Jump to content

Ankring på svai med skålanker

Nemoteck

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Torkil skrev 23 minutes ago:

Tusen takk for masse gode og erfarne råd! Ganske entydig hva jeg bør gjøre. Så spørs det likevel om nattesøvnen blir så dyp på svai...

En liten ekstra av din favorittdrikke før leggetid og en ankeralarm som du kan kikke på i stedet for å gå opp og kikke så går det fint. Men litt dårlig søvn første gangen på svai for sesongen tror jeg er veldig vanlig. 

Når du venner deg til det vil dere sove som en drøm. Båten blir veldig rolig og stille når den bare får ligge fritt i sjøen etter ett tau i baugen. Ingen gnissing, rykking osv. Tror ikke det er mulig å få til noen bedre fortøyning for å sikre nattesøvnen egentlig. 

blue moon skrev for 1 time siden:

Mitt inntrykk er at skålanker er et "kaffeanker" kanskje derfor så mande DC båter har det som standard.

Har lagt merke til at ganske mange daycruisere har skålanker ja. Men om man har en Nordkapp til 800.000,- så vil man vel ikke at den skal ligge og dunke i fjellet bare for at man ikke skal overnatte? En liten bølge fra en forbipasserende artsfrend som ikke tar hensyn til 5 knops sone så er det  gjort...

I familien vår har forresten skålanker blitt stående som et parodianker i en klasse for seg selv. Årsaken er en hendelse for noen år tilbake. Vi la oss for natten på en holme utenfor Fjellbakka. Været var strålende, og de meldte skiftende bris med maks 2-3 m/s i løp av natten. Men klok av skade dykket jeg uansett ned for å sjekke at ankeret satt godt etter at vi hadde fortøyd. Ved siden av oss lå ei snekke på 26 fot med skålanker, og jeg tittet selvsagt på ankeret hans samtidig når jeg først var nede. Bruce-kopien vi hadde den gang hadde gravd seg godt ned i grusen, men utfordringen var at grusen var ganske løs, og under var det fjellbunn. Skålankeret lå bare oppå grusen og hadde ikke satt seg overhodet. Jeg varslet da eieren om dette, og anbefalte ham å få ankeret lengre ut og få på en dødmann før natta. "Inga problem" svarte han, mens han helte oppe et glass hvitvin til. Trykket litt på fjernkontrollen på vinsjen slik at tauet strammet seg en smule, og lente seg tilbake. "Vi brukar ligga bra på det her drägget". Vel, jeg følte meg ikke helt komfortabel med det, så jeg kjørte ut et bruce til med lang kjetting med jolla slik at vi hadde to anker bakover. I 5-tiden på natta våknet vi av dunking og tramping og at båten rullet, og like etter knakket vi inn i fjellet. Jeg spratt opp og tittet ut. Da var det allerede fullt med liv og røre på land og i alle de andre båtene. Det som hadde skjedd var vinden hadde dreiet 180 grader og frisknet på til kuling. Alle de tre båtene ved siden av oss hadde mistet dreggfeste, og for å holde seg vekk fra fjellet hadde de lagt et tau bort til oss! Den ignorante hvitvinsidioten ved siden av oss med skålanker hadde ikke engang satt motoren i revers for å bakke ut fra fjellet! Resultatet av dette med tre båter på siden var selvsagt at vi mistet dreggfestet også. Da var det bare å komme seg opp, kaste loss, og komme seg inn i lunere farvann. Når ungene kom til seg selv og lurte på hva som skjedde fikk de jo hele historien om snekka med skålanker, og det er noe som har brent seg fast! Bare noen nevner skålanker får guttungen et psykopatisk blikk som kan gjøre selv den mest barkede leiemorder skjelven i knea før han på sin egen spottende måte uttaler; skåål-anker :ghost:  

Det var ikke fritt for at det vakte litt latter når et vennepar skaffet seg en Viknes 770 med nettopp et :ghost:  skåål-anker :ghost:  i hekken :giggle: Uttrykket til kompisen min når guttungen fortalte om sin avsky for skålanker var ubetalelig :lol:

Lagt til:

Men hva lærte den ignorante hvitvinsmarinerte svensken med skålanker i hekken? Antagelig ingen ting. Konklusjonen var jo selvfølgelig bare: "I det her väderet är det ju ingenting som sitter" :rolleyes:

Redigert av Komodo (see edit history)
Komodo skrev 12 minutes ago:

Lagt til:

Men hva lærte den ignorante hvitvinsmarinerte svensken med skålanker i hekken? Antagelig ingen ting. Konklusjonen var jo selvfølgelig bare: "I det her väderet är det ju ingenting som sitter" :rolleyes:

Fornøyelig historie :giggle:

Lurer på hvor enkelt det er å bytte til et bedre anker på DC/skjærgårdsjeeper som leveres med skålanker. Utfordringen blir vel å få den til å passe inn i vinsjen/ankerrulla, eller hva det nå heter der ankeret sitter under badeplattformen.

Redigert av jotto (see edit history)

Hei 

Gløym alt om daudmann først som sist.

Det er meir styr når du skal ankra opp, og det er meir styr om du får det travelt med å koma deg av garde.

Det er sjølvsagt ein føremon at du kan dela opp vekta i halinga i to, men det er mykje betre å ha den aktuelle vekta i kjetting, enn i ein daumann. Då er det òg mindre risiko for skamfiling.

På dykkebåten min, PolarCirkel 15 på ca. 600 kg, brukar eg eit anker på 12,5 kg, 5-6 meter kjetting, og tau. Det er heilt overkommeleg å få opp for hand. Då er det ofte ankring på 10-12 meters djup.

Det er kanskje sprikande råd i denne tråden, men alle er vel samde i at skålankre ikkje er gode greier.

Ask 

Takk igjen for råd og gode historier. :smiley: Ser at Rocna eller Mantus anbefales mest.

1. Rustfri, syrefast, eller galvanisert? Må jo tenke litt på kostnader også.

2. Kan jeg montere Rocna eller Mantus på denne ankervinsjen? Det er visst en Engbo ankervinsj. Ev. med noe tilleggsutstyr? (Burde kanskje spurt om det først.:rolleyes:..)

På forhånd, takk.

84_1434494680.jpg

Nemoteck skrev 22 minutes ago:

2. Kan jeg montere Rocna eller Mantus på denne ankervinsjen? 

Anbefaler at du går for et Rocna, Mantus ankeret er nemlig veldig stygt :giggle:  (Se kona til REM sin kommentar på side 5 i denne tråden)  https://baatplassen.no/i/topic/116535-rocna-vs-brucekopi-anbefalinger/?page=5 

Hvis du går inn på hjemmesiden til Rocna finner du maler du kan printe ut og lime sammen for å sjekke om ankeret passer i rulla. 

Nemoteck skrev 1 time siden:

Takk igjen for råd og gode historier. :smiley: Ser at Rocna eller Mantus anbefales mest.

1. Rustfri, syrefast, eller galvanisert? Må jo tenke litt på kostnader også.

2. Kan jeg montere Rocna eller Mantus på denne ankervinsjen? Det er visst en Engbo ankervinsj. Ev. med noe tilleggsutstyr? (Burde kanskje spurt om det først.:rolleyes:..)

På forhånd, takk.

84_1434494680.jpg

Mye myter, og "mitt anker er best" når det kommer til diskusjon om ankere...

For ikke snakke om alle video "testene" der produsenter tester sine ankre mot andre..

Kjøp deg et Bruce anker på Biltema, du skal jo ikke på jordomseiling, og ligge på svai i orkan...

Bruce ankerne er de som brukes på riggene i Nordsjøen, holder de der, så holder de for deg..

Jeg har et 15 kg Bruce anker, med kjetting hele veien, ligger masse på anker, aldri noe problem...

Kjetting hele veien er ikke nødvendig, men noen meter med kjetting fra ankeret før tauet kommer er viktig..

Hei.

Flaks: Kjøpte et 20Kg Rocna på kampanje hos SeaTronic.

Uflaks: Bøylen krasjer med baugspydet.

Så nå fortsetter jeg med et 20Kg CQR i kjetting med vinsj som kaffe anker, og 20Kg Rocna med  3m kjetting og tau som overnattingsanker.

Hadde begge ut i en formasjon som dette i sommer.FIG2.JPG

Da vi skulle dra, vinsjet jeg stille og rolig opp CQR ankeret. Da jeg skulle begynne på Rocnaen, måtte fruen kjøre litt forover, så dro jeg inn, kjøre litt forover og dra inn, da vi var sånn ca rett over ankeret, kjente jeg at det løsnet. Som å dra det opp av sirup.  Ankret på gjørmebunn og det blåste ca 8-9 ms rett i baugen.

Båten er ca 13t og 36'.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...