Bcrazy Startet 3.August.2017 Link til dette innlegget Startet 3.August.2017 (redigert) Har liten erfaring med hvor fort en båt med "normalt" vekt/effekt forhold akselerer. Min nidelv 18 bruker ca 20 sekunder fra 0~30 knop. Da med litt for stor propell og ikke fungerende power trim, men trim flaps som virker. er dette bra, dårlig, eller helt OK? Redigert 3.August.2017 av Bcrazy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Det må da være himla bra! Hulda bruker flere minutter fra null- til syv knop :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Jeg hadde en Williams turbo jet. 9 fot, 100hk turbo/intercooler. 0-20 knop på under 3 sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Med mindre du ser ut som Clarkson nedenfor, så er det ikke godt nok. Monter større motor snarest. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 20 sekunder til 30 knop? Pleier å være framme til målet eg da.... Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Jeg bruker 20 sekunder før jeg ser at båten beveger seg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Dette er bra akselerasjon på motorbåt. Vedr. din båt så synes jeg den hadde normal akselerasjon til den klassen. Jo raskere akselerasjon, jo mer trøkk på drevet. Redigert 3.August.2017 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Joltus Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 I tillegg lever ikke motor eller utstyr rundt særlig lenge om akselerasjon stort sett er det man øsnker å gjør med båten.... Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Synes slike tråder er morsomme. Hva som er raskt kommer jo helt an på båttypen. Raskeste båt jeg har hatt aksellerasjonsmessig var vel Stormway X-17 med 200hk sportjet. 0-40 knop på ca 7 sekunder tror jeg. Mulig raskere også. 0-30 på sikkert maks 4 sek. Raskeste vannscootere er nok mye raskere. Windy 42 Grand Bora er oppgitt 0-30 knop på 7,7 sekunder med mine to D6-motorer. Raskere enn Khamsin med samme motorer faktisk. Trolig pga fullstendig fravær av planingsterskel og enormt moment. Synes det er veldig sprekt for såpass stor båt, men prøver likevel ofte å kjøre sakte opp i plan med god og varm motor for å spare på maskineriet og ikke minst drevene. Hadde en Marex 270 Estremo med D6350 som også var meget sprek, men faktisk ikke fullt så rask som Windyen. Ibiza 760T var nok en god del tregere fra 0-30 knop enn de to med D6 selv med sine 300hk Suzuki. Toppfart var den derimot råere. Ibiza 20 Touring med 150hk Suzuki er nok vel så kvikk og kanskje kvikkere opp i plan enn Ibiza 760T med 300hk, mem den er jo også mye lettere og mer "planevennlig" skrogmessig. 150hk på den virker svært godt motorisert. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Solseng Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Jeg tenker at akselerasjon er "nesten" like viktig som toppfart. Det er selvsagt uendelig mange variabler mellom himmel og helvete. Har man snekke eller seilbåt, så er man ikke akkurat home free. Da går det som det går okke som. For planende båter er det derimot viktigere. 0-30 knop er ikke så veldig viktig i mitt hode. Men å komme forbi planingsterskelen derimot... Når jeg ønsker å gå fra stillestående til plan, pleier jeg å gi passe gass med trim helt inn. Når jeg kjenner at det bikker over til planefart, justerer jeg trim og gass. Handler ikke om å gjøre det kjappest mulig, men heller ikke om å drøye det lengst mulig. Jeg opplever vel denne seansen til å handle om motorkraft. Har man nok, trenger man ikke å trykke pedalen i bunn. Man gir litt gass, og båten skyter fart i stedet for å jobbe febrilsk for å komme over terskelen. Det er nå en ting å komme opp i plan. En annen ting er når man må sakke ned fra plan - enten p.g.a. litt store bølger/dønninger, grov hekksjø eller uforutsette hindringer (typisk små og bleke teineblåser). Har man nok power og god "utveksling" via propell så er det en grei sak. Små justeringer på gasspaken. Har man for lite, ramler man fort ut av plan, og må begynne på nytt igjen. Befinner man seg i litt grov sjø, har man plutselig oppoverbakke i tillegg. Da er det veldig greit å ha nok power og riktig utveksling i forhold til skrog og kjøreforhold. Redigert 3.August.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 (redigert) Med båt som makser ut på 30 knop er det vel aldri noen akselerasjon å snakke om, hadde det vært det, hadde den gått raskere enn 30 knop ;) Både nå med outboard, og før med inboard hadde jeg såpass kraftig maskineri at jeg måtte passe på drev når jeg akselererte, vann gir mye grep og motstand, ref dragrace på vann. Sååå konklusjon for min del, akselerer det så hardt at man virkelig må holde seg fast, har man bra ;) Redigert 3.August.2017 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 (redigert) I mer lettsindige faser i livet hadde sønnen min en gul "jævel" av en speedbåt med for stor motor. På bakgrunn av min erfaring som passasjer vet jeg nøyaktig når jeg synes aksen er for stor... Det er når jeg skled av setet og havnet baki ved påhenger'n. Og jo jeg var forberedt og trodde jeg holdt meg fast :-) Båten steilet som en gal hingst men flatet pent ut.Helt forkastelig men sykt stimulerende. For ordens skyld: Dette skjedde i åpent farvann uten andre farkoster i nærheten. Redigert 4.August.2017 av Stella Polaris skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
Sequoia Svart 4.August.2017 Link til dette innlegget Svart 4.August.2017 36,9 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.