Innflytter Startet 4.August.2017 Del på Facebook Startet 4.August.2017 Min kone og jeg ønsker å gå til anskaffelse av vår første båt. Vi legger ikke skjul på at vi kan absolutt ingenting om verken båt eller båtliv, så vi trenger all hjelp vi kan få og tar imot alle tips med åpne armer. Av den grunn har vi også tatt kontakt med en profesjonell som kan bistår med prekjøpsvurderinger for at vi forhåpentligvis unngår å "kjøpe katta i sekken". Han har fortalt oss at en tommelfingerregel er å se etter båter som er konstruert for Skandinaviske forhold og fortrinnsvis bygget i Skandinavia. Vi ser for oss at båten hovedsakelig vil bli benyttet til dagsturer i indre Oslofjord (eller kortere overnattingsturer). Det vil nok for det meste bli oss to i båten, da vi foreløpig ikke har barn. I tillegg blir det nok en fisketur i ny og ne med svigerfar, og vi vil invitere med søsken og deres familier (4 på hver side, barn i alderen 5-12 år, så vi kan ikke regne med å ha med begge familier samtidig). Til dette formålet anser vi det som fornuftig å ha en liten cabin folk kan skifte i, kanskje også toalett Utseendemessig liker vi godt Yamarin 65 DC (eller 68 DC for toalett). De ser ut til å ha fine utplasser og er godt innredet. Vi har også sett på Yamarin 76 DC, og den er kjempeflott, men ser rett og slett for stor ut til å være vårt første kjøp. Vi ønsker å bruke minst mulig ;), men regner med at vi må bruke rundt 3-400 000 (maks 500 000). Over til spørsmålene; Er det noen andre modeller vi bør vurdere? Er det noe vi bør være spesielt observante på når de kommer til disse to modellene? Er det noen kjente styrker og svakheter? Er det noe tilleggsutstyr folk setter ekstra stor pris på og ikke ville ha klart seg uten? Jeg ser for meg at kartplotter og ekkolodd er et must som nybegynner. Er det noen av annonsene som ligger ute på finn nå som dere vill ha slått til på? Er det erfaringsmessig greit med et lite toalett med barn på tur? Eller klarer man seg uten? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Spennende tid med første båtkjøp! Ser ut som dere har fått gode råd og tips allerede med de skandinaviske merkene. Vil også nevne Skibsplast 665 DC som i tillegg til køye og toalett også har vask inne, samt en OK høyde inne i kabinen. Og ser flotte ut! Vi har toalett i båten - men har brukt det veldig lite. Hos oss er det som oftes naturens toalett som gjelder, eller tilrettelagte toaletter i uthavnene der vi ferdes. Ellers, daycruisere egner seg lite til fisking.. Så ta heller svigerfar med på grilltur Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Med det budsjettet kan du velge mellom mye bra. Etter lang tids kikking endte jeg opp med en Yamarin 68DC med 150Hk. Kjøpte den i november 2016, og har kjørt den t/r Oslo Lillesand i sommer. Har 13 overnattinger i båten, og kjørt 70-80 timer, så begynner å bli kjent med denne. Jeg vurderte også Yamarin 65DC, men ville ha litt mere plass. Vi har brukt båten litt utover det den er laget for, så skulle gjerne hatt litt mere plass for de gangen vi er 4stk. Men utover det er dette en super båt, kvalitet og gode løsninger. Godt med uteplass. Vi kjøpte en 2009 modell, og det har vært plug and play fra start, ingen problemer. Må bytte ut forbruksbatteriet, men sånne småting må man regne med. Yamarin lager topp båter. Ekkolodd klarer du deg uten, plotter bør du ha, men det står i alle disse båtene. Toalett er et must mener jeg. Vi har to barn på 7 og 10. Ikke bare toalett, men ordentlig toalett med septik. Det lå en del 68DC ute tidligere i sommer, men mange er nok solgt. De med 150hk går litt tregere, da mange vil ha større motor. Var litt bekymret selv for 150hk på denne, men det fungerer helt utmerket, men mindre du er veldig opptatt av høy fart.. Sitér dette innlegget Link to post
Innflytter Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Kenneth82 skrev 18 minutes ago: Vil også nevne Skibsplast 665 DC som i tillegg til køye og toalett også har vask inne, samt en OK høyde inne i kabinen. Og ser flotte ut! Godt tips! Likte utseende og løsningene på denne også. Har faktisk ikke sett på denne. Ser at jeg jeg må til Fredrikstad for å se på denne også (som Yamarin). Den eneste forhandleren i Oslo-Lillestrømområdet har ikke et ord om Skipsplast på sine nettsider. Kenneth82 skrev 18 minutes ago: Ellers, daycruisere egner seg lite til fisking.. Så ta heller svigerfar med på grilltur Egner seg lite? Eller umulig? Er glad i å fiske, så håpe det i hvert fall er mulig. ;) Sitér dette innlegget Link to post
Innflytter Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 R.O skrev 25 minutes ago: Jeg vurderte også Yamarin 65DC, men ville ha litt mere plass. (...) Hva er du har på 68 DC som du tror du ville ha savnet på 65 DC? Hvordan merker du den større plassen best? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 68 har en mere plass i cockpit, og med en liten bysse seksjon med kjøleskap. ikke alle som vil ha bysse i en liten DC, men for oss er det viktig. Det er også litt mere plass nede, ikke veldig mye. Men da har de fått inn en ordentlig toalett. NB! Toalettene er plassert slik at den ikke et tilgjengelig når sengen er redd opp, det er litt dumt, men det er det nesten ingen DC i denne størrelsen som har klart å løse, Askeladden 65 og Finnmaster T7 har løst dette, men da må du øke budsjettet ditt vesentlig. Du kan fint fiske fra en DC, men det spørs jo litt hva man legger i fisking og fisketur. Skal du dra opp ti-talls kilo med makrell og sløye dette om bord så er ikke teak dørk og puter ideelt. Men det finner du en løsning på. Har selv dratt opp makrell og torsk fra min båt, men da i mindre mengder, og sløyet på land.. Dersom dere stort sett er to stk så er nok 65 DC også et godt valg, vurderte lenge denne. Det er stoooor forskjell på to og fire personer om bord.. Sitér dette innlegget Link to post
Innflytter Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 R.O skrev 32 minutes ago: 68 har en mere plass i cockpit, og med en liten bysse seksjon med kjøleskap. ikke alle som vil ha bysse i en liten DC, men for oss er det viktig. Det er også litt mere plass nede, ikke veldig mye. Men da har de fått inn en ordentlig toalett. NB! Toalettene er plassert slik at den ikke et tilgjengelig når sengen er redd opp, det er litt dumt, men det er det nesten ingen DC i denne størrelsen som har klart å løse, Askeladden 65 og Finnmaster T7 har løst dette, men da må du øke budsjettet ditt vesentlig. Du kan fint fiske fra en DC, men det spørs jo litt hva man legger i fisking og fisketur. Skal du dra opp ti-talls kilo med makrell og sløye dette om bord så er ikke teak dørk og puter ideelt. Men det finner du en løsning på. Har selv dratt opp makrell og torsk fra min båt, men da i mindre mengder, og sløyet på land.. Dersom dere stort sett er to stk så er nok 65 DC også et godt valg, vurderte lenge denne. Det er stoooor forskjell på to og fire personer om bord.. Tror nesten vi bare for leve med det, for i prisklassen til Askeladden C65 og Finnmaster T7 kunne vi like godt ha kjøpt en større båt. Finnmaster T7 har dog den flotteste cabinen jeg har sett. Veldig kult rent estetisk med enveisvinduene. Tror dog jeg liker uteplassen på Yamarin (hel U) bedre enn Askeladden og Finnmaster. Hvilken forhandler/verksted benytter du i Oslorområdet for din Yamarin? Fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Innflytter Svart 4.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2017 Er det noen av dere som klarer å forklare prisforskjellen på disse to annonsene? Samme år, samme HK? Den første motoren har gått 53 timer mer? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101423766 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100861646 Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Ene er nok mer ivrig å selge, av utstyr ser det bare ut som den andre har stereo? vet ikke om begge har det og han ene nevner bare. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Innflytter skrev for 5 timer siden: Hvilken forhandler/verksted benytter du i Oslorområdet for din Yamarin? Fornøyd? Kjøpte båten brukt i år, da var alle servicer utført, så har ingen erfaring med noe verksted enda.. Innflytter skrev for 4 timer siden: Er det noen av dere som klarer å forklare prisforskjellen på disse to annonsene? Samme år, samme HK? Den første motoren har gått 53 timer mer? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101423766 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100861646 Den ene ser ut som et godt kjøp, ser ikke sterio på bilde, men det forklarer uansett ikke prisforskjellen. Ser at selger skriver "selges as is" - det er vanlig for brukte båter, men hvorfor presiseres dette i annonsen..? Båt og motor skal fortsatt ha garanti, sjekk historikk og snakk med marina som har hatt service og ev opplag.. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Jeg hadde helt klart valgt en Windy 7500 eller 7800 til slik bruk. Svært gode skrog og utrolig lekre og pene i vannet. Gode innredningsløsninger også. I tillegg taper de seg nok svært lite i verdi. Her får du kjøpt en helt nyrenovert en med ny motor for under 400.000kr: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101264179 Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
glalaks Svart 4.August.2017 Del på Facebook Svart 4.August.2017 Jeg har skibsplast 655 som også vil passe dere. Den er litt mere rettet på overnatting en de du har nevnt, men litt mindre sportslig. Ellers en flott våt, med do som også kan brukes når noen sover;) vi bruker ikke doen så ofte, men når barna må på do så er den veldig kjekk. Barn må ofte plutselig på do..;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Sørlandet2 Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Spennende å være i fasen med å kjøpe båt. Så noen tanker fra meg :-) . Yamarin 65DC virker å være et flott valg. Jeg anbefaler å kjøpe 2-5 år båt. Det har tatt et verdifall, men er godt som nytt(enten den har gått 50 timer eller 250 timer). Det vil også være kurant å selge om 3-5 år, når du mest sannsynlig ønsker noe annet. Mitt inntrykk er at de fleste ønsker en båt som er topp til ALT. Mitt råd er å lage en prioritering på hva som er viktig for dere (ja få med kona på det). Å prøve å få en som funker bra på det som er viktig, og akseptere at den er mindre bra på annet. Om det er viktig med toalett, ja det må du spørre koma om. Jeg hadde før en 18 fot DC. Ingen vann, toalett, kokemuligheter eller kjøleskap. Det var egentlig helt topp. Tok med opp til fem. Dro på fine dagsturer. Fylte kjøle-bagen hjemme. Tok med salat, eller grillmat. Ankra opp, og bada og spiste på land. Toalett besøk foregikk på offentlige utedoen. Eller bak en busk. Når høsten kom, så opp på en henger, spyle reint, oljeskift, pakke bort, så klar til bruk neste år. Har nå en Uttern D77. Med "alle fasiliteter" om bord. Så nå blir det ofte at vi bader, spiser og tilbringer dagen ombord. Da er det supert å ha toalett om bord. Den er også super til overnatting. Senga er ferdig oppreid. Klar til bruk. Jeg setter å pris på den "nye" L-sofa løsningen som du finner på denne og Flipper, Askeladden og andre. Skjønner du liker den mer klassiske U-sofa. Når du har med hele familien, og du trenger å komme raskt bak for å hive anker, eller når solsenga er fremme, så skjønner du hva jeg mener. Men denne båten krever å mer vedlikehold, mye glede, og en del styr. Jeg har aldri skjønt poenger i å ha toalett under ei sova/sengepute. Hvordan dette funker kl 0530 kan du jo bare fundere på. Hadde en kamerat med portapotti. Enkelt. Og hvis en er to på overnatting, så kan denne settes ut under kalesjen, for nødbruk. Samt at den funker helt OK for damer og barn på dagstur. Det er også enkelt, spesielt i forhold til servise og vedlikehold. Hva som er rett for dere, er vel bare dere som kan finne ut av. Men mitt tips er kjøp nyest mulig, og en "enkel" DC funker helt topp. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 En ting til. Når jeg skal fiske så setter jeg ei bøtte i motorbrønnen. Sitter enten på hekken, med ei havfiskestang, eller dorger. Pilk, gjerne med oppheng på. På D77 er det romslig badeplattform, så det funker fint. På den kan seteryggen legges ned, så det blir en super plass å sitte å fiske. Prøver å begrense blodsøl i bøtta, men det er å dusj på bade-plattformen, så lett å spyle reint. Sitér dette innlegget Link to post
Innflytter Svart 7.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2017 Takk for gode innspill. Sørlandet! Interessant å lese! :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 (redigert) Med ditt budsjett kan du kjøpe ny Sting 610 DC med Evinrude E-tec 150, trenger verkstedservice kun hvert 3. År... Redigert 7.August.2017 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Windy 22 sport. Flottere båt finnes ikke. Kjøp en med nyere motor. En sånn en med nyere motor. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=98921529 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=100919213 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101437404 Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Sjekk ut hamnen.se mange tester som gir litt innblikk i forskjellige båter. Flere tester av Yamarin båter. Bella 630 DC, ser jo ut som får frem smilet på båt-testeren ;-). Som nevnt er denne Bella en videreføring av Norske Morgan. https://hamnenplay.solidtango.com/video/131004-bella-630-dc?qid=2634287 Sitér dette innlegget Link to post
Tobiasitårnet Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Da dukket det opp en båt som er nesten like fin som Windy 22 sport. Windy 8000 med volvo kad 43. De oppgir 260 hk, men den har vel 220 sterke hester. Solid båt med ukomplisert motor. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101653903 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.