Jump to content

Rimelig løsning for motordata? Suzuki 50hk + nmea 2000

rebop

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg har: 

Gammel 17fot rana 530 med hardtop og kalesje

2017 modell Suzuki DF50A

Lowrance Elite 5ti m/ totalscan svinger (uåpnet ikke installert enda, mangler plugg for nmea 2000 som storebror Elite 7ti har, ble overrasket over dyrt kart var da jeg må kjøpe store deler av landet pga manglende godt utsnitt ifht der jeg bor)

Suzuki sine analoge instrumenter med RPM og tilt som fulgte motor 

iPad (som jeg har brukt til kart, primært gule sider sålangt)

Mye kunnskap om it løsninger og er sånn sett ikke redd for DIY men ønsker ikke bruke alt for mye tid på fikling.

Android telefon

Raspbeery pi

Arduino uno

Savner stort mer motordata som timeteller, drivstofforbruk, batterispenning, motor temperatur ol . Lurer på om folk har gode ider til hvordan jeg kan få utnytte elektronikken i langt større grad f.eks. ved apper og wifi til nmea 2000 adapter, uten å svi av for mye penger. Ser også i denne OpenCPN tråden at det tydeligvis skjer mye spennende. 

Jeg er altså på jakt etter gode løsninger for å utnytte elektronikken og lage enkle gode løsninger uten å bruke for mye "over engineering". Her er mulige løsninger jeg har hostet opp sålangt. Ønsker gjerne forslag / kommentarer her til evt gode løsninger:

- Raspbeery pi / m touchskjerm, krever trolig Actisense NGT-1 el adapter for nmea 2000 tilkobling

- Tablet (Ipad / ANdroid) med nmea 2000 adapter (kom gjerne med anbefaling av adapter) og hvilke app som en bør bruke

- Selge Lowrance Elite 5ti og kjøpe Lowrance Elite 7ti eller annen kartplotter

- Skaffe et nmea 2000 til nmea 0183 adapter da Lowrance 5ti snakker nmea 0183, men jeg er usikker på om en da mister data / muligheter en ville hatt med lowrance elite 7ti

- Kjøpe Suzuki sin Color Display C10

To tabber jeg har gjort så langt (det er sikkert flere også):

- Ikke spørre om instrument til motor før / under kjøp. Skjønner ikke hvordan jeg klarte å glemme det.

- Kjøpe Kartplotter som ikke støtter nmea 2000

Så, noen som har gode tips? :)

Det finnes både Arduino og RasPi løsninger for NMEA2000 parsing, men jeg har en mistanke om at det blir forholdsvis mye fikling uansett, så det blir vel en avveining mellom hvor mye du aksepterer å fikle pr båtpenge? :smiley: Selv ville jeg ikke brukt mye penger på å få utlesing av dataene du nevner, men å lage grensesnittene selv og få det til å virke høres veldig gøy ut i mine ører..