Jump to content

Hva regnes som bra akselerasjon på motorbåt?

Bcrazy

Recommended Posts

Har liten erfaring med hvor fort en båt med "normalt" vekt/effekt forhold akselerer.

Min nidelv 18 bruker ca 20 sekunder fra 0~30 knop. Da med litt for stor propell og ikke fungerende power trim, men trim flaps som virker.

er dette bra, dårlig, eller helt OK? 

Edited by Bcrazy (see edit history)

Dette er bra akselerasjon på motorbåt.

Vedr. din båt så synes jeg den hadde normal akselerasjon til den klassen. Jo raskere akselerasjon, jo mer trøkk på drevet. 

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Synes slike tråder er morsomme.

Hva som er raskt kommer jo helt an på båttypen. Raskeste båt jeg har hatt aksellerasjonsmessig var vel Stormway X-17 med 200hk sportjet. 0-40 knop på ca 7 sekunder tror jeg. Mulig raskere også. 0-30 på sikkert maks 4 sek. Raskeste vannscootere er nok mye raskere.

Windy 42 Grand Bora er oppgitt 0-30 knop på 7,7 sekunder med mine to D6-motorer. Raskere enn Khamsin med samme motorer faktisk. Trolig pga fullstendig fravær av planingsterskel og enormt moment. Synes det er veldig sprekt for såpass stor båt, men prøver likevel ofte å kjøre sakte opp i plan med god og varm motor for å spare på maskineriet og ikke minst drevene. Hadde en Marex 270 Estremo med D6350 som også var meget sprek, men faktisk ikke fullt så rask som Windyen. Ibiza 760T var nok en god del tregere fra 0-30 knop enn de to med D6 selv med sine 300hk Suzuki. Toppfart var den derimot råere. Ibiza 20 Touring med 150hk Suzuki er nok vel så kvikk og kanskje kvikkere opp i plan enn Ibiza 760T med 300hk, mem den er jo også mye lettere og mer "planevennlig" skrogmessig. 150hk på den virker svært godt motorisert.

Lingefan

Jeg tenker at akselerasjon er "nesten" like viktig som toppfart. Det er selvsagt uendelig mange variabler mellom himmel og helvete. Har man snekke eller seilbåt, så er man ikke akkurat home free. Da går det som det går okke som.

For planende båter er det derimot viktigere. 0-30 knop er ikke så veldig viktig i mitt hode. Men å komme forbi planingsterskelen derimot... Når jeg ønsker å gå fra stillestående til plan, pleier jeg å gi passe gass med trim helt inn. Når jeg kjenner at det bikker over til planefart, justerer jeg trim og gass. Handler ikke om å gjøre det kjappest mulig, men heller ikke om å drøye det lengst mulig. Jeg opplever vel denne seansen til å handle om motorkraft. Har man nok, trenger man ikke å trykke pedalen i bunn. Man gir litt gass, og båten skyter fart i stedet for å jobbe febrilsk for å komme over terskelen.

Det er nå en ting å komme opp i plan. En annen ting er når man må sakke ned fra plan - enten p.g.a. litt store bølger/dønninger, grov hekksjø eller uforutsette hindringer (typisk små og bleke teineblåser). Har man nok power og god "utveksling" via propell så er det en grei sak. Små justeringer på gasspaken. Har man for lite, ramler man fort ut av plan, og må begynne på nytt igjen. Befinner man seg i litt grov sjø, har man plutselig oppoverbakke i tillegg. Da er det veldig greit å ha nok power og riktig utveksling i forhold til skrog og kjøreforhold.

Edited by Solseng (see edit history)

Med båt som makser ut på 30 knop er det vel aldri noen akselerasjon å snakke om, hadde det vært det, hadde den gått raskere enn 30 knop ;) 

Både nå med outboard, og før med inboard hadde jeg såpass kraftig maskineri at jeg måtte passe på drev når jeg akselererte, vann gir mye grep og motstand, ref dragrace på vann. 

Sååå konklusjon for min del, akselerer det så hardt at man virkelig må holde seg fast, har man bra ;) 

Edited by andersb (see edit history)

I mer lettsindige faser i livet hadde sønnen min en gul "jævel" av en speedbåt med for stor motor. På bakgrunn av min erfaring som passasjer  vet jeg nøyaktig når jeg synes aksen er for stor...

Det er når jeg skled av setet og havnet baki ved påhenger'n. Og jo jeg var forberedt og trodde jeg holdt meg fast :-) Båten steilet som en gal hingst men flatet pent ut.Helt forkastelig men sykt stimulerende. For ordens skyld: Dette skjedde i åpent farvann uten andre farkoster i nærheten.

Edited by Stella Polaris
skrivefeil (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar