Jump to content

Tips til uthavner mellom moss og oslo?

izzno

Recommended Posts

Hei! Vi har 3 uker ferie fra kommende helg og trenger noen tips om gode uthavner.

Vi hadde tenkt oss en tur til h-øya først men har ingen anelse om andre steder etter dette. Jeg er godt kjent på h-øya og området rundt da vi hadde hytte der på åremål da jeg vokste opp. Men dette blir første sommeren med "stor båt". I tillegg til dette har vi med oss en 1,5 åring og kona er nok ikke den som kommer til å hoppe i land med tauet...

Jeg har ankerboks med fjernkontroll så det skal være mulig å ankre opp mot noe men en bryggekant eller en båt i parallel er å foretrekke. Landstrøm er ikke viktig, dusj i nærheten er en bonus! En annen ting jeg lurer på er hva man gjør med ankeret bak hvis man vil ligge på svai? Har dere 2?

Båten marsjer på 7knop slik at noen langtur i år med en 1,5 åring blir ikke aktuelt.

ALLE forslag mottas med stor takknemlighet! 

Redigert av izzno (see edit history)

Angående det å ligge på svai med to ankre: Det gjør vi av og til, hvis vi ligger nærme land og ikke vil risikere at rumpa slenger mot land. Da slipper jeg ankeret i baugen som vanlig med godt med kjetting ute mens båten ligger ca. parallelt med land, og så bakker jeg så ankeret får feste og kjettingen er stram. Da slipper jeg ankeret bak, og slipper forsiktig ut mens båten drar seg litt framover igjen på vekten av kjettingen foran.

Poenget med ankeret bak er egentlig ikke at det skal ha noen last hele tiden, men det skal henge ute og hindre rumpa fra å svaie mot land ved å hekte i bunnen hvis båten begynner å dreie pga vinddreining. Det bør ikke være veldig sterk vind, fordi akter-ankeret ikke er kjørt fast og det kan derfor glippe.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Enig med gullfisk. Gjør dette ofte selv og har kun anket bak. Dropper ankeret som vanlig og har ut 3-4 ganger dybden med tau (  er det 15 m legger jeg ut 15-20m). Så strammer jeg inn dreggen og kjører på tomgang fremover til jeg kjennet dreggen har satt seg. Deretter løser jeg ut dreggen igjen og hiver ut like mange meter ekstra som båten er lang og strammer inn vinsjen, og drar dreggtauet foran. 

Dette er viktig fordi hvis jeg tar ut 15 meter med dreggtau på 5 m dyp og snur båten og fortøyer foran på min 9 m lange båt, er det nå kun 6m fra kryssbolten foran og ned til dreggen og da blir vinkelen for bratt og det er stor fare for at dreggen river seg løs.

Skal du lemger nord enn Håøya er Middagsbukta (mellom Lamgåra og Brønnøya) i Asker kanskje oslofjorden mest besøkte på godt og vondt ( ligger veldig godt i le for de fleste vindretninger. Saraholmen, Borøya, De dødes tjern mellom Oustøya, Grimsøya og Kjeholmen. 

Vi er nå på tur med vår datter på 22 mnd. Viktig å finne strand etc og gjøre ting som aktiviserer de små, ellers blir det fort sutring.. vi forflytter oss gjerne under formiddagsduppen og evt på kvelden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...