Jump to content

Fargekode Bayliner 305

Øyvind Kvammen

Recommended Posts

Är det en blå färg från 2004 du vill matcha så hjälper inte färgkoden ändå utan du får nog bryta till på egen hand för att matcha, annars kommer du får mörka fläckar där du fyllt i med ny topcoat.

Om jeg bruker gelcoat med rett fargekode vil den vel matche, må sikkert rubbe litt for å få det bra.. men må vel være fult mulig

Har utstyr for å måle farge.. men får da ut en RAL kode tror jeg d heter.. gelcoat har annet system og finnes så vidt jeg har forstått ikke noen overgangstabbeler på dette

Du kan ju få rätt färgkod, men som sagt, blå färg oxiderar och du kommer behöva våtslipa och rubba ordentligt för att få upp samma nyans på det gamla som det nya om det ens går - oavsett hur bra du får det.

Sen kommer den gamla färgen blekna snabbare än den nya under sommaren så du oavsett kommer ha olika nyans på dom.

Bästa är att försöka matcha med den befintliga, något blekta (men polerade!!), nyansen enligt mig, men du gör som du vill. 

Jag säger ingenting om det, men jag har själv en Bavaria med blå rand och efter att ha tagit bort gamla namnet som var stripat på sidan så fick jag våtslipa och rubba / polera i flera timmar för att få samma nyans. Nu efter sommaren kan man åter igen se namnet - om än svagt. Då var ändå min väldigt fräsch i den blå gelcoaten men ändå bleks den.

Är bara ett tips i all välmening, men vill du ha originalfärg så finns det nog folk som vet på baylinerownersclub.com . 

Edited by Streiff (see edit history)