Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Jeg vil ha ut termostaten for å teste dem. Har søkt og ikke funnet fremgangsmåte hverken i manualen eller på nett. Har søkt både norsk og engelsk. Slik ser eksplosjonstegningen ut. Så vidt jeg kan se er det 4 bolter i toppen samt slange til ekspansjonstanken. Deretter dra rett opp. Men jeg har skrudd ut de 4 boltene, og tatt av hulbolten som både går til ekspansjonstanken og til et kjølerør som går bakover. Virker som opp termostathus-toppen sitter fast i noe annet. Er det bare rå makt som skal til, eller er det noe annet som skal løs? Ved montering igjen. Er det noe pakning her? Ser ingen på tegningen. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Posted August 4, 2017 Share Posted August 4, 2017 Litt forsiktig kakking med en hammer og/eller forsiktig brekking med et flatt skruhjern, så skal den komme. Del nummer 11 skal vere tetningen til termostathuset. Det er mulig at en tidligere eier har brukt flytende pakning imellom, så det kan hende huset er limt fast, da trengs det eventuelt litt mer makt for å få den løs. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Author Share Posted August 4, 2017 Del 11 ser ut som pakning til selve termostaten. Det er del 14 som henger ganske fast. Jeg får bikket litt på den, men den henger igjen der varmeveksleren henger. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Posted August 4, 2017 Author Share Posted August 4, 2017 Løst: De to rørene som er mellom termostathus-toppen og varmeveksler sitter fast i toppen. Så mye jigging opp og ned og panorering fikk o-ringene til å bevege seg. Da kom det løs til slutt. Må altså bevege toppen mot reinsiden av motoren og så opp. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts