Jump to content

Neptim 8000, montere daviter - hvor og hvordan?

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg har en Neptim 8000 der jeg vil ha daviter for å henge en Pioner 8 mini. Davitere har jeg kjøpt. 

Jeg vil gjerne ha tips til hvor de bør stå. Jeg har bare holdt en på plass for å ta litt bilder.

Jeg tenker at jo nærmere ytterpunktene på båten, jo mer styrke er det i plasten. To vegger som møtes med tak. Dermed veldig stivt og sterkt. Der står kryssholtet, sikkert pga styrken. Jeg tenker da 10-15 cm i fra disse. (Slik at jeg har plass til å bruke kryssholtet.)

Båten er 315 bred, og sikker rundt 2,9 der oppe. Ved å flytte dem inn litt blir det ca 2,6 meter mellom dem. (Jeg glemte å måle i dag.) Pioneren er 2,42 lang. Dermed regner jeg avstanden som fin.

Hva tenker du?

Hva ble jeg tenke på?

IMG_8806.JPG.bf278074633512284b3f7e052e1ced30.JPG

IMG_8805.JPG.6f5c5d890ac520d18c20d69493a0377a.JPG

IMG_8804.JPG.bd3cffbf8186f5c42e4525acee2111c6.JPG

Står litt nær kryssholtet her.

IMG_8802.JPG.f73f968ffad3608fe5ece72678fc37ae.JPG

Teor du jeg kan lage en "forlengelsesplate" under daviteren, slik at jeg kan skyve den utover kanten? Pga de store vinduene så er det begrenset med styrke i veggen/ skrogsiden under. Lurer på om en massiv alu-plate kan gjøre susen. Altså en liggende plate som monteres oppå dollbord og går ut en 20 cm, slik at daviten ikke står på dollbordet.

IMG_8803.JPG.bdb2d86fc744e322d38dea9462cdc972.JPG

IMG_8799.JPG.74f78e27dead54ca69e6e0bfb352520e.JPG

IMG_8801.JPG

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det vil være viktig å ha tilstrekkelig forsterkning på innsiden av skroget. Hva slags kjernemateriale er det på stedet? 

Husk at jo lenger bak det kommer, jo tyngre blir det. 

Skikkelige daviter du har kjøpt deg! ?

Det er glassfiber. (Vet ikke tykkelsen ennå, men båten er fra 1979 så det er sikkert ganske tykt. Må prøvebore med tynt bor når plasseringen er funnet. Men regner det som ganske sikkert sted mtp alle vinklene og at kryssholtet står i nærheten. )

Den stålplata du ser på bildet (som er større enn fotprintet til selve daviteren) er forsterkningen på innsiden. Den er større enn selve daviterfoten, og er forlenger fremover slik at kreftene skal fordeles over større del av skroget. 

Ja, er klar over at momentet blir større ved å forlenge/ forskyve daviterne. Kom på at vi har Tomic aluminium (verksted som kun jobber med alu) i nærheten. Kan høre med dem hva de skal ha for å lage spesialtilpasset "fot". 

Daviterne har SWL = 250 kg per stk, så de er kraftige nok :-)

Edited by Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Godt mulig de må stå på dollbordet pga styrke/forankring slik at de er fikserte uansett, men bør du ikke vurdere å plassere de noenlunde ift løftepunktene på jolla der det forhåpentligvis går an å feste noen løfteskrev? Kan evt bli veldig mye visning på disse. Kan selvsagt unngås ved å lage et åk, men det veier jo også noe/skal oppbevares.

På min Pioner 235 (altså rundt 1991) så hadde vi løfteskrev bak på jolla, men ikke foran. På Pioner så er festepunktet helt nede i baugen (vannlinjen). Vi la tauet på utsiden, slik at jolla ble hengende litt skrått (tiltet). Dette gjorde at den hang godt, og at det ikke kom så mye regnvann i den, samt at den ikke bevegde seg under fart.

På Pioner 8 mini har de laget en selvlensing, slik at det er mer naturlig å henge den med akterenden bittelitt nedover. jeg må ut å måle på jolla, men jeg tror avstanden vil gå greit. Festepunktene er på utsiden av jolla. 

Ideelt sett burde daviterne vært litt lengre, og det er også derfor jeg vurderer å flytte de litt utover (akterover). Samt frigjøre dollbord til kun føtter (slippe å dunke borti daviterne). Hvis jeg finner en god løsning for det, så kan det jo hende jeg kan sette daviterne CC 240 -250cm f.eks.

Men hvis du lar de stå slik som på ene bildet litt"utenfor" vinduet og lager en vinkelbrakett som får anlegg  nedover ved siden av vinduet ( hvis det var forståelig...)

Da får du fordelt vekten litt og du kan da muligens plassere de lenger ut fra dollbordet. 

"Normal" avstand mellom daviter er vel ca 150-160 cm? Men det spiller jo ikke noen rolle så lenge det virker for deg.

Er det plass til jolla ifht badestige osv når du plasserer dem inn på dollbordet når hekken på båten svinger og det er stige der? Hos meg står daviterne tettere, og på en brakett delvis ut fra skroget. Likevel kommer jolla i konflikt med stigen. 

• 1 year later...

Nå er jeg igang med dette prosjektet. Rakk det ikke før sjøsetting i fjor, men i år vil jeg rekke det (strengt tatt ville jeg ha hatt båten på vann for en måned siden, men det ble det ikke til...)

Der jeg vil ha daviterne er det helt flatt under. Min far sa at på hans Neptim 8000 så var det en metallplate på undersiden (altså i taket på akterkabinen) som fordelte kreftene i glassfiberen. 

Altså at daviteren stod nedpå dollbordet, med gjennomgående bolter og gjennom en stor metallplate under. Så det ble en "sandwich" med metall, glassfiber, metall. Platen inni kabinen var mye større enn den på daviteren. 

Så jeg lurer på å gjøre det slik:

daviter.png.7f0c8c71d4e65f72a3d0e1c04948c421.png

OBS: Det blå er BÅDE daviteren og den syrefaste underplata som du ser på bildene lengre opp. Dermed mest mulig areal å forplante kreftene på. I bildet her så er den gule en NY plate som er enda større. Spesielt for å avhjelpe "opp-kreftene".

Da tenker jeg at "ned-kreftene" (mest akter) vil treffe mest der det er en kant i skroget, og dermed mest styrke.

Jeg vurderer å gjøre det slik. Men jeg er litt redd for at daviteren blir litt "grunn". Båten er jo plattgatter (rett bak), men den buer allikevel litt. Så når daviteren står plassert såpass ut på siden så stjeler jo noe av daviterens dybde.

Her er et bilde av min fars båt (fra 1984): (og min da, den røde...)

Du ser at daviterne står veldig nære pullerne.

Resized_20190618_1343341.jpg.da818557ffe1c291b9663ff35ebd37f4.jpg

og ett bilde til:

Resized_20190618_1343591.jpg.d82229e394534c592eeec7a7d6836210.jpg

Jeg ser også at båten nok har mest styrke så langt ut i hjørnet, da det der er ganske mye glassfiber å fordele kreftene på. Resten av akter er det mye store vinduer. De er fantastiske å ha når man sitter i salongen bak!

Dere metall-fantaster:

Hvor TYKK bør den gule platen på tegningen over være?

Syrefast på 8-10 mm? Ca 300 mm lang? Og omtrent like bred som den syrefaste platen som monteres oppå dollbordet?

Hvordan regner man ut slikt, eller går det bare på erfaring?

Har målt litt mer nå, og jeg tror det blir bra å ha daviteren slik at den ligger kant i kant med dollbordet. (Slik som på bildene over. )

Så da trenger jeg en stålplate som kan ta avlastning, alternativt en treplate som har nok styrke i seg. Men jeg må vel opp på såpass tykk treplate at jeg bør foretrekke stål?

Noen som vet et verksted eller sted i Arendal/ Grimstad/ Kristiansand der jeg kan få laget en slik stålplate?  (Den gule på tegningen over.)