Jump to content

Mariner 30hk 1995, noe å satse på?

index

Recommended Posts

Jeg lurer på å kjøpe en ekstrabåt som har en Mariner 30hk.  Lite brukt, men det er jo gammelt da. Er dette brukbare motorer, som jeg kan anta vil være pålitelig i enda noen år? Noen som kjenner disse?

Edited by index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ingen som har kjennskap til gamle påhengere her? Jeg har vært lite borti påhengere generelt og Mariner har jeg hørt svært lite om egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvis motoren ser bra ut under deksel med lite korrosjon på skruer, og alt ser ryddig ut( ingen strikk eller ståltråd ) ville jeg ikke vært redd for å kjøpe Mariner om det går pent og alt virker som det skal.

Alt ser greit ut ja, og ingen kjente problemer siste 20 år. Litt rølpete tomgang når den var kald, men det er vel vanlig på gamle totaktere. Startet veldig lett I alle fall.

Skrotnisse skrev 14 minutes ago:

Hvis den er 1995 er det Mercurytypen

når var det 30hk gikk over fra yamaha base til merc?    innbiller meg tidlig 90-tall..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Om det er denne konstruksjonen, så er det Yamaha motor mener jeg. (kom med andre dekaler også)

Jeg hadde Yamaha sin 30hk 2syl. og den må man skyte for å ødelegge. Mercury sin variant ville jeg være mer betenkt på å kjøpe.

M30.jpg

Den ligner ikke mye på den der nei. Så da er det nok en Mercury versjon. Disse er ikke noe bra altså? 

Personlig har jeg valgt å ikke eie Mercury, etter å ha sett mye problemer med disse på 80 og 90 tallet. Men jeg kjenner ikke nevnte 1995 modell av Mercury, så jeg skal ikke være bastant. Men når man har hatt 5-6 Yamaha motorer opp gjennom, og aldri hatt andre problemer enn de man skaper selv, så vil jeg si at Yamaha har veldig gode 2 taktere som holder lenge.

Siste jeg hadde var en 55hk 2syl. 2takt. Bare gikk og gikk med standard vedlikehold.

index skrev for 11 timer siden:

Jeg lurer på å kjøpe en ekstrabåt som har en Mariner 30hk.  Lite brukt, men det er jo gammelt da. Er dette brukbare motorer, som jeg kan anta vil være pålitelig i enda noen år? Noen som kjenner disse?

Om du lurer på hva Forumet syntes, da er det vel lurt å legge ut bilde og fortelle om den er ferskvannkjørt eller bodd på sjøen ??

dieselfan skrev 31 minutes ago:

Om du lurer på hva Forumet syntes, da er det vel lurt å legge ut bilde og fortelle om den er ferskvannkjørt eller bodd på sjøen ??

Sikkert lurt, men jeg har desverre ikke bilder. Båten har bodd på sjøen året rundt I 20 år, men har blitt lite brukt visstnok. Eier er passert 80 år nå og har ikke brukt båten stort de siste årene. Men den har fått årlig vedlikehold I det minste.

Det høres jo egentlig lovende ut. Så lenge oljeblandingen funker som den skal så burde den være trygg da.

Reagerte på at den så veldig stor ut fysisk til å være en 30 hk ja, så tung er den nok.

Beklager at jeg ikke kan finne den nøyaktige vekten på motoren.

Har et data ark på den et eller annet sted men finner det ikke.

Jeg antar motoren er lik som den på bildet som jeg fant i en annonse.

Prøvde å få vekt av en kompis på sørlandet, han beskrev motoren som yrkesmotor og han har jobbet med merc i 25 år...

Solgt mange av disse til teinefiskere i agderfylkene sa han.

5982f70ecc769_Marner3040-95.jpg.cbcadaec355e3db811d807f1fb539168.jpg

Den ser akkurat sånn ut ja! En riktig klump av en 30 hester. Yrkesmotor høres bra ut!

Disse har jeg hatt to av. En 97 og en 98 mod.

Begge var gode motorer. Kompresjonen var utrolig bra på begge mine. Skilte 1 til 2 PSI mellom sylindrene. De lå på ca 9 bar om jeg husker riktig.

De veier litt, men har mye kubikk. Gode motorer etter det jeg har erfart. Hadde ikke vært skeptisk på å eie en til dersom jeg var på marked etter en.

Jeg har jo vært borti endel motorer også ila. de siste årene.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Da er båten kjøpt, til tross for for Mouches skepsis. Hvor kort sommeren er bekymrer meg lite, jeg bruker mine båter året rundt. Og verksteder har jeg aldri brukt, så de kan være så dyre de vil. Men jeg håper jo selvsagt at motoren holder da, ting som virker er alltid det kjekkeste. Båten trenger en ny styresnekke og lanterner, utover dette er det bare å kjøre på.

• 4 years later...
LuckyFalls skrev On 3.8.2017 at 9.20:

Personlig har jeg valgt å ikke eie Mercury, etter å ha sett mye problemer med disse på 80 og 90 tallet. Men jeg kjenner ikke nevnte 1995 modell av Mercury, så jeg skal ikke være bastant. Men når man har hatt 5-6 Yamaha motorer opp gjennom, og aldri hatt andre problemer enn de man skaper selv, så vil jeg si at Yamaha har veldig gode 2 taktere som holder lenge.

Siste jeg hadde var en 55hk 2syl. 2takt. Bare gikk og gikk med standard vedlikehold.

Jeg kommer nok heller ikke til å kjøpe Mercury. Hadde en splitter ny tidligere i år og den holder en dag eller to før ting må byttes. Også var det mange ganger jeg måtte dra mange ganger i snora før den startet, var vel ca 30 drag før jeg fikk start siste gangen.

Har nå Yamaha fra 2022 og 1997 og suzuki fra 2002 og alle de fungerer fint uten nevneverdige problemer. At en membran i bensinpumpe må byttes når Yamahaen er 25 år gammel er greit nok synes jeg, det var jo en enkel jobb.

Mariener har jeg lite erfaring med. Er vel kun en tur i lånt båt hvor vi kjørte ut og stoppet for å fiske. Måtte ro tilbake da motoren ikke ville starte.

index skrev On 3.8.2017 at 12.20:

Yrkesmotor høres bra ut!

Yrkesmotor kan være både pluss og minus.

De er nok mer solid bygget så de tåler mye bruk.

Men det er nok også lett for at man får en motor som har vært brukt mye og dermed har mye slitasje sammenlignet med en gjennomsnittlig sommerferiemotor.

Selv har jeg en Yamaha Pro-V 100 (2-takt fra 1997), kan det være at Pro står for professional, altså at det er en motor for yrkesbruk?

Nå er det 5 år siden du kjøpte motoren, hvordan gikk det? Går motoren forysatt bra? Du er jo fremdeles aktiv her på båtplassen.

Edited by 19 fot (see edit history)
19 fot skrev 26 minutter siden:

Selv har jeg en Yamaha Pro-V 100 (2-takt fra 1997), kan det være at Pro står for professional, altså at det er en motor for yrkesbruk?

Yamaha lanserte pro-v betegnelsen med Pro-V 200, det var en motor med noen tilpasninger beregnet for høy fart. 

Pro-V 100 tror jeg bare er en nedtrimmet 115hk.. ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha