Napoli Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 ivar skrev for 8 timer siden: hvor er tomgangsdysa på disse forgasserne forresten? Med symptomer som at den ikke vil gå uten choke , så er det typisk at den eller passasjer i tilknytning er helt eller delvis tilstoppet . Det er den jeg har kalt pickup dysen - den ligger til venstre på bildet der oppe. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 (redigert) Hentet over fra min tråd om forgasser til Suzuki DT15: Jonesy skrev for 9 timer siden: Takk, Napoli. Fikk ikke opp verkstedmanualen på hytta til muttern her, men skal printes når hjemme igjen. Fin video, hadde vært kjekt igår ;-) Viste ikke akkurat selve blåsingen... Jeg konkluderer uansett med at forgasseren er ren nå, hoveddysa, og sideskrue-dysa så perfekt ut. Spørs om vi ikke må tenke utenfor dette med "ikke ren forgasser". HVA kan forårsake, at motor først går greit på 1/3-gass, også kan øke gassen, gå i flere minutter, MEN på full gass ganske raskt begynne pumpe på turtallet ? Luft i bensinen? (Se innlegg over ang luft kommer inn i bensinfilter-koppen) Er det f.eks trykk i flottør-kammeret, som kan bli forstyrret av luft-bobler? Bensin-tilførsel ? Regner med at flottør slipper inn det som trengs. Eller kan det være motor begynner pumpe pga ikke får nok inn i flottør-kammeret e.lign ? Redigert 8.Oktober.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Jeg heller nok også mot at det er forgasseren din det er noe feil med. Dette med falsk luft kan du jo raskt sjekke ut med å låne en tank av noen - marinaer/båtverksteder har gjerne noen man kan låne. Ryker maskinen veldig når den går? Jeg synes det høres ut som en feil med bensintilførselen - enten er flottøren din ikke riktig innstilt, eller kanskje at bensinpumpa har hull i membranen. Flottøren skal være helt vannrett når du holde forgasseren opp/ned - hvis den ikke er det gå på youtube og sjekk hvordan du får den vannrett. Boatinfo.no som jeg linket til i min tråd er dessverre nede så du kommer ikke til manualen der. Jeg satt forøvrig lenge og tuklet med min forgasser - skrudde ut alle skruer, og skrudde de inn igjen. Bare viktig å holde kontroll på antall runder lufteskruen (den på toppen av forgasseren med fjær rundt) er skrudd ut (standard utgangspunkt på denne forgasseren er 1 til 1 og 1/4 runder ut). Som det blir sagt over kan mye ødelegges hvis man er for hardhendt her. Bortsett fra det - skru ut alt som ligner på dyser, blås igjennom og bruk MYE forgasserrens. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Jonesy - er ikke "bare-bare" å ha knot med forgasseren. Jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kan. Du har gjort en god jobb med å beskrive hva som oppleves som feil og du har postet meget gode bilder som sier mye og som gjør det så mye lettere å hjelpe. Siden du ikke er så kjent med hva delene i en forgasser heter og hvordan den virker så blir bildene enda viktigere... Nå er det ca 50 år siden jeg fikk min første forgasser. Om denne tråden handler om din første så fortvil ikke. Har for egen del fokusert på å lære av slike som er kjent for å være dyktige.... For eksempel så har jeg fått flere gode grunnleggende tips av en dyktig forgassermann som har drevet med å trimme biler med Weber og Dellorto. Når han forteller meg at jeg ikke skal stake opp dyser med noe som er hardere enn materialet dysene er laget av, ja da lytter jeg, og så lærer jeg og så har jeg kommet litt videre. Du kan stake med bust fra en tannbørste, flaskebørste etc, da skader du ikke dysene så lett som med nåler. Det som ødelegger flest forgassere er folk som ikke vet hva de gjør og skrur "lufteskruen" inn for å finne grunnstilling. Dette bør gjøres med kun fingertuppene og en svært tynn skrutrekker for å få så lite kraft som mulig. Fordi tuppen på nåla har liten vinkel blir kraften lett for stor og du skader sete og justerskrue. Denne skaden er uopprettelig stort sett.... Det er derfor jeg advarer mot å skru på den skruen når du har begrenset erfaring. Er det et dårlig råd? Enkelte her synes å elske å opponere fremfor å prøve å hjelpe deg. Når det kan føre til at du skader det du holder på å reparere så blir jeg en aning oppgitt. Mitt råd er fortsatt at du satser på det sikre og ikke på "det går sikkert bra" gjettere. Når Ivar anbefaler ultralydbad for rensing av forgasserkropp og dyser så er det et knall råd. Beklager at jeg bakker ut men jeg orker bare ikke mer fjotting for en stund. Svarer mer enn gjerne på spørsmål med da får det bli på IM Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Jonesy skrev On 7.10.2017 at 22.02: -Prøvde en annen tom tank, fylte på totakts-olje til 5 liter bensin. Tømte filterkoppen for bensin, og pumpet den full igjen fra "nye" tanken. Fikk start ganske lett denne gangen, med choke. Dyttet inn choke etterhvert og lot den gå en stund i fri. Satte i gir og kjørte på 1/3 gass, så litt mer, enda litt mer. På full gass gikk den en liten stund før turtallet begynte synke, prøvde gå ned på gass, men stoppet til slutt. MEN: - Med lommelykt så holdt jeg øye med filterholderen, og det boblet og bruste luftbobler der oppi der. Sebba2 som snakket om falsk luft over her, og løste seg ved tank/slangebytte ? at motoren starter greit med choke , og nå går normalt uten choke på lavere turtall syns jeg indikerer at tomgangsdysa nå gir det den skal. Men det er fortsatt noe som gjør at flottørhus suges tomt ser det ut til. Luftbobler i filterhus må sjekkes opp. Kan nok være luftlekkasje i tankkobling e.l. En annen ting å sjekke er at det ikke er kink på bensinslangen noe sted , da kan den suges flat av undertrykket fra pumpa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Napoli Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 dieselfan skrev for 1 time siden: Jonesy - er ikke "bare-bare" å ha knot med forgasseren. Jeg har prøvd å hjelpe deg så godt jeg kan. Du har gjort en god jobb med å beskrive hva som oppleves som feil og du har postet meget gode bilder som sier mye og som gjør det så mye lettere å hjelpe. Siden du ikke er så kjent med hva delene i en forgasser heter og hvordan den virker så blir bildene enda viktigere... Nå er det ca 50 år siden jeg fikk min første forgasser. Om denne tråden handler om din første så fortvil ikke. Har for egen del fokusert på å lære av slike som er kjent for å være dyktige.... For eksempel så har jeg fått flere gode grunnleggende tips av en dyktig forgassermann som har drevet med å trimme biler med Weber og Dellorto. Når han forteller meg at jeg ikke skal stake opp dyser med noe som er hardere enn materialet dysene er laget av, ja da lytter jeg, og så lærer jeg og så har jeg kommet litt videre. Du kan stake med bust fra en tannbørste, flaskebørste etc, da skader du ikke dysene så lett som med nåler. Det som ødelegger flest forgassere er folk som ikke vet hva de gjør og skrur "lufteskruen" inn for å finne grunnstilling. Dette bør gjøres med kun fingertuppene og en svært tynn skrutrekker for å få så lite kraft som mulig. Fordi tuppen på nåla har liten vinkel blir kraften lett for stor og du skader sete og justerskrue. Denne skaden er uopprettelig stort sett.... Det er derfor jeg advarer mot å skru på den skruen når du har begrenset erfaring. Er det et dårlig råd? Enkelte her synes å elske å opponere fremfor å prøve å hjelpe deg. Når det kan føre til at du skader det du holder på å reparere så blir jeg en aning oppgitt. Mitt råd er fortsatt at du satser på det sikre og ikke på "det går sikkert bra" gjettere. Når Ivar anbefaler ultralydbad for rensing av forgasserkropp og dyser så er det et knall råd. Beklager at jeg bakker ut men jeg orker bare ikke mer fjotting for en stund. Svarer mer enn gjerne på spørsmål med da får det bli på IM @dieselfan - det er da ingen som har sagt at du hverken tar feil, eller som har prøvd å opponere mot det du sier. Heller tvert imot - skulle jeg skrudd på en dyr og vanskelig forgasser ville jeg veldig gjerne hatt dine råd. Men det kan kanskje være greit å ha i bakhodet at dette dreier seg ikke hverken om Weber eller Dellorto forgassere til mangfoldige tusenlapper, men en enkel to-takts forgasser, som man kan kjøpe ny av for rundt 800,- + frakt og et evt totalt rebuildkit koster ca 200,-. Hvor forsiktig skal man være da? Trådstarter har nå holdt på med forgasseren i hele sommer fordi han nesten ikke tør å ta i den etter råd fra ekspertisen her på forumet. Bortsett fra det - wow, snakk om å mislike at andre forsøker å hjelpe, men på en annen måte enn du liker. Vi har kanskje ikke "50 års erfaring" med forgassere. Men noen av oss har ihvertfall skrudd på akkurat den aktuelle forgassertypen - og fått det til å fungere... Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
sebba2 Svart 9.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2017 @Napoli: Støtter! Sitér dette innlegget -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris Link to post
Jonesy Svart 24.August.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2018 -Ser at jeg aldri oppdaterte tråden, sorry, ble jo litt krangling ! Problemet løste seg nok med rens forgasser, men så ble bytte av tank/slange-kontakt innblandet i prosessen. Problemet lå rett og slett i uorginal "kontakt" på slangen, så fikk ikke nok bensin gjennom der. Tok av slangen fra filteret, og kjente at var tungt pumpe på blæra, mens gikk lett tok av koblingen fra motoren. -Motor starter lett på choke, som må dyttes inn igjen raskt. Men motor stopper på tomgang ? Også etter at jeg har kjørt en stund. Justere tomgangen opp ? Evt andre idèer? Noen som har link til manual jeg kan printe ut før jeg drar på hytta i dag ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.