Turbåt Startet 5.August.2017 Del på Facebook Startet 5.August.2017 (redigert) Dette er en oppfølging av den allerede meget gode eksisterende tråden "DAB radio i Båt, hvilken antenne?". Relatert er også tråden "Erfaringer med DAB langs sørlandskysten sommeren 2017" og andre DAB-tråder. Mens oss sluttbrukere nærmest famler i blinde, tenkte jeg at vi kunne gjennomføre en erfaringsundersøkelse/-poll, her på Baatplassen. Min egen bakgrunn er at jeg strever fælt med godt mottak av DAB-radio. Har en JVC KD-DB95BT "bilradio" i båten, en Scand Baltic motorbåt. Kjøpte først en vindus-/filmantenne på Maritim. Da mottaket var lite tilfredsstillende byttet jeg til vindus-/filmantennen Antennentechnik 4486.01, som kom veldig godt ut i NKOM sin test av DAB-antenner. Så viser det seg at DAB-mottaket fortsatt ikke er tilfredsstillende i motorbåt i skjærgården langs kysten fra Oslo til Kristiansand. Nå ser jeg til min overraskelse at det kun er utvendig antenne som anbefales for bruk i båt, ref. Redningsselskapet sin rapport som fastslår at "rapporten [viser] at en fastmontert, utvendig DAB-antenne er viktig for å få godt mottak." Dermed vurderer jeg å investere i fast utvendig antenne, hvilket også medfører at jeg må gjennom skroget (hvis jeg ikke istedet velger kombiløsningen vha en UFO-antenne). Her er referanselista for antennetypene som nevnt i spørreundersøkelsen (leverandørene er tilfeldig valgt for at det ikke skal framstå som at jeg har noen kommersielle bindinger). 1. https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/antennensysteme-dab-vindusantenne 2. http://www.holund.no/antenner/base/baat/skip/base/baat/skipsantenne-dab-m/2m-rg58-sma-han 3. https://www.casu.no/nettbutikk/multimedia/antenner/antenne-maximum-mda110 4. https://baatplassen.no/i/topic/99145-dab-radio-i-båt-hvilken-antenne/?do=findComment&comment=1420066 5. https://www.torshovbil.no/dab-antenne 6. http://www.bema.no/?ItemID=9899 7. https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/antenne-adapter-fm-dab-splitter-din-150-inn-ut-smb-ut-for-passiv-ant-2003547-p0000010624 8. (ingen ref) 9. https://www.surround.no/popstar-dab-radio-rod.html 10. (ingen ref) 11. https://www.maritim.no/glomex-ra300-dab-antenne Som du skjønner har jeg brukt litt tid på å lage denne poll'en, så veldig hyggelig om du hiver deg med i undersøkelsen Redigert 5.August.2017 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
lippert Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 Jeg bare gjenbrukte min gamle FM antenne av teloskotype kjøpt på Biltema for noen år sidén. Den er montert inne i siden på taragaen. Ingen splitter kun en overgang fra DIN 2 (Motorola) pluggen. https://seatronic.no/catalog/product/view/id/13323/s/overgang-gusdin1smb/category/1248/ Fungerer ypperlig ? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Lars H. Svart 5.August.2017 Del på Facebook Svart 5.August.2017 (redigert) Av praktiske grunner har jeg koblet meg innpå min Glomex UFO antenne via en splitter, og så en aktiv splitter til Pioner bilradioens DAB og FM inngangskontakter. Dette funker bra etter kun kort tids testing, men er selvfølgelig ikke det optimale. Det ideelle er selvfølgelig å ha en egne dedikerte spesialtilpassede antenner til hver enhet, en til VHF, en til AIS, en til internett, en til TV, en til FM, en til DAB, en til kortbølge osv. Og dess høyere og friere en antenne står, dess bedre. Redigert 5.August.2017 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 5.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2017 1 hour ago, Lars H. said: Av praktiske grunner har jeg koblet meg innpå min Glomex UFO antenne via en splitter, og så en aktiv splitter til Pioner bilradioens DAB og FM inngangskontakter. Dette funker bra etter kun kort tids testing, men er selvfølgelig ikke det optimale. Det ideelle er selvfølgelig å ha en egne dedikerte spesialtilpassede antenner til hver enhet, en til VHF, en til AIS, en til internett, en til TV, en til FM, en til DAB, en til kortbølge osv. Og dess høyere og friere en antenne står, dess bedre. Interessant. Har du en modellbetegnelse på denne splitteren, samt den aktive splitteren? For egen del ser jeg for meg (for å unngå nok en kabelgjennomføring) å bruke den nye Triax 150 UFO, via strømfordeleren og videre, via splitter til hhv TV, FM og DAB (https://bilradiospes.no/articles/tips-tricks/en-antenne-til-flere-apparater). Eneste skepsisen min er at jeg på denne måten nok taper en masse dB på veien... Det beste er utvilsomt, som du skriver, dedikerte antenner for hver enhet. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
trixie2 Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 Nå sendes DAB radio på VHF III båndet, som er de gamle TV kanalene 5 til 12 pluss at kanal 13 er lagt til. DAB mottak bør da gå greit på et antenneanlegg som tar i mot degamle TV kanalene. Bruker UFO til dette og får inn mange flere kanaler enn den "reiseradiokanalen" som jeg lytter på. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 Turbåt skrev for 11 timer siden: Interessant. Har du en modellbetegnelse på denne splitteren, samt den aktive splitteren? Jeg bruker en passiv splitter satt inn mellom Glomex antennen og forsterkeren for den, fåes hos både Maritim og Seatronic. For å splitte radiosignalet til DAB og FM inntaket på radioen, bruker jeg denne Gussi splitteren, kjøpt hos Seatronic. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2017 16 hours ago, lippert said: Jeg bare gjenbrukte min gamle FM antenne av teloskotype kjøpt på Biltema for noen år sidén. Den er montert inne i siden på taragaen. Ingen splitter kun en overgang fra DIN 2 (Motorola) pluggen. https://seatronic.no/catalog/product/view/id/13323/s/overgang-gusdin1smb/category/1248/ Fungerer ypperlig ? Hei @lippert! Hyggelig å høre fra deg, min gamle kullkamerat Løsningen din høres help ypperlig ut. Da får du utvendig pisk og tar i mot godt signal. Du hadde (muligens) en halvbølge FM-antenne og har nå fått en helbølge DAB-antenne. Kan umulig slå feil Men, du har vel mistet FM-signalet nå da? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 Jeg har utvendig antenne både i bil og båt og det fungerer utmerket. DAB+ er jo suverent bra på automatisk frekvensskifte. Jeg savner ikke FM i det hele tatt. Medfølgende glass antenne ble aldri vurdert å montere engang, så den gikk i bosset. I båten bruker jeg den gamle FM pisk antennen med denne splitteren til under hundrelappen. http://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-RA-Connector-Car-Radio-Active-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2017 Hm. Per nå har 25 mennesker deltatt i undersøkelsen og ufo komboantenne leder som foretrukken løsning. Jeg fant i dag en test av DAB-antenner som ble publisert i Båtmagasinet tidligere i år (vedlagt i sin helhet). I denne testen er ufo komboantenne hverken vurdert eller omtalt! Dette synes jeg er merkelig ettersom nettopp denne typen antenner allerede finnes installert i veldig mange båter. De beste DAB-antennene.zip Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Turbåt Svart 6.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2017 (redigert) 19 minutes ago, Mix said: DAB+ er jo suverent bra på automatisk frekvensskifte. Jeg savner ikke FM i det hele tatt. Medfølgende glass antenne ble aldri vurdert å montere engang, så den gikk i bosset. I båten bruker jeg den gamle FM pisk antennen med denne splitteren til under hundrelappen. http://www.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-RA-Connector-Car-Radio-Active-/172452019085?hash=item2826f0fb8d:g:w40AAOSwHoFXrS7O&vxp=mtr Automatisk frekvensskifte får du vel med funksjonen "Service Following". Det er mange DAB+ radioer som ikke har automatisk frekvensskifte, men som likevel fortsatt er i salg. Ellers høres det ut som at du har gjort mye, eller alt, riktig. Kan jeg spørre hvor du fikk tipsene om å gjøre alle de riktige valgene fra? Addendum: Takk for eBay splitter-tipset. Kryssjekket med AliExpress. Billigere på eBay. Herved bestilt. Redigert 6.August.2017 av Turbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 6.August.2017 Del på Facebook Svart 6.August.2017 Mix skrev 1 time siden: Jeg har utvendig antenne både i bil og båt og det fungerer utmerket. Hva slags utvendig antenne er det du har i bilen? Bruker du eksisterende gammel FM-antenne, eller hva? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
lippert Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Turbåt skrev for 21 timer siden: Hei @lippert! Hyggelig å høre fra deg, min gamle kullkamerat Løsningen din høres help ypperlig ut. Da får du utvendig pisk og tar i mot godt signal. Du hadde (muligens) en halvbølge FM-antenne og har nå fått en helbølge DAB-antenne. Kan umulig slå feil Men, du har vel mistet FM-signalet nå da? @Turbåt Nå ble eg litt nysgjerrig :) Utvendig og utvendig, den står inne i selve siden på targabøylen. Er sjelden på Svenskekysten nå så FM-signalet har jeg strengt tatt ingen interesse for. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
JRK Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 Er det noen som har vurdert å kjøpe en standar piskantenne og så bare klippe den ned så den stemmer overens med bølgelengden til DAB. Alternativt klippe ned eksisterende antenne. Er det noen som har ide om hvor lang denne pisken bør være? Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 7.August.2017 Del på Facebook Svart 7.August.2017 JRK skrev 20 minutes ago: Er det noen som har vurdert å kjøpe en standar piskantenne og så bare klippe den ned så den stemmer overens med bølgelengden til DAB. Alternativt klippe ned eksisterende antenne. Er det noen som har ide om hvor lang denne pisken bør være? Bølgelengden til dab er lyshastigheten delt på frekvensen, dab ligger på 170-230MHz, så hvis man bruker 200Mhz som utgangspunkt får man 299792458/200000000 = 1,499meter, antennen kan være så lang, halvparten av dette, halvparten av neste igjen osv, dvs 0,75m - 0,37m - 0,187m osv.. men jo kortere antenne, jo dårligere signal. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 9.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2017 Pågående spørsmålsrunde om DAB i Aftenposten nå! https://www.aftenposten.no/digital/NA---nettprat-om-DAB-Hvorfor-funker-ikke-DAB-i-bilen-min-10430b.html En kan legge inn spørsmål ganske så enkelt. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Mix Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Lars H. skrev On 8/6/2017 at 17.13: Hva slags utvendig antenne er det du har i bilen? Bruker du eksisterende gammel FM-antenne, eller hva? Sorry Lars så ikke dette innlegget før nå. Har en med orginal haifinne antenne på taket(ny bil) og en med gammel FM pisk på taket med splitter. Begge fungerer utmerket. Glassantenne var ikke aktuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.August.2017 Del på Facebook Svart 9.August.2017 Da tror jeg jeg skal fixe litt på opplegget i bilen. Bak på taket er det en antenne på 50 - 70cm til eksisterende FM anlegg. Og nå har jeg funnet en video for hvordan komme til radioenheten i dascbordet, så blir det å demontere og sjekke hva slags kontakt det er der inn på eksisterende radio. Da er ideen å enten finne en overgang og koble antennen videre til DAB-adapteret, eller helst en splitter slik at jeg fremdeles får signal til FM-radioen med sine lokalradioer. PLUSS dab. Så når vi om noen uker er hjemme etter båttur, får jeg gå løs på dette. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 16.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2017 Etter at 45 brukere har respondert, ser bildet slik ut: Det ser altså ut som at de som at UFO komboantenne er den mest populære løsningen. Det kommer også tydelig frem at vi er mange som har blitt villedet til å tro at en glass-/filmantenne skulle fungere godt. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Turbåt skrev On 6.8.2017 at 16.02: Automatisk frekvensskifte får du vel med funksjonen "Service Following". Det er mange DAB+ radioer som ikke har automatisk Jeg trodde jeg var flink til å lese bruksanvisninger, men jeg finner ingenting om dette for min Pioner radio. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 @Lars H. Kanskje funksjonen har et annet navn hos Pioneer? Står litt om ev andre navn, her: https://hjelp.nrk.no/faq/hva-er-service-following/ Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Så langt jeg har funnet ut, er den eneste muligheten for å søke opp nye stasjoner å kutte strømmen helt til radioen og så vente til en kan lete frem det en vil høre. Dum radio! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Huff, ja, synd de ikke informerte bedre om behovet for Service Following den gang de satte igang storsalget. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Lars H. Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 For spesielt interesserte, så finnes manualen for min Pioneer bilradio jeg har i båten her. Der finner jeg ingenting om hvordan jeg manuelt kan velge oppdatering eller om hvordan den selv gjør dette. Dette var egentlig et totalt bom-kjøp, på tilbud! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Jeg sliter med det samme som deg, @Lars H., men på modellen DEH-8700DAB. Jeg har ikke funnet noen god metode for å søke opp kanaler utover å kutte strømmen så den mister oppsettet så den auto-søker på neste oppstart. Klarer ikke finne noe i menyene, så jeg må kanskje bite i det sure eplet og lese manualen... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mix Svart 18.Juli.2019 Del på Facebook Svart 18.Juli.2019 Jeg kjøpte en Pioneer omtrent samtidig som deg den gang Lars H. den heter DEH-X7800DAB. Den skulle være "siste generasjons radio" Hva nå dette betyr.... Her er det en innstilling i funksjonsmenyen som heter S.FOLLOW DAB [ON], [OFF Sjekk om du finner den i noe av dokumentasjonen på radioen din. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.