende:

Skrudde av sorte plastdeksel, og så hele klompen/forgasseren, med de to store boltene inn i motorblokka.

Skrudde ikke av det dekselet på siden med 4 skruer hvor bensinslangen kommer inn.

 

Da kunne jeg se at dreneringen under var en bolt. skrudde ut den, og hvit væske rant ut.

Sprayet og tørket av alt med bremserens, og til slutte skyldte alt med rødsprit.

Skrudde på igjen alt som før.

 

Skylte og renset filterkoppen. 

Fylte den med rødsprit.

Skrudde ut begge pluggene, og dro endel ganger i startsnora. (Når jeg nå skriver dette, så er jeg litt usikker på om jeg da hadde på dødmannsknappen.)

Satte i pluggene.

 

Tanken: Tømte ut all bensin, skylte noen ganger med ny bensin. Helte på bensin inkl 2% totakts-olje, og en skvett kondensfjerner, ca 0.5-1%.

 

= Motoren startet lettere enn noen gang. :-)

Og vi kjørte en tur, hvor motor gikk som den skal. Takk skal dere ha !!!

 

Tok dessverre ikke noen fotos av demontering og montering,

men legger ved den avkappede 1.5liters-flaska med siste rest fra tanken. Forstår ikke selv hvordan det kan ha kommet så mye vann oppi av kondens. Men har som nevnt gått par år, hvor jeg bare har fylt på fra 5L-reservekanne, uten at tanken har vært i nærheten av full. Er en plasttank på ca 15L.

 

 

 

- Dieselfan:  "Anbefaler deg 2% TCW3 ggodkjent olje på den motoren"

Glemte dessverre sjekke hvilken olje jeg kjøpte. Ja , eller jeg mener det var Quicksilver et eller annet. Spurte etter totaktsolje, og så gikk ekspeditøren og jeg bort til hylla, hvor det var 2-3 typer å velge mellom. Skal se om står TCW3 på den neste gang er der nede.

vann i bensinen.jpg

 

Men vær litt forsiktig med bensin på brusflasker og andre plastbeholdere som ikke er godkjent.  Du kan få statisk gnist ...

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei folkens !

Var kanskje litt for rask med konklusjonen sist gang prøvekjørte etter tapp av koppen under flottøren og renset der med bremserens og rødsprit.

 

Fikk samme problemer med turtall på første tur igjen. Til slutt tungstartet og stopper etter par sekunder.

 

Skrudde av forgasseren som sist, og helte ut av koppen. Denne gang ikke hvit væske, men virket som ok bensin. Og ingen forbedring etter at montert sammen igjen.

 

Tenker på å være mer grundig med rens denne gangen. Skru også opp det/de lokkene montert med 4 skruer på siden, der bensinslangen kommer inn, se foto 3 i starten av tråden.

Er det her inne jeg må være forsiktig, råd ?

Og hvor er det de berømte justeringsskruene sitter som jeg ikke skal røre ?

Link to post

Har du ikke noen som kan hjelpe deg med dette? Du må av med flottørhuset, som er den koppen på undersiden av forgasseren. Gjør godt rent nedi koppen, og blås ut av hoveddysen som står midt I. Bruk gjerne trykkluft. Det burde holde. Ikke skru på noe du ikke vet hva er, du kan fort gjøre mer skade enn du har godt av...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har tatt av koppen under. Når jeg pumper på tank-pumpa ser det ut som bensinen kommer ut der opphenget til flottør-ringen er.

Har fylt på rødsprit i filterkoppen og pumpet litt for å få gjennomstrømning av rødsprit.

Det er noen andre små hull med runde hoder, på undersiden i taket på flottør-rommet, skulle de vært skyldt igjennom også ? Hva er de ?

 

Har ikke trykk-luft her, noe vits løsne bensinslangen fra filterkoppen og blåse med munnen ?

Ellers mulighet ta av forgasseren og dra på en bensinstasjon og prøve blåse med dekk-fyllingen ?

Har vel også en sykkelpumpe her ?

Link to post

Du kan bruke et reservehjul og en slange fra en vanlig luftpumpe eller bruke en luftpumpe, men da må du vel være 2 mann.

Jeg bruker et adapter for fotballfylling når jeg er i felten.

 

Justeringsskruen jeg har advart mot å røre er montert utvendig på forgasseren. På den motor tror jeg det er en fjær under skruehodet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...