Jump to content

Snap-daviter er ALT for dyre


Lotus

Recommended Posts

Tittet litt på muligheten for å kjøpe ei gummijolle og påhenger. Da trenger jeg snapdaviter også. Etter å ha sjekket prisen på davitene, fikk jeg fullstendig hakeslepp. 2 stk av denne greia under kostet den nette sum av 3.400 kroner.

Bilde

 

"Dette er ikke mulig", var min første tanke. 2 x en bit pvc, en liten bøyle i rustfritt, ei lita plate i rustfritt og noen skruer kan umulig koste SÅ mye. Men joda, så mye kostet de faktisk og det er via en nettbutikk.

 

En annen nettbutikk solgte de samme davitene for $220 + moms. Det er nøyaktig halve prisen. Og butikken? Shipstore.com. Det betyr 300 kroner i frakt i tillegg. Og moms på frakten selvfølgelig. Den norske sjappa sender fraktfritt.

 

Herre milde, sier jeg bare. Jeg nekter plent å kjøpe snapdaviter som koster like mye som en halv gummijolle. Spesielt siden delene til davitene ikke kan koste mer enn et par hundrelapper.

 

Er båtverdenen blitt gal, spør jeg bare.....

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er helt enig i at prisene på slike smådeler er alt for dyre. Maritim.no har også noen men de koster også et par lapper. Mener jeg har sett noen til like over 1000-lappen men husker ikke hvor. 500 for et sett hadde vært mer enn nok spør du meg. Når man har bilder og vet hvordan de skal se ut så hadde man kanskje klart å lage noe lignende selv om man er fingernem og har rett utstyr.

Link to post
Share on other sites

Ja, alt båtutstyr har kunstig høy pris.

I katalogen (fra engros) på jobben så er alt halve prisen!

Lurer på hva importører legger på!

 

Sier som kompisen min, alt er lagd på store fabrikker og skal ikke koste så mye!

 

Burde være store muligheter for bygdesmeder og starte med produksjon av duppeditter i stål.

 

Et eksempel til; Hvordan kan en tank i plastikk koste over 1000 kroner, dette begriper ikke jeg.

Jeg har drevet butikk en gang og kjøpte inn et parti plastdunker (25L) og betalte ca 25 kr. pr. dunk.

Solgte dem for 50 kr.stk som var billig i forhold til andre.

 

Jeg har den sansen at det bør være og selge mye for en lav pris og skape blest i stdet for og selge dyrt og få klager på pris.

 

Se bare på kartprogram, Hvor mange har lisens kontra de uten!

Hadde programmet kostet f.eks 500,- så hadde de nok tjent mye mere.

Da kunne de også hatt en årlig avgift på en 100 lapp for oppdateringer.

Det hadde jeg gladelig betalt.

 

Bare noen ytringer :wink:

Link to post
Share on other sites

Seatronic.no har en italiensk kopi av originalen som koster ca. 1.900. Jeg har denne på båten og det funker helt greit.

 

Grip er et alternativ til 1.500 og finnes her: http://home.trollnet.no/grip/bestillings_side.htm

 

Eller den enkleste varianten til 1.300 her: http://www.vikre.no/C-lift/clift.htm. Hdde denne på den forrige båten, og det gjorde også jobben

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Laget i dag "c-lifter" av 25mm ermetorør (aisi 316). Dette fungerer utmerket for meg på min gummibåt. Sveiste på ører på valsa rør og laget feste på plattformen. Valsa rørene med innerdiameter på 450 mm, åpning på 400 mm. Dette ble enkelt og greit.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Har ikke plass pga vinsjen jeg men . Har hengt opp badestige slik at den står nesten rett ut i 90 grader , så har jeg tau i gummibåten og vipper den opppå badestigen slik at den ligger på tvers ,setter fast med to små taustomper og jeg har en "gratis" snap davider . Har ikke testa det legger enn at båten ligger oppe på plass nå , så da for vi se om det funker når vi reiser nedover på ferie idag .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hadde samme reaksjon som deg da jeg i høst skulle kjøpe snap-davitere. Her må det da være et marked for noen som kan tilby noe bra som er billigere!?? Jeg kjøpte de som er nesten like til 2000,-. Fungerer utmerket og jeg ville ikke vært en sesong til uten daviterne! Kikket også litt på C-lift og Grip, men davitere i plast overbeviste meg ikke helt...

Link to post
Share on other sites

Kjøpte den italienske kopien i kombinasjon plast/stål i fjor sommer. Valget falt på disse etter at de billigere "fikse" løsningene umulig så ut til å holde mål i lengden.

 

Etter å ha brukt båten normalt i en og en halv sesong opplevde jeg i år at gummipadsen revnet. Har hørt om flere tilfeller av dette hvor hele festet til stålbøylen ble revet av! Dette førte selvfølgelig til store problemer etter som vi var ute og ferierte.

 

Jeg ble anbefalt den originale snap daviteren og har nå montert denne. Kjøpte disse på www.tender.no og fikk de fraktfritt levert. Det viste seg fort at disse var vesentlig mer solide enn mine gamle. Gummipaden er visstnok armert med stål innvendig slik at den ikke sprekker opp som mine forrige. Jeg ser prisforskjellen, men å risikere at snap daviteren ikke holder mer enn en snaue sesong vil være idioti..Mine nye davitere er i tillegg levert med evighetsgaranti!

 

Kvalitet koster ofte litt ekstra, men for vår familie ble dette det riktige valget.

Redigert av Sjøbris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen har sagt noe om kvaliteten, bare om prisen.

 

Å betale 3.400 kroner for noen metallbiter og litt gummi med materialkostnad 50 kroner er problemstillingen. At den ene typen har innstøpt en stålbit til 3 kroner betyr at den blir mer solid, ikke at man kan prise den til 1700 kroner stykket.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Har hatt Grip daviter (plast) i en sesong (fortsatt i bruk). Disse er såvidt jeg vet "oppfunnet" og produsert av en "Petter Smart" i Troms.

Det er ingenting å si på materialstyrken.

Prisen var ca 1500,- om jeg ikke husker feil. For det får du 4 plastdingser, 2 gummilefser og 10g cyanoakrylat.

Det man i tillegg betaler for er selvsagt utviklings- og prorotypekostnader for produkter som ikke er internasjonale storselgere.

 

Weaverdaviter burde være solgt i såpass mange eks at prisen kunne reduseres betraktelig.

Link to post
Share on other sites

ja, dette er konsekvensene av det fabelaktive prinsippet "Fritt marked".

 

Firma A tilbyr en vare. Du kan kjøpe den, til forlangt pris, eller la være.

 

Kostnaden ved å produsere et produkt, har selvfølgelig ingen som helst betydning for prissettingen. Prinsippet, "ta så høy pris du klarer", uten at FOR mange, sier "nei takk", er helt essensielt.

 

At noen kunder misliker dette, driter produsenten & markedsføringsapparatet fullstendig i.

 

Kjøp til vår pris, eller la være. Kjekt prinsipp.

 

Ettersom vi ikke diskuterer politikk her i prinsipp, legger jeg til at dette prinsippet nå rulles ut i full skala når det gjelder posttjenester, helsetjenester, leveranser av strøm, vann, kloakk, omsorg for barn, eldreomsorg, skoler, veier, osv osv.

 

Kjøp til forlangt pris, eller la være. Kjøre på veien ? Vår pris, eller bli hjemme. Telefonkabel til 9894 Ytre Borten ? Kjøp til vår pris, eller la det være. Konkurranse ? Hahaha...

 

Markedsføringsledelse, kan studeres nærmere i boka, ved samme navn. Mistenker de fleste ( alle ? ) selgere av båtrelaterte produkter, å ha studert denne i detalj. 657 sider.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kostnaden ved å produsere et produkt, har selvfølgelig ingen som helst betydning for prissettingen. ....

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Selv om vi gjerne skulle ønske det, går det selvsagt ikke an i det lange løp å selge varer for mindre enn produksjonskostnadene. Salget blir sikkert bra, men tallene blir røde.

Link to post
Share on other sites

Selv om vi gjerne skulle ønske det, går det selvsagt ikke an i det lange løp å selge varer for mindre enn produksjonskostnadene. Salget blir sikkert bra, men tallene blir røde.

<{POST_SNAPBACK}>

nja, tenkte mest andre veien jeg da.. Om et produkt koster f.eks kr 50 å lage, er det ikke dermed sagt at man selger det med et dekningsbidrag på 30%,50% eller 70%.

 

Man kan like gjerne si at prisen er 2850,- Om man får nok kunder til den prisen, mener jeg.

 

Prissetting etter selvkostprinsippet, er for amatører :yesnod:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Toppers Suzuki ! Du har greid å korte ned 657 sider ned i noen essensielle setninger, sånt liker jeg. Stiller du til stortingsvalget har du min stemme !

MEN: Ikke glem at vi feberhete båteiere betaler nesten hva det måtte være for å dyrke vår lidenskap, bare se på bruktbåtprisene.

Må selv ærlig innrømme at jeg ikke på noe annet område i livet har så lett omgang med penger som når det gjelder båten.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...