Jump to content

Båtbrann ved Mågerø-bildeserie


Whistler

Recommended Posts

Da vi kom hjem fra båtturen i dag ble vi møtt av dette.

 

Båtbrann ved Mågerø

 

Fra røykutvikling til overtenning tok det ca 10 min. Fører og passasjer ble reddet over i en Fairline Squadron, og ble bragt til land på nabobrygga. De ble tatt hånd om av ambulansepersonell og kjørt avgårde.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er noen av mine bilder fra hendelsen. (matrosen ble satt til å ringe Tjøme radio mens jeg tok bilder)

 

Kraftig motorrusing og røykutvikling som ikke ga seg førte til at jeg ble oppmerksom på det som foregikk ute på fjorden.

 

Båten det ryker av er en 40 fots Fairline. Båten til høyre i bildet er den som kommer til unnsetning og tar med seg fører og passasjer fra den brennende båten.

Bilde

 

Her er unnsetningsbåten på kloss hold.

Bilde

 

De to som befant seg ombord er i sikkerhet.

Bilde

 

Et par minutter senere slår flammene opp fra havaristen.

Bilde

 

Røyken blir svartere.

Bilde

 

Og danner en solid søyle. Dette bildet er tatt 6 minutt etter det første.

Bilde

 

Hele overbygget er i flammer. Dette er 12 min etter det første bildet. En båt med sprøyte kommer til og starter slukkingen. Kapasiteten på pumpa ser ikke veldig bra ut.

Bilde

 

Etterhvert ser det ut til at ilden kommer under kontroll. Flere båter med slokkeutstyr er kommet til.

Bilde

 

Mannskapet fra havaristen er her på tur til land.

Bilde

 

Det siste bildet er tatt 30 min etter det første.

 

Ære være redningsmannen.

Link to post
Share on other sites

De to personene som befant seg ombord var tilsynelatende uskadde og gikk inn i ambulansen for egen maskin.

 

Dette var forøvrig ikke den eneste båtbrannen på Tjøme i går. Tidligere på dagen brant en 17 foter ved Vestre Bustein, etter at det ble tent et stearinlys i båten. Denne brannen førte til personskade med forbrenninger.

Link to post
Share on other sites

Dette var jo så og si samme båt som brant under Tall Ship Race i Stavanager i fjor. Ser ut til og ha startet på samme måte.

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke mer likhet en at det er en Fairline...

 

Båten som brant her var en Fairline Forty (40) fra tidlig åtttitall, mens den som brant i fjor under Tall Ships Race var en Fairline Corsica 35/37 fra 90 tallet.

 

Skumle greier dette med brann i glassfiberbåter...

For rundt ti, tolv år siden assisterte jeg en Princess 414 som brant opp utenfor middagsbukta i Oslofjorden. Kom kjørende bak de og så at det veltet tykk, svart røyk ut av cockpit. Karene satt på flyen og kjørte mot vinden og hadde ikke fått med seg at det brant før jeg kom opp på siden av de...

Fikk de tre noe påseglede :drink: karene etter endel overtaling over i vår båt. De stod på baugen mens flammene slikket ut av cockpit og mente dette ikke var noe problem.... :confused: Vi festete et laaangt tau i båten (propanbeholdere) for å forhindre den i å drive på land på Ostøya så brannbåten kunne komme til. Brannbåten kom på 20 min, men greide ikke å slukke flammene. Etterhvert brant det hull i skrogsidene ved motorrummet og båten gikk ned...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Båten som brant her var en Fairline Forty (40) fra tidlig åtttitall, mens den som brant i fjor under Tall Ships Race var en Fairline Corsica 35/37 fra 90 tallet.

Er su sikker på at det var en Corsica? Noe sier meg at det var en nyere Phantom 37, eiet av samme mann som tidligere hadde befalet om bord på Hangarskibet. Hvis ikke, så var det to stk vakre Fairline som ble flammenes rov i Stavanger-området i fjor. Og nå er jeg straks på vei ned dit ... grøss og gru.

 

Men, i alle fall, denne gangen gikk det bra med de som var om bord. Legg merke til redningsaksjonen: Kjapt på plass, andre holdt seg unna og var ikke i veien, effektiv redning. Båten kan gjenanskaffes, det er verre med liv ... vi får ha denne saken i bakhodet i sommer, det er om å gjøre å være på vakt både på egen skute og i forhold til andre.

 

Kan du hjelpe? Har du VHF? Husker du nødkallingsprosedyren? Kanskje på tide med en kjapp repetisjon? Setter meg til med pensumheftet selv i kveld.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Legg merke til redningsaksjonen:  Kjapt på plass, andre holdt seg unna og var ikke i veien, effektiv redning.  Båten kan gjenanskaffes, det er verre med liv ... vi får ha denne saken i bakhodet i sommer, det er om å gjøre å være på vakt både på egen skute og i forhold til andre.

 

Kan du hjelpe?  Har du VHF? Husker du nødkallingsprosedyren?  Kanskje på tide med en kjapp repetisjon?  Setter meg til med pensumheftet selv i kveld.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel talt Skipper_Worse!

Brann i båten er skrekk nr. 1, har nettopp bestilt automatisk slokkeanlegg til maskinrommet (som også kan startes manuelt fra styrehuset). Dyrt (siden rommet er nesten 10m3) men verdt hver krone.

Minst like viktig er de prosedyrene du påpeker!

Redigert av kapptein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er su sikker på at det var en Corsica?  Noe sier meg at det var en nyere Phantom 37

Nei... Helt sikker er jeg ikke. Har bare sett bildene av båten i brann, og da var allerede en god del av overbygget godt omsluket av flammer.

 

God tur sørover med hangarskibet!

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...