Jump to content

Duoprop til utenbordsmotor

lurvetass

Recommended Posts

I siste nummer av BM var det en artikkel om "ny" teknologi på utenbordmotorfronten. Duoprop på nye Suzuki 350 HK.

Blir spennende å høre erfaringer etterhvert.

Har gått veien via snekke med aksel og lite ror, vanlig utenbords og nå innenbords med duoprop og må si at det er utrolig fint å kjøre i forhold til enkel propell.

Hilsen

Lurvetass

Duoprop er greit om du ikke har nok motorer, har du flere er det ingen fordel.

så om du bare skal ha 1stk 350 er dette absolutt noe å tenke på, men i dobbel installasjon taper du både fart og manøvrerings egenskaper motroterende gir deg (f.eks. gå sidelengs ved tilegging) 

Med to motorer og duoprop kan du med litt øvelse gå nærmest sidelengs. Både til styrbord og babord, ikke bare den vei propellen vil. Har du i tillegg baugpropell, trenger du bare båtlengden pluss en halvmeter stor luke for å legge deg longside. Tror ikke det hadde blitt levert så mye båt med dobbel duoprop installasjon om det var dårligere enn singelprop...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Duoprop er for treige båter kort fortalt. men har du en treig båt, kan du får mer fart med duoprop, og endel andre fordeler, så det har absolutt sitt bruksområde. 

Raske båter har stortsett alltid singel, også på 1 motors inboard. 

Raske = 45-50+ 

Forrige båten var dobbel singel inboard med 2x370hk diesel på bravo 1XR,  32 fot daycruiser, hadde nok fort tapt 5-6 knop på duoprop på den båten. 

Duoprop og optimalisering på raske båter er også myeee styr kontra singel. 

Edited by andersb (see edit history)

50+  representerer vel under 5% av dette Forumet....  så når vi skal generalisere så er det vel greit å det i bakhodet...

Duoprop klarer å overføre ca 20% mer kraft i planingsfasen på en "vanlig" skrog ala Viking 28.

Det gir mulighet til å velge propeller som gir høyere toppfart, MEN, som man ellers ikke ville klare å plane med.

Gir man bort 2 knop i toppfart så får man en installasjon hvor man "spretter" i plan og oppnår en god toppfart.

Liten grunn til å snakke ned duopropp på en båt av den typen den er beregnet til.

Å lansere duopropp som en sensasjon på utenbords blir vel litt underlig når Yamaha har holdt på med dette i 20 år ??

Edited by dieselfan (see edit history)

Ser poengene dine, jeg er stortsett vant til å ha såpass mye power at jeg må gi lite gass når jeg skal opp i plan for å spare drev  og båt ;) 
Tror dog det er endel andre her som også verdsetter egenskapene å forflytte seg avstander. 

Pleier alltid å sjekke hva største mulige er av maskiner når jeg har kjøpt båt er ;) 

Hovedkonkurenten til suzuki 350'en er faktisk yamaha sin 350hk v8 med enkeltprop, og tildels verado 350/400,  på 100% wot har yamaha marginal fordel på fart og forbruket er da tilnærmet identisk, men i midrange bruker suzukien 15% mindre fuel, f.eks. i cruisefart. Fler på thehullthruth har fått prøvd de mot hverandre, det er spesielt folk med eldre suzuki 300'er som har oppgradert da den i praksis gir mer fart, og mindre forbruk på cruise enn da tilsvarende gammel 300. Den sies å dra fra verado 350 på de fleste som er testet, de fleste som har testet er på tyngre båter. 

Er en egen tråd på thehullthruth med folk som har skiftet til de, der finner man båte singel og dobbelt installasjoner, suzuki er jo uten tvil kjent for veldig driftsikre motorer, vil faktisk si mere enn både merc og yamaha (5.3) Så folk er entusiastiske over den virker det som. 

Det går forøvrig rykter om fler som kommer med både 400 og 450 nå, til relativt moderate priser, verado 400'en koster jo relativt mye kontra 300 og 350. 

Axopar 37 med 2x suzuki kunne uten tvil vært spennende av båter vi har tilgjengelig her, da de stadig nekter å levere 400R på den, og yamaha v8 nok blir i tyngste laget. 

Får sikkert nesten to Suzukier for en 7     Blir spennende å se hva Volvo gjør med disse! skal de selge volum må den bli litt lettere og tilpasses Europeisk marked også!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg synes konseptet med duoprop er fantastisk selv om det kanskje ikke alltid gir toppsted på superraske båter (over 50 knop anser jeg som superraske båter). 

Min mor jobbet i Volvo Penta på 80-tallet da jeg var barn og jeg husker godt plakater her og der med duoprop og også en outboard fra Volvo Penta.

To stk D6 med duoprop gir en fantastisk retningstabilitet og manøvrerinsevne. Selv en motor med duoprop får samme egenskaper der du slipper å jete rattet frem og tilbake i lave hastigheter. 

Utfordringer med 1 motor og single-propell er i høye nok hastigheter at de trekker til høyre. Duoprop er dønn stabil i alle hastigheter. Bedre aks og bedre stabilitet og bedre effektivitet/forbruk. Og om båten er konstruert for cruising er det bare fordeler med duoprop. Racingbåter vil ha behov for andre egenskaper.

Suzuki 350 er en fantastisk spennende nyhet. Hadde Suzuki 300 og det er en flott motor, fin klang og sprek og fin. Likevel savnet jeg nok litt styrke på aksellerasjon. Men det kan kanskje duoprop hjelpe på. På en GT-båt som f eks Ibiza 760t eller lignende båter som kan kjøres langt i 35-45 knop og topper på 47-55 knop, men også skal kunne cruises i 6 knop og 23 knop, der er en slik motor 350 med duoprop sannsynligvis perfekt valg. Spennende å se om Yamaha lager duoprop til sin V8 350.

Vedrørende vekt på 250-400 outboards har det aldri gjort noe om de veier litt mer enn de letteste. Ibizaen min hadde nok godt av mer vekt bak med den lette 300hk, Otto Eng her inne har byttet fra 300 Yamaha til 350 Yamaha på 760T og opplevde bare positive sider ved det. Se egen tråd:

Lingefan