Whistler Startet 7.Juli.2005 Del på Facebook Startet 7.Juli.2005 (redigert) Da vi kom hjem fra båtturen i dag ble vi møtt av dette. Båtbrann ved Mågerø Fra røykutvikling til overtenning tok det ca 10 min. Fører og passasjer ble reddet over i en Fairline Squadron, og ble bragt til land på nabobrygga. De ble tatt hånd om av ambulansepersonell og kjørt avgårde. Redigert 7.Juli.2005 av Whistler (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 7.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2005 Her er noen av mine bilder fra hendelsen. (matrosen ble satt til å ringe Tjøme radio mens jeg tok bilder) Kraftig motorrusing og røykutvikling som ikke ga seg førte til at jeg ble oppmerksom på det som foregikk ute på fjorden. Båten det ryker av er en 40 fots Fairline. Båten til høyre i bildet er den som kommer til unnsetning og tar med seg fører og passasjer fra den brennende båten. Her er unnsetningsbåten på kloss hold. De to som befant seg ombord er i sikkerhet. Et par minutter senere slår flammene opp fra havaristen. Røyken blir svartere. Og danner en solid søyle. Dette bildet er tatt 6 minutt etter det første. Hele overbygget er i flammer. Dette er 12 min etter det første bildet. En båt med sprøyte kommer til og starter slukkingen. Kapasiteten på pumpa ser ikke veldig bra ut. Etterhvert ser det ut til at ilden kommer under kontroll. Flere båter med slokkeutstyr er kommet til. Mannskapet fra havaristen er her på tur til land. Det siste bildet er tatt 30 min etter det første. Ære være redningsmannen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Bastard Svart 7.Juli.2005 Del på Facebook Svart 7.Juli.2005 Godt dette gikk bra! Og at folk reagerer når dem ser noe Lurer på hva årsaken kan være, men det kommer vel i avisen kanskje! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 Trist syn!!! Oppfordrer til sjekk av utstyr ombord, slik at dette ikke hender MEG! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Blue_Dragon Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 Dette var jo så og si samme båt som brant under Tall Ship Race i Stavanager i fjor. Ser ut til og ha startet på samme måte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Atco Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 Trist syn, men godt ingen (tilsynelatende) ble skadd. Takk for at du delte bildene dine med oss Whistler. Sitér dette innlegget Ord for dagen: Spis en rå Fjesing til frokost.....så skjer det i alle fall ikke noe verre DEN dagen.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Whistler Svart 8.Juli.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 De to personene som befant seg ombord var tilsynelatende uskadde og gikk inn i ambulansen for egen maskin. Dette var forøvrig ikke den eneste båtbrannen på Tjøme i går. Tidligere på dagen brant en 17 foter ved Vestre Bustein, etter at det ble tent et stearinlys i båten. Denne brannen førte til personskade med forbrenninger. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 (redigert) Dette var jo så og si samme båt som brant under Tall Ship Race i Stavanager i fjor. Ser ut til og ha startet på samme måte. <{POST_SNAPBACK}> Ikke mer likhet en at det er en Fairline... Båten som brant her var en Fairline Forty (40) fra tidlig åtttitall, mens den som brant i fjor under Tall Ships Race var en Fairline Corsica 35/37 fra 90 tallet. Skumle greier dette med brann i glassfiberbåter... For rundt ti, tolv år siden assisterte jeg en Princess 414 som brant opp utenfor middagsbukta i Oslofjorden. Kom kjørende bak de og så at det veltet tykk, svart røyk ut av cockpit. Karene satt på flyen og kjørte mot vinden og hadde ikke fått med seg at det brant før jeg kom opp på siden av de... Fikk de tre noe påseglede karene etter endel overtaling over i vår båt. De stod på baugen mens flammene slikket ut av cockpit og mente dette ikke var noe problem.... Vi festete et laaangt tau i båten (propanbeholdere) for å forhindre den i å drive på land på Ostøya så brannbåten kunne komme til. Brannbåten kom på 20 min, men greide ikke å slukke flammene. Etterhvert brant det hull i skrogsidene ved motorrummet og båten gikk ned... Redigert 8.Juli.2005 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ketil M Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 Rett og slett et skrekk scenario. Uansett! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Skipper Worse Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 Båten som brant her var en Fairline Forty (40) fra tidlig åtttitall, mens den som brant i fjor under Tall Ships Race var en Fairline Corsica 35/37 fra 90 tallet. Er su sikker på at det var en Corsica? Noe sier meg at det var en nyere Phantom 37, eiet av samme mann som tidligere hadde befalet om bord på Hangarskibet. Hvis ikke, så var det to stk vakre Fairline som ble flammenes rov i Stavanger-området i fjor. Og nå er jeg straks på vei ned dit ... grøss og gru. Men, i alle fall, denne gangen gikk det bra med de som var om bord. Legg merke til redningsaksjonen: Kjapt på plass, andre holdt seg unna og var ikke i veien, effektiv redning. Båten kan gjenanskaffes, det er verre med liv ... vi får ha denne saken i bakhodet i sommer, det er om å gjøre å være på vakt både på egen skute og i forhold til andre. Kan du hjelpe? Har du VHF? Husker du nødkallingsprosedyren? Kanskje på tide med en kjapp repetisjon? Setter meg til med pensumheftet selv i kveld. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post Share on other sites More sharing options...
kapptein Svart 8.Juli.2005 Del på Facebook Svart 8.Juli.2005 (redigert) Legg merke til redningsaksjonen: Kjapt på plass, andre holdt seg unna og var ikke i veien, effektiv redning. Båten kan gjenanskaffes, det er verre med liv ... vi får ha denne saken i bakhodet i sommer, det er om å gjøre å være på vakt både på egen skute og i forhold til andre. Kan du hjelpe? Har du VHF? Husker du nødkallingsprosedyren? Kanskje på tide med en kjapp repetisjon? Setter meg til med pensumheftet selv i kveld. <{POST_SNAPBACK}> Vel talt Skipper_Worse! Brann i båten er skrekk nr. 1, har nettopp bestilt automatisk slokkeanlegg til maskinrommet (som også kan startes manuelt fra styrehuset). Dyrt (siden rommet er nesten 10m3) men verdt hver krone. Minst like viktig er de prosedyrene du påpeker! Redigert 8.Juli.2005 av kapptein (see edit history) Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 9.Juli.2005 Del på Facebook Svart 9.Juli.2005 Er su sikker på at det var en Corsica? Noe sier meg at det var en nyere Phantom 37 Nei... Helt sikker er jeg ikke. Har bare sett bildene av båten i brann, og da var allerede en god del av overbygget godt omsluket av flammer. God tur sørover med hangarskibet! Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.