Jump to content

Felles bruk av GPS-antenne for Garmin 4012 og Simrad CX33?

Turbåt

Recommended Posts

For å få bedre DAB-signal vurderer jeg å investere i en egen pisk-antenne for DAB, fremfor den film-baserte vindusantennen jeg har i dag. Aberet er at jeg ikke har plass til enda en antenne på båtens relativt beskjedne targabøyle.

Spørsmålet er derfor om jeg kan benytte samme GPS-antenne til de to kartplotterne mine (jeg har i dag to ulike GPS-antenner)? Jeg vi i så fall da trenge en slags splitter eller lignende, som kan fordele NMEA datastrømmen til de to plotterne?

Noen som har tips eller tilsvarende erfaringer?

IMG_20160503_182043.jpg

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Hvis begge antenne følger NMEA0183 standard til punkt og prikke mener jeg at du bare kan kople 2 'lyttere' på en 'sender' uten videre. Men det brukes mange avarter av NMEA0183 mhp signalnivå, og det er ikke alltid så lett å finne nøyaktig spec på dette. Dog vil du neppe ødelegge noen om du prøver da inngangene skal være bufret slik at de tåler litt kluss. Du vil jo også miste redundans i systemet på denne måten. 

Jeg ville heller kjøpt et nytt feste til sopp-antenna son står helt styrbord og klamret denne fast på sida av bøylen, så kan du sikkert gjenbruke nåværende feste til ny antenne?

Ai, dette ble litt feil Fantino - Simradstaven, og 98% sikkert soppen til Garmin følger 'antennestandard', altså en coax ned til plotteren.

Har du liggende den rette kabelen til Simrad cx33 med lederene for nmea inn(sjekk manual), så kan Garmin 4012 gi GPS/posisjon til Simrad'en med litt oppsett. 

Nmea2000->Simnet kan også være et alternativ.

Meg bekjent er GPS antennen til Simrad CX33 kun en antenne og ikke en komplett mottager. Det betyr (om jeg husker rett) at signalet etter antennen er et antennesignal og ikke en NMEA datastrøm. 

@Fantino @Kaffelars @Bonus Takk til dere alle. Akkurat nå lyder forslaget fra @Fantino fristende. Altså flytte Garmin-soppen ned på siden og med det frigjøre et feste for en egen DAB-antenne der på SB-side. Det burde kunne funke :yesnod:

Ellers kobles GPS antenna til CX33 via koakskabel og en BNC plugg. Og derfra videre via enheten ut på SimNet/CAN-bus/NMEA2000, hvor også VHF-radioen er koblet til. Garmin GPSmap 4012, derimot, har ingen BNC plugg. Der koblet GPS-antennen rett inn på NMEA2000 CAN-bussen.

Jeg tror altså at jeg forenkler meget mye om jeg følger @Fantino sitt råd. Og - ikke minst - jeg får da også beholde redundansen!

Men, søren, da må jeg jo også lage enda en skroggjennomføring. Sukk, det skal ikke være enkelt.

Edited by Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)