Jump to content

Kontroll til MD2030C piper - noen som kan tolke feil?

mikkel

Recommended Posts

Lang historie kort - har byttet fra MD7A til MD2030C, med tilhørende problemer. Har ikke fått lading til å fungere, trodde først at dynamo på ny (brukt) motor var defekt og byttet denne med en "generic" fra Biltema - uten at det gjorde susen.

Nå har jeg da i tillegg fått at kontrollboksen til motoren begynner å pipe så fort jeg slår på strømmen - først et kort pip ca hvert 10de sekund, som etterhvert går over til et pip hvert 1-2 sek. Dette er før jeg har satt nøkkel i tenning.

Noen som vet hva som forårsaker dette? Har så langt ikke funnet noe forklaring noe sted.

Jeg besvarer ikke spørsmålet ditt, men har du spurt en Volvo Penta forhandler om feil-alarm koder?

Du spør vel egentlig bare etter "alarm / beep / error / fault - codes", men det er lite annet oppgitt til informasjon her.

Når du ikke får svar her inne så skyldes det gjerne at informasjonen ikke er tilgjengelig i verkstedshåndboken for motoren eller at du oppgir lite om feilsøking hittil.

Verkstedsmanualen ligger i arkivet her under, "motorer", "V" (For Volvo).

Der er koblingen i instrumentpanelene beskrevet. De kom i ulike versjoner.

Siden du får alarm med en gang strømmen kobles til er vel noe grunnleggende galt,  dårlige kontakter eller instrumentpanelet defekt?

Hvor mye har du allerede eliminert?

Vet du at kontrollboksen fungerte i den evt forrige installasjonen?

Hvordan er spenningen frem til kontrollboksen?

Er alle tilkoblinger gått over med kontaktspray?

Har du koblet vekk forbruksbatteri og/eller evt enhet som kobler mellom lading av startbatteri og forbruksbatteri?

Har du koblet fra alle givere til panelet (temperatur etc.) og passet på at kontakten ikke berører noe? Giverne er åpne i normalstilling.

Har du koblet fra dynamoen?

Testknappen for alarm fungerer ordentlig / ikke vakkel i den?

Edited by småbåtentusiasten (see edit history)

Beklager sein respons, men har vært bortreist.

Vel, tenkte at jeg fikk koble av alt, tenke litt (hardt for gamle folk), og så koble det hele sammen igjen. Og ikke vet jeg hva som endret seg eller hvorfor  - men brått lader dynamoen som den skal, konsollet oppfører seg som det skal og alt er bare fryd og gammen - med unntak av turteller, den nektet å delta i morroa. Mener jeg har korrekt ledning på rett sted på dynamo - men skal teste litt mer i morgen.

Men kjente at dette kanskje blir en bra helg likevel, på tross av regn og kuling :) (ja, du gjettet riktig, bor i Stavanger..)

/mikkel