Antos_74 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Hej! Har fått båtplats nedanför boendet och tänkte höra med er på förslag till båt. Max mått på båten får va ca 8-8.5 m lång samt 2,60-2,80m bred. Båtplatsen är ca 2,90 bred. - marschfart 23-30, Max 34-40 knop. Jag har tänkt på dessa: - yamarin 76 - marex estremo - Bella Falcon - grandezza 26 ca - nimbus 250r/ev. 230r - Windy oceancraft 845 som ni ser är de lite olika båtar :), men ni får gärna skriva vilken ni skulle gå på och varför. Kom gärna med andra förslag oxå. Quote Link to post
Kallethekid Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Vad har du för budget? Quote Link to post
Duppe Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 (edited) 11 hours ago, Antos_74 said: 2,60-2,80m bred. Båtplatsen är ca 2,90 bred. Det blir uansett trangt i båsen. Må bruke bryggefender da. Nesten ikke plass til vanlige båtfendere i mellom der. Jeg kikket vel og lenge i det samme sjiktet og endte opp å kjøpe Crownline 270 CR. Litt luksus og bra prestanda for en relativt 'rimelig' penge. Bredde 259 cm. Solid båt på 3300kg men går allikevel fort da den er såpass smal for en 27-foter. Går ikke utover cockpitplassen da det ikke er dollbord, men det trengs jo egentlig ikke. Edited August 3, 2017 by Duppe (see edit history) Quote Link to post
Antos_74 Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Budget runt 650 tusen Quote Link to post
Solseng Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Ja, bredde er nok en viktig faktor hvis båtplassen har utriggere. Nidelv 725 er rundt 250cm bred, og en god kombinasjon av kvalitet, klassisk design og praktisk utforming. Skulle jeg havne utpå 3-fotssyken og med slikt budsjett, ville den vært på shortlisten. Yamarin 76DC er muligens det valget som vil gi minst hodebry vedrørende servicekostnader, men synes likevel Nordkapp 760 Noblesse ser bedre ut - og design teller jo litt det også. Disse er vel 260cm brede. Quote Link to post
Duppe Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Disse er under 8 meter som er minimum. Quote Link to post
Antos_74 Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 Ja de lutar nog åt nåt sånt, ska kolla in nordkapps modeller, är många svenskar som kör yamarin även om jag tycker norska båtar är bättre kvalite än finska. ( förutom Targa, Sargo ). Quote Link to post
Solseng Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 (edited) Duppe skrev 46 minutes ago: Disse er under 8 meter som er minimum. Jo, men litt kompromiss hører båtlivet til. 40 cm i lengden er hva jeg ville kalle et lite kompromiss. Edited August 3, 2017 by Solseng (see edit history) Quote Link to post
DieselDahl Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Ble det noe båtkjøp? Har en kompis som lurer litt på Nimbus 250R. Hva tenker folket om alternativer? Quote Link to post
Napoli Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Hva skal han bruke båten til? Vi har en 26 nova, og bruker den som en mobil aktivitetsplatform og kystkrysser, den har mange turer mellom sørlandet og Oslo på samvittigheten - i all slags vær. Til det bruket er Novabåtene geniale. Min 26 Nova med vp 5,7 gsi gjør 41 knop, og marsjer fint mellom 25-35 knop, man kan også med riktig bruk av trimplan holde plan ned til rundt 16 knop. 250r er raskere enn min, bedre i medsjø og har en annen løsning på aktersofa. Alternativer blir kanskje de minste Targa-båtene, eller de største Windy/Draco Oceancraft båtene. Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 (edited) Det var noe sånt jeg tenkte også ang alternativer. Hydrolift F-29 også vel. Bruken kan vel kalles hyttebåt og det er et poeng at den er trailbar men vekt er ikke noe problem. Tror nok at dieselmotor blir unødvendig dyrt, blir neppe brukt mer enn 20-30 timer i året. Trenger ikke være noe fartsmonster men han liker fart og egenskaper i tung sjø er nok viktig for at ikke madammen skal slå seg vrang. Sosial uteplass er et must og det må være ålreit å overnatte for to voksne mennesker. Edited March 12, 2018 by DieselDahl (see edit history) Quote Link to post
Napoli Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 (edited) Vi så på de ovennevnte alternativene, samt Nimbus 230R da vi kjøpte vår. Sosial uteplass og weekendkapasitet var våre kriterier (mine kriterier var toppfart over 40 knop og skrog som tåler juling) ? Dersom man av og til skal tilbringe en helg i båten og ellers ha en fin uteplass syns jeg kun det er 26 nova eller 250r som fungerer bra. Targa-båtene syns jeg ikke har hyggelig nok uteområde, mens Draco og Hydrolift blir litt vel trange inni. Er veldig greit med lukket do I Nimbusen ? Men er helt klart en avveining som må gjøres ift bruk. Dersom dette med trygghetsfølelse I mye sjø står høyt på listen forsvinner etter min mening Draco og Hydrolift ut av vurderingen (ja, jeg vet at de nok er like trygge), Targa-båtene og Nimbusene oppleves som særs trygge båter med høyt fribord og tung følelse i sjøen. Edited March 12, 2018 by Napoli (see edit history) Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
DieselDahl Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Kan du si noe om forskjellene på Nova 26 og 250R? Og når skjedde modellbyttet? 350 bensinmotor virker som et greit motorvalg men finnes det mange sånne? Ser på svensk side at nesten alle har diesel. Quote Link to post
Napoli Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 (edited) Jeg tror at 26 Nova ble produsert frem til 2007, og at den hadde overlapp med 250r fra ?2004?. De to båtene er veldig like inne i båten, såvidt jeg husker er den eneste forskjellen at 250r har skråstilt toalett (som gir litt bedre plass inne i avlukket). Cockpit og foran styrhuset er også bortimot likt. Bak cockpit er det veldig forskjellig. 250r har en sofa, som går i hele bredden av båten og gir en fin plass å sitte flere. 26 er mer tilpasningsdyktig med motorkasse som kan bygges til 4-seters sofa i hele båtbredden, solseng eller en 2-seters sofa. På 26en valgte de også å bygge hekken slik at man kan trekke en Optimist rett inn i båten, vi har gjerne en gummibåt stående på høykant ved siden av sofaen når vi skal ut og bade, det går ikke i 250r´en. Den virkelig store forskjellen er skrogene: 26 Nova har et vanlig "gammeldags" v-bunnsskrog, som er lagd spesielt med tanke på VP Kad serie (stor bredde og høy bæring bak). Skroget er 7,9 meter langt + baugspyd og badeplatform. Det er det samme skroget som Nimbus solgte til den svenske redningstjenesten og kystvakten. Behagelig, tung og trygg følelse opp mot 40 knop. Det er visst ikke et direkte drivstoffvenlig skrog, men jeg har aldri følt at 5,7 litern trekker mye fuel her - siden marsjfarten er såpass høy. 250r har et moderne steppet skrog, laget for å gå fort inne i den svenske skjærgården og funker utrolig bra i bølger opp mot meteren, hvis det blir noe særlig mer enn det, skal farten ned. Den legger seg mer "oppå" vannet, og skal derfor bruke vesentlig mindre fuel enn 26én gjør. I tillegg er det et mye raskere skrog - mener at toppfarten med 5,7 liter var rett under 46 knop da vi testet. Båten er 7,5 meter inkludert baugspyd og badeplatform, så det er en markant mindre båt enn 26 novaen. Dette merkes best fra førerplass og bakover, hvor det ikke solsengmulighet. Jeg liker V8-ern godt i vår. Prisforskjellen mot diesel på disse båtene er jo opp mot 200 000,- og da kan man jo kjøre noen mil...I Norge ble disse båtene stort sett solgt med bensin - mens i Sverige ble de solgt med diesel. Er vel omtrent like mange med diesel som bensin her på berget nå. En ting man skal være obs på er at en del av disse ble levert med garderobeskap der pentryet er - så dersom pentry er viktig, kan det være lurt å sjekke det før man kommer for langt i prosessen. I tillegg er det noen som ikke har det aktre kapellet - det er dyrt å kjøpe i etterkant, og en viktig detalj dersom man skal være mer enn to og været slår seg vrangt. Edited March 12, 2018 by Napoli (see edit history) Quote Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Antos_74 Posted June 25, 2018 Author Share Posted June 25, 2018 Det var länge sen jag var in här men mycket bra forum, de blev en yamarin 76 Dc med Yamaha f300 4.2l, är mycket nöjd med motorvalet, drar bara 1,2 l/distans mellan 23-28 knop. Går väldigt lugnt denna motor. De jag gillade med yamarinen var att de var en ganska stor midcabin. Så de funkar med 2 vuxna och 2 barn ( även om det är trångt). Så slipper man sova under kapell. Sneglar dock på Targa / Sargo / minor / Nordstar. Men helst med singel D4 för ekonomin. Nån som övernattar i 27.1 och har en D4? Targa 31 är fin men få äldre 31:or med singel. Quote Link to post
Recommended Posts