Jump to content

Smøring propellaksel/hylse


kapptein

Recommended Posts

Det sitter en stor smørekopp på propellakslingen, litt foran propellhylsa. Lurer litt på om denne kun er til smøring av akslingen, eller om den (ogå?) er til hylsa. Det er meget sjelden den kan dreies litt. Sjekket innholdet i dag, og oppdaget at fettet har div farger, fra gult over beige til rødbrunt.

Bør innholdet skiftes ut, etv med hva?

Det er nok minst 15 år siden noen har rørt ved dette.... og båten er 90 år.

Det er kun 3. sesong jeg er fører på denne båten, og har nøyd meg med å dreie litt på koppen når det er mulig.

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Kapptein,

 

Sitter smørekoppen på propellAKSLINGEN, slik at den følger med akslingen rundt?

 

Da vil det vanligvis være en smørekopp for trekkstangen, men har du vridbare vinger? Hvis du ikke har vridbare vinger så har du heller ikke trekkstang som behøver å smøres - kan det være noe etterladenskap fra tidligere tider?????

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at fettet har forskjellige farger er sikkert at det har harsknet. Pirk det ut og fyll i nytt. Fettkanalen fra koppen ender i et hvitmetallager (babbit på nynorsk). Dette lageret trenger en skvett fett nå og da. Jeg ser av kommunikasjon fra tidligere innlegg rundt dette temaet at en del har den utmerkede prosedyre å dreie en omdreining på koppen når de parkerer båten. 15 år mellom hver gang man dreier på koppen er litt i overkant.

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at fettet har forskjellige farger er sikkert at det har harsknet.

 

......når de parkerer båten. ......

Jeg er ikke så sikker på at det er fettet som har harsknet, det kan like gjerne være forskjellige leverandører. Esso hadde f.eks en forkjærlighet for rødaktige farger på tilsvarende fettyper som Shell lot gå i gule farger. Men etter så mange år kan man nok med fordel gjøre rent og spandere nytt fett uansett - det skulle ikke bli de helt store omkostningene med det forbruket som antydes :wink::wink:

 

Men at du Hulda "parkerer båten" - det var vel skrevet for å sparke litt liv i enkelte av oss nå på morgenkvisten ? :wink: ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd. Skifter til nytt fett uansett, rengner med at smørekoppen er til propellaksel-lageret før hylsa.

Men har fått noe nytt å undres over i samme kategori:

Har vært på en 12-timers tur i dag og gjort mange observasjoner, bl.a.:

Når jeg setter gearet i FRI, fortsetter propellakslingen jo å dreie i minst et halvt minutt (går lett rundt). På ett bestemt punkt høres en tydelig bankelyd. Trodde egentlig det var akslingen/propellen det var noe galt med (siden lyden også er tydelig i rommet mellom maskinen og propellen).

Men når jeg dreier akselen rundt (for hånd) der den kommer ut av gearboksen, er det en merkbar "slark" på ett bestemt punkt.

Kan forklares slik: akslingen som kommer fra gearboksen er tight (ingen slark noen vei) når man dreier den for hånd fra et tenkt nullpunkt ("kl 12") og nesten hele veien rundt, men når den kommer til "fem på tolv" er det tydelig slark fram (og tilbake) til "kl 12".

Er dette kilden til bankelyden, og hva bør jeg forta meg?

Hydraulisk gearboks, og oljetrykk er OK.

Link to post
Share on other sites

Du bør i alle fall bytte lager og tettning. Akslingen ut av gearet/ lager-setet bør inspiseres. Vanskelig å si hva mer som kan være galt. Du bør få noen med kjennskap til gearet til å titte på det. Eventuelt skaffe tegninger av gearet, sette deg inn i det selv for så¨å demontere det hele

Veit du hva slags gear - motor det er?

Vet du hva? Når det nappær ska du dra

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...