chrisrik Startet 3.August.2017 Del på Facebook Startet 3.August.2017 Hei, leker litt med tanken på å utvide tanken... :) Kan være langt mellom fyllestasjonene her i nord, og på lengre turer krever det litt planlegging. Idag har jeg en rekkevidde på 150 nautiske. Med tilstrekkelig sikkerhetsmargin. Har begynt å utelukkende måle forbrukt drivstoff elektronisk vha motor og kartplotter, som er nøyaktig ned til desiliteren (minst) - det i seg selv har økt rekkevidden med endel nautiske mil fra tidligere med en traurig ohm-instrument. Men, neste steg er å lettere frakte mer bensin ombord. Og istendefor å fylle opp med et utall bensinkanner som man skal balansere og fylle på ombord går tankene tilbake til Forsvarets kjøretøy med en enkel vendebryter mellom tank1 og tank2. Racorfilteret har totalt 4 "nipler" hvorav to har piler inn, og to har piler ut. Innbiller meg at dette kan brukes - men hvordan unngå å suge luft når to tanker skal forsyne 1 motor? Er det så enkelt som å kople på tank nr 2 på nippel 2 inn på racorfilteret. Og sette på en kuleventil på hver tank? Kanskje ei pumpeblære også. Og så følge med manuelt ift forbrukt antall liter på tankene. Når en tank nærmer seg tom - stoppe motor. Stenge ventilen, åpne ventil på tank nr 2. og så fortsette der? Eller kan man åpne ventil nr 2 og så stenge ventil nr 1 - mens motor går? Noen formening utti der? Eller bedre, noen som har koblet i hop noe i denne turen? Motor er Etec, uten at dette nødvendigvis har så stor betydning. Bensinpåhenger :) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.August.2017 Del på Facebook Svart 3.August.2017 Høres ut som du har fornuftige tanker om dette. Utan at eg kjenner ditt filter så.er det antagelig riktig at du kan koble tank 2 til nippel 2. Alternativt kan du ha T-kobling og samle tankane først og så inn på nippelen som er i bruk. Kuleventil på begge ja. Når du bytter filter så luftar du begge sløyfer slik at du kan bytte tank utan å stoppe motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.