Jump to content

Tips til jolle/ gummibåt

Karanda

Recommended Posts

Da har vi fått prøvd hele Trondheimsfjorden, og når man har i mange år blitt bortskjemt av Oslofjorden så oppdaget vi raskt at det er bortimot total mangel på gjestehavner, og ilandstignings muligheter

.så da er løsningen jolle, slik at bikkjene får en tur i land. 

Siden jeg ikke har direkte fjordens største seilbåt så trenger jeg noe rundt 8 fot som jeg klarer å få opp på dekket etter bruk.

Hva er anbefalingene ?

Guest Avmønstret#

Ville sett på West system sine lette gummijoller. Vet ikke om de har butikk i trondheimsområdet men... Ser ut som det kun er den ene på Alnabru. 

Men de veier så lite at du vel faktisk kan ta en med på flyet hjem om du er i Oslo, hvis det holder med håndbaggasje utover det ;-) 

Uten motor er vel de fleste gummijoller håndterbare opp på dekk. Har en zodiac 310 på hytta. Den bør ikke være så vanskelig å dra opp på dekk.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Gå for en en oppblåsbar gummibåt ca. str  250. Ikke gå under 230 eller over 260/70. Siden du skal ha med hunder er vel oppblåsbar dørk ikke aktuelt, så da bør du tenke spiledørk, eventuelt hele dørkeplater, men da går jo vekt og plassbehov sammepakket opp. Går du for en i størrelse 250 -60 kan det være mulig å få med to personer + hundene ( med forbehold om størelse på hundene da, hvis dere følger dagens hundemote skal hunden i dag være rundt 20 cm? ). 

Har du liten båt med begrenset plass kan du vurdere ta ut luften hver gang og surre den sammenpakkede jolla på dekk foran masten.  Når det gjelder vekt er jo en seilbåt utstyrt med kran (= spinnakerfall). 

Edited by Krimart (see edit history)