Jump to content

Suzuki 9.9HK gammel totakt kjørt med vann i bensinen, nå problemer turtall opp / ned og stopper.Råd?

Jonesy

Recommended Posts

Skylte med rødsprit og blåste med munnen. Fylte slangen og blåste gjennom både bremserens og rødsprit.

Væske/luft kommer bare ut gjennom hullet der nålen under der flottøren sitter fast ?

Hvor er dysene, er det de messingfargete kulene ved pekefingeren min ?

Er det gjennomgang fra der tommelen min sitter ? Eller andre steder, for å få blåst i gjennom dem også ?

20171007_141303.jpg

Har ikje lest igjennom tråden, men har hatt akuratt samme problem, med ein flekk lik motor. Var rett og slett at motoren sugde falsk luft (pga gammel orginaltank med elendige pakninger og ganske dårlig slange. Bare ett tips :)  Når detta skjedde med meg, satt eg og puklet med forgasser og tenningssystem, demonterte alt, satt isammen, hjalp ingenting, så kom eg på at eg brukte denne gamle tanken. Bytta den og slange, så var det fullt pådrag igjen :)

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

på nederste bildet ser du hoveddysa i midten..  den kan skrus ut, og så kan det være et dyserør oppom denne som ramler ut når dysa tas ut. 

Men den forgasseren der er jeg ikke kjent med  - er det tomgangsdysa som sitter på sida der montro? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg kan som nevnt blåse fra utsiden gjennom bensin-inntaksslangen. Det gikk enda lettere når tok den nålen med spiss som holdes inne i det hullet helt til høyre.

Blåser jeg i store midthullet, så går luften rett ut av skruen på venstresiden rett innenfor. 

Blåser jeg i lille hullet til høyre for store midthullet, så går ikke det med lungekraft ihvertfall.

Ja, det er vel noe av poenget, "blås gjennom dysene" sier mange, men hvor er de og hvordan gjør jeg det ?

Blåse gjennom bensinslangen og ut hullet der nåla er, er jeg redd for ikke er nok. For den nåla er vel ikke alt av "dyse/dyser" på denne forgasseren ? Antar at de 4 messingfargete kulene ikke er der uten slippe noe luft/bensin igjennom ?

Sprengskisse kunne vært fint...

Jonesy skrev for 1 time siden:

Demontere vekk selve flottør-ringen, eller bare ha koppen av ?

Demontere nåleventilen ? Er det demontering av de 4 skruene med plater på siden ved innløpet du mener ?

Du må ta av komplett flottør.

Nåleventilen er den tynne spisse dingsen som flottørarmen skyver på. Det er den spisse enden som slipper bensin inn i flottørkammeret når den åpner fordi flottøren ligger lavt i flotørkammeret. Når bensinnivået stiger til max stenger ventilen igjen.

Den store dysa i senter av stigerøret må ut. Den har mange sidehull og disse må du sjekke at er åpne.

Det finnes hundrevis av forgassere og vi må prøve og forklare etter beste evne.

Satte på flottør-koppen, helte rødsprit i bensin-inntaksslangen, så blåste med lungekraft. Da kom rødsprit/lyft ut av hullet i huset lengst bort på venstre side.

Prøvde tette dette hullet med fingeren, for å få rødspriten opp av det nærmeste hullet, og der kom det såvidt ut. 

Helte så rødsprit andre veien gjennom hullet lengst bort, da kommer inn i flottør-kammeret gjennom hullet til venstre for der nåla sitter.

Da heller rødsprit gjennom det nærmeste hullet, så kommer ut av store hullet i midten / hoveddysa(Ivar).

Kan se ut som jeg har oversett en selvfølgelighet kanskje, at flottør-koppen må monteres på igjen får å få blåst gjennom dysa/dysene?

Hm...helte rødsprit ned gjennom hoveddysa, nå gikk væsken rett gjennom og ut rommet ved luftinntaket. Har det nå blitt åpning her ? Mener luften gikk ut til siden gjennom skruen istad, og bremsevæske jeg fylte med ikke rant gjennom. Var dette problemet, tett i dette røret ned til hoveddysa ?

20171007_152847.jpg

-Lot dyserøret ligge i rødsprit en stund, og sjekket at alle hull var åpne med synål.

-Skrudde sammen og monterte forgasser på motoren.

Veldig tungtstartet.

Gikk med chock på , og så etter en stund uten chock.

Lot gå lenge ved brygga, ville ikke gå helt på tomgang.

Ca tomgang og kjørte i gir ved brygga en god stund på 1/3-gass.

Da prøvde gi på mer, så gikk den litt før den begynte pumpe opp og ned på turtallet før stoppet.

Akkurat slik som startet hele denne tråden ???  :-(

-Prøvde en annen tom tank, fylte på totakts-olje til 5 liter bensin.

Tømte filterkoppen for bensin, og pumpet den full igjen fra "nye" tanken.

Fikk start ganske lett denne gangen, med choke.

Dyttet inn choke etterhvert og lot den gå en stund i fri. Satte i gir og kjørte på 1/3 gass, så litt mer, enda litt mer. På full gass gikk den en liten stund før turtallet begynte synke, prøvde gå ned på gass, men stoppet til slutt.

MEN:

- Med lommelykt så holdt jeg øye med filterholderen, og det boblet og bruste luftbobler der oppi der. 

Sebba2 som snakket om falsk luft over her, og løste seg ved tank/slangebytte ?

Filterkoppen har ikke noe gummipakning, men det indre filter-røret har gummipakning. Er litt trangt og vanskelig vite om har fått det indre riktig på oppi der når skrur på filterkoppen, har det noe å si på evt luft inn ?

(Første gang jeg rørte denne filterkoppen var jo etter at motoren fikk vann i seg og jeg måtte rense).

1; Burde jeg prøve med sånn hvit rør-gjengeteip på gjengene til filterkoppen ?

Alternativt koble meg forbi uten filter-koppen, med et rør-stykke e.lign (evt sånt lite gjennomsiktig filter med slangestuss i hver ende, mener jeg har ett nytt liggende).

2; Eller kommer luften helt fra tanken ?

Se fotoet, det er ikke helt fullt inne i koppen, men luft på toppen.

20171007_205508.jpg

Ikke bruk noe av metall når du jobber med dyser !

Jo flere kjemikalier du blander inn, jo større mulighet til å ødelegge noe. En forgasser tåler rødsprit, en annen tåler ikke....

Å fikse en forgasser som har fått sjøvann i seg er ikke noe alle får til. Jeg har måttet gi opp 3 stykker, de var til små 4Y

Sjekk de små hullene i dysene ved å holde opp mot lyskilde. Er ikke hullene perfekt runde så blår mer.... 

Dette med ikke å bruke noe av metall når man jobber med dyser er sikkert både bra og riktig. Men som en siste utvei fungerer det bra - bare vær forsiktig og ikke bruk kraft. Samt bruk mye tynnere nål enn hullet er. Når du så først har fått hull der det skal være hull kan du bruke luft og løsemidler (forgasserrens).

Jeg ville forøvrig skrudd ut pickup dysa og nåla og renset godt inni de og. Å skru ut bare midtdysa uten å ta ut de to hjelper lite -midtdysa på disse motorene får bensinen gjennom pickup dysa på siden (den du lot stå i på bildet noen innlegg lenger opp).

Alternativet, slik jeg ser det, er 1000,- på eBay for ny forgasser ?

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

hvor er tomgangsdysa på disse forgasserne forresten?    Med symptomer som at den ikke vil gå uten choke , så er det typisk at den eller passasjer i tilknytning er helt eller delvis tilstoppet . 

i vriene tilfeller så kan rens i ultralydbad være det som må til  - det kommer til og får banka løs dritt også på de plassene hvor man ikke kommer godt til med luft osv 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

MEN:

- Med lommelykt så holdt jeg øye med filterholderen, og det boblet og bruste luftbobler der oppi der. 

Sebba2 som snakket om falsk luft over her, og løste seg ved tank/slangebytte ?

Svar: Ja, slange og tankbytta hjalp. Har du testa motstanden i bensinfilteret? Er da mye motstand og blåse igjennom? Evt koble av detta for nå og kjør uten. Kan vel vera bensinpumpa som kødder med deg. Eller bensinkoblingane fra tank til motor. Eller gamle pakninger som sørgar for falskluft. Hvis du finner nåke du tror kan vera grunnen, fjern det eller fiks det.

Ser folk bler sure av at du bruker nål i dyser, komman folkens dette er ein gammal 80tallsmotor, 100% vil den aldrig gå akuratt som alle andre. Eg gjorde akkurat det samma, ingen undergang, motoren virka etterpå og. 

Grunnen for at motoren begynnar og vaie på turtall er 99.6% sikkert pga at den ikje får nok bensin. Og de gangane den får det, spretter turtallet opp og motsatt.

Edit; glemte og legga til: skjekk slangane inni motoren for sprekker. 

Redigert av sebba2 (see edit history)

-Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...