Sjø1 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Hei Nå har jeg hatt ICE i bilen,hytta og båten en god stund, men er nå dritt lei av elendig hastighet (var mye bedre før). Er det noen her som har erfaring med Telenor eller Telia. ,Skal brukes i båt, hytta og bilen. Hytta er på Onsøy, båten ferdes overalt mellom Oslo og Gøteborg. Bilen ferdes overalt Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Har brukt vanlig mobildata over flere år på østfoldkysten, sørlandet og vestkysten av Sverige. God hastighet og dekning både med Telia og Telenor. Lett å kjøpe nye datakvoter og administrere via egne apper osv. Har alltid delt via mobil eller nettbrett, aldri hatt noe eget "modem", eller følt noe behov for det. Har aldri hatt mobilt bredbånd, mobildata har vært "bredt nok" selv med tenåringer på Youtube og Netflix ombord. --- Er nok bare å finne det som passer deg best ifht bruk og pris og kjøre på. Quote Link to post
Ms Fortuna Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Bruker også nettbrett som hotspot med Telia bredbånd, fungerer helt utmerket. Så kan man jo bruke brettet som en ekstra plotter i tillegg. Quote Link to post
Steini Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Me bruker telenor mobilt bredband i båten. (me bur ombord) Det fungerer veldig fint. Så er det jo også batteri i routeren, så den kan brukest om ein ikkje har tilgang til strøm nokre timar. Hastigheten er heilt grei, laster ner med ca 4 MB/sek. Men dette er jo midt i sentrum, Haugesund. Denne little routeren kan det også kobles ekstern antenne til. For vår del, klarer me oss med 100GB i mnd. Det som bruker mest er streaming av film og tv serier på youtube,netflix osv. Så er det jo også datarollover her. Så får vår del, er det tommel opp til telenor mobilt bredband. Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Ove T Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Detta gäller Telia och i Sverige, vet inte om samma gäller för norska abonnemang. Med en telefon kan man surfa i Sverige och EU/ESS. Med mobilt bredband kan man bara surfa i Sverige. Man kan till sin mobiltelefon få ett extra surfkort (49 kr/ månad) som går att använda i EU/ESS och som delar surfmängd med telefonen. Konstiga regler eller? Hälsningar Ove Quote Link to post
Steini Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 I norge er det samme område for mobil og mobilt bredband. Mobilt bredband kan også brukes i dei fleste eu land (telenor) Quote -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
S/Y Emma Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Bor om bord, og har Telia 200 GB mobilt bredbånd. Helt supert! Ligger på rundt 20 Mbit. Har ikke TV-antenne, så streamer alt mulig til TV-en med Chromecast. Eneste minuset er at Telia ikke gir data rollover på 200 GB-abonnementet, så det er sikkert like greit å kjøpe 100 GB og få rollover der ifra. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sjø1 Posted August 3, 2017 Author Share Posted August 3, 2017 SY Emma skrev 6 minutes ago: Bor om bord, og har Telia 200 GB mobilt bredbånd. Helt supert! Ligger på rundt 20 Mbit. Har ikke TV-antenne, så streamer alt mulig til TV-en med Chromecast. Eneste minuset er at Telia ikke gir data rollover på 200 GB-abonnementet, så det er sikkert like greit å kjøpe 100 GB og få rollover der ifra. Har du 4G+ miniruter eller Netgear AC810s Quote Link to post
oberst1 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Vi har også 4G+ minirouter via Telia i år, fungerer kjempebra og det spiller ingen rolle med roaming lenger... Bare et tips; kjøpte routeren slik at det ikke er binding, da kan man endre fritt størrelse hele tiden, hele året etter behov. Mye å spare der... Som andre sier fungerer det sikkert strøkent å bare dele ut via hotspot også... Ser at Talkmore (Telenor) og Telia har samme pris/innhold nå. Quote Link to post
Ida Marie III Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Telenor mobilt bredbånd med mini router, fungerer fantastisk.. Quote Link to post
oberst1 Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Mulig det er litt smør på flesk, men har Telia i router og talkmore på tlf. Dermed kan vi alltid velge beste dekning/operatør. Quote Link to post
S/Y Emma Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 Busch skrev for 2 timer siden: Har du 4G+ miniruter eller Netgear AC810s Miniruter, permanent koblet til et USB-uttak, og festet med borrelås til et skott. Forsyner hele båten med wifi. Fungerte også veldig fint i utlandet, med lokale SIM-kort. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Bay_liner Posted August 3, 2017 Share Posted August 3, 2017 (edited) Har maken minirouter for mobilt bredbånd som den over men med Chess, nå Telia? abb. Den klarer 50+ mbit både på op og nedlasting. Aner ikke noe om dekning i områder som beskrevet av trådstarter men hjemme har jeg 50+ på minirouteren og 60+ på fiberen pga abb max. i praksis oppleves minirouteren like bra eller bedre, spes synes jeg responstiden oppleves bedre men iflg speedtest.net er ikke dette helt riktig.. Dette Chess? abb uten binding kan justeres opp og ned etter behov. Edited August 3, 2017 by Bay_liner (see edit history) Quote Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
fiskekongen Posted May 8, 2018 Share Posted May 8, 2018 Vurderer dette jeg også i båten, men ser prisene fra Telenor her rimelig drøye i forhold til ICE? får 5 ganger så mye for mindre pris? Er det andre aktører man bør vurdere? Hører flere klager på hastigheten på fra ICE. Quote Link to post
Ida Marie III Posted May 9, 2018 Share Posted May 9, 2018 Ikke alltid, men stort sett, får en det en betaler for.. Jeg valgte Telenor mob router ombord, pga nettopp dekning.. Særlig i utkantstrøk i Sogn er de uslåelig er min erfaring... Sikkert forskjellig i andre landsdeler... Quote Link to post
oberst1 Posted May 9, 2018 Share Posted May 9, 2018 Bytter denne måneden fra Telia til Talkmore...50,- billigere pr. mnd. Quote Link to post
dacapo Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 Noen som vet om man kan benytte SIM-kort fra annen operatør i ICE router ? Quote Link to post
Lars H. Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 oberst1 skrev On 9.5.2018 at 14.51: Bytter denne måneden fra Telia til Talkmore...50,- billigere pr. mnd. Stort og gjevt, tilsvarer 2 bokser Coca Cola! Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Seilars Posted August 9, 2018 Share Posted August 9, 2018 S/Y Emma skrev On 3.8.2017 at 12.32: Eneste minuset er at Telia ikke gir data rollover på 200 GB-abonnementet, så det er sikkert like greit å kjøpe 100 GB og få rollover der ifra. Vi har hatt 200GB abonnement fra telia denne sommeren, og er kjempefornøyd med det. Har vært i både norge, danmark og sverige, og har ikke hørt en eneste gang om feil eller mangler på hastigheten. Rollover er det nødt til å være, for vi har aldri klart å bruke opp kvoten vår, og nå i skrivende stund står det 374 GB disponibelt som går tilbake til telia fordi vi nedgraderer til lavere abonnement igjen. Vi hadde nok aldri behov for 200Gb, men kjekt å slippe å tenke på disse tingene. Det har rett og slett bare fungert som hjemme hele sommeren. Quote Link to post
blue moon Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 oberst1 skrev On 9.5.2018 at 14.51: Bytter denne måneden fra Telia til Talkmore...50,- billigere pr. mnd. Ikke dumt, itillegg får du full Telenor-dekning Quote 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Taucher Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 dacapo skrev for 16 timer siden: Noen som vet om man kan benytte SIM-kort fra annen operatør i ICE router ? Det er jeg nesten helt sikker på. Det er stort sett generiske routere som takler det du setter inn. Telenordekning er ikke alltid bedre, nær og i byer, samt Voss er Telia raskere. I en del tilfeller er Telenor raskere "på bygda" men det er i mange tilfeller ikke av betydning på mobilt bredbånd. Om man har oppnåelig hastighet på 30 mbit/s eller 60 mbit/s, spiller det ingen rolle, for om du skal laste så store filer at du trenger farten burde du ikke gjøre det over 4G... Quote Link to post
S/Y Emma Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Telia har nå rollover, og vi har fremdeles ikke brukt noe av det overskytende fra 200 GB-abonnementet vårt. Vi ser all TV via Chromecast, pluss en del surfing og annet. Med mindre man driver med nedlasting av store filer/serier, rekker 200 GB ganske langt. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Ronald Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 S/Y Emma skrev for 1 time siden: Telia har nå rollover.... Sikker på at det gjelder for mobilt bredbånd, og ikke kun tlf.abonnementene? Jeg har i alle fall ikke det på mitt mobile bredbånd hos Telia, skjønt det er bare ca 10% av ditt 200-abonnement - så kanskje det er forskjell der...? Quote Link to post
Lars H. Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 (edited) Jo da, Telia har rollover på mobilt bredbånd. Jeg har et 15GB abonnement, og i hele vinter har tilgjengelig data ligget på 30GB. Bruker ikke mobilt bredbånd da. Synd det er kun det en abonnerer på som kan overføres, ellers hadde jeg hatt utrolig mye data å gå på når sesongen starter i mars. Edited August 10, 2018 by Lars H. (see edit history) Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
S/Y Emma Posted August 10, 2018 Share Posted August 10, 2018 Ja, det er rollover. Last ned Telia-appen på mobilen, så får du full oversikt over status på mobilt bredbånd-abonnementet. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts