Jump to content

Volvo Penta AQ130 (B20) problemer


Alicraft21

Recommended Posts

Hei

 

Har et evig mareritt med min Alicraft 21 med en Volvo Penta AQ130(B20) og 270 drev. På motoren sitter det doble Zenith Stromberg 175 CD forgassere. Har lenge hatt problemer med å oppnå max turtall og har hatt for varm motor. Også hatt problemer med å få motoren til å gå lavt på tomgang. Disse problemene har nå løst seg, men nå har det dukket opp et annet, nemlig tenningsbank.

 

Jeg tror jeg har funnet riktig propell til båten min nå, en 14x13 L propell. Før satt det en 14x17 L der. Denne var for tung og motoren gikk tungt hele tiden. Dette var nok årsaken til lavt max turtall (ca 4100) og litt av årsaken til høy temperatur.

 

Den andre årsaken til høy temperatur og at den ikke gikk på tomgang var nok tenning og bensinmengde(justere forgassere) Har skiftet alt i tenningsanlegget til nytt og alle deler er i henhold til volvo penta orginal. Har også justert bensinmengde på forgassere i henhold til orginal servicemanual fra volvo penta (1 1/4 runde ut på hver av forgasserene). Det samme er gjort med tenning og stiftåpning (0,40 på stift og 27-29 grader fortenning ved 2000 o/min)

 

Dette har gjort at motoren nå fungerer helt topp, i allefall på lavt turtall og i korte perioder på høyt turtall. Motoren går fint på tomgang og gassresponsen er bra, Temperaturen er også veldig fin, cq 75 grader på tomgang og 60 - 65 grader ved kjøring på høyt turtall. Hvis jeg gir den mer bensin så surner den på tomgang og blir vond å starte. Hvis jeg justerer tenning blir motoren varm og vond å starte.

 

Jeg kan kjøre ca 2 minutt på full gass eller over ca 4000 o/min før tenningsbanken kommer. Den kommer mer og mer før den rett og slett blir helt j... og da tør jeg ikke annet enn å "loffe" rundt på lavt turtall under 2000 o/min.

 

Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt tenningsbanken?

Er det noe med forgasserene?

Er det noe med tenningen?

Kan oktan på benisnen ha noe å si?

(Kjører på 95 blyfri+blytilsetning)

 

Som sagt fungerer motoren relativt bra nå med tanke på max turtall/gassrespons/temperatur/tomgang osv. Bare den forferdelige tenningsbanken som ødlegger moroa!!

 

Løsningen må derfor ikke ødlegge noe av de andre tingene som fungerer bra.

 

Håper noen kan hjelpe meg eller har hatt samme problem for jeg begynner å bli desperat samt drittlei av å skru gammel volvo motor,

 

Mvh

Knut Struksnes

Link to post

På 95 bensin så skal tenningen være lavere enn ellers, men husker ikke hvor mye.

Om ikke "tenningsbanken gir seg da, så er det jaggu meg ikke tenningsbank :headbang: ,

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

75 grader er litt mye. Kjører du mye på lavt turtall, kan dette "gjøre ting" med ventilene dine. I tillegg er det ikke sikkert at oppskriften fra boka på forgasserinnstilling stemmer lenger, da forgasseren kan bli slitt. Jeg sliter med lavt turtall på min motor, og dette fikk jeg høre fra en motorkyndig venn.

 

Kanskje en tur til et Pentaverksted for synk/innstilling av forgassere, og så bør du vel skifte til termostat som åpner ved 60 grader. En sjekk av ventiler hadde nok også vært lurt.

 

Siden vi er inne på det : Er det noen som vet om hvor jeg får kjøpt ombyggingskit til elektronisk tenning til fordeleren på denne motoren?

Link to post

Prøv å kjøre på 98 oktan, kan hende det hjelper. Ellers kan du prøve å justere tenningen mens du kjører båten på belastning, vri fordeler til tenningsbank blir borte. Hvis du har hatt mye tull med forgasser kan det være mye sot i topp og ventiler som gjør at du får feiltenning ved hard belastning, da sot og avleiringer blir varmt og starter antenning av gasser før pluggene. er dette tilfelle kan du kjøre en tilsetning i bensinen, evt spraye forsiktig med en dusjflaske med vann inn i forgasseren ved kjøring.

Link to post

Siden vi er inne på det : Er det noen som vet om hvor jeg får kjøpt ombyggingskit til elektronisk tenning til fordeleren på denne motoren?

<{POST_SNAPBACK}>

dette selges hos RT Engeneering og kostet under 2000 i fjor.... her kommer ugså et udtrag fra mailen jeg fikk fra dem:

 

"Volvo hadde flere Bosch fordelere.

Kan du sjekk vedlagt bilde og se vilket du har.

Obs Obs!

Båter leveres oftest med Prestolite fordeler (gass tett)

Da trenger jeg serie nr. fra den.

"

Bilde

 

PS: jeg ville iallefall prøvd med 98 oktan først......

 

Erik..

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
  • 7 years later...

tenningsbank når motoren er varm kan også være feil plugger, eller nedsotede plugger som tenner litt for seint. Hvis du er sikker på at det er rette plugger, ta de ut, børst de godt med stålbørste, og litt fint sandpapir på innsiden av polene. hvis det er vanskelig å få de ren kan du dyppe de i litt bensin. Juster så polavstanden så den er rett. Nå husker ikke jeg dette i hodet, men ser her at noen har manual, så dette kan dere kanskje finne ut av. en annen ting du kan gjøre er å varmkjøre motoren, og så løsne og vri fordeleren og høre om du får tenningsbanken bort. Problemet kan godt være at motoren blir for varm, men dette er enkle og greie ting å gjøre. siden den ikke er der på lavt turtall kan det også være at vakumregulatoren ikke virker.. ta av slangen og prøv å sug på klokka bare med munnen eller evt med en støvsuger. kan også være loddene i sentrifugalregulatoren. ta av lokket og rotoren, og beveg på loddene nedi fordeleren og se om den vrir på seg. hvis de sitter fast er WD-40 din venn ;)

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...